Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

ekf

Medlem
Helvete vilken resa/bokning :)
Kan man alltså ha längre stopp (hur långa?) på så många "mellanlandningar" i en resa? Är newbie..
En awardbokning (med Eurobonus) kan bestå av max 8 flyg t&r (vissa undantag finns), dvs max tre stopp på max 24h0m per väg plus ett längre på destinationen.
 
En awardbokning (med Eurobonus) kan bestå av max 8 flyg t&r (vissa undantag finns), dvs max tre stopp på max 24h0m per väg plus ett längre på destinationen.

Och en sådan, lite mer komplicerad, resa, knåpar man ihop på någon bra sökmotor för att söka awardplatser och sedan ringa Tallin?
 

ekf

Medlem
Och en sådan, lite mer komplicerad, resa, knåpar man ihop på någon bra sökmotor för att söka awardplatser och sedan ringa Tallin?
Ungefär så, det finns några trådar om det här på bc. Numera har SAS sin egna sökmotor som är lite sisådär, många kör även med United för att leta platser (ej pris). Bokar man med Amex-voucher kan man ringa Tallinn, annars vanliga SAS-supporten...
 

Kimmen00

Medlem
Och en sådan, lite mer komplicerad, resa, knåpar man ihop på någon bra sökmotor för att söka awardplatser och sedan ringa Tallin?

Problemet är väl att Tallin numer (ibland) vägrar boka flyg som de inte kan söka hela vägen på.. Ej ben för ben. Går (ibland) att komma undan genom att ngt ben är economy då kan de söka ben för ben eller försöka med en annan agent..
 

tomle

Medlem
First First äntligen landad! Och vad passar bättre än att ha fått till det på Herr och Fru Lagermans 25 årsjubileum! :)

Hade ursprungligen bokat allt i Swiss Business men så idag så dök first från MUC upp via oändligt F5ande på united....

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa & Swiss
Kabinklass: First & Business
Avreseort: ARN
Destination: JFK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 75 000 (ursprunglig bokning gjord på gamla poängtabellen)
Skatter&avgifter (per person): ca 3000 SEK (blev 4000 billigare efter ändring från Business via ZRH till First via MUC) :)
Antal resenärer: 2 vuxna
När (avresans tidpunkt): Juni 2019
Bokad: Juni 2018/ Maj 2019

ARN-MUC (Lufthansa Business)
MUC-JFK (Lufthansa First) - (På själva nationaldagen!) :)
JFK-GVA (Swiss business)
GVA-ZRH (Swiss business)
ZRH-ARN (Swiss Business)

Borde de inte ha räknat om enligt nya tabellen, speciellt eftersom man faktiskt byter klass här?

Dags att besöka Costa Rica och Panama.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Avianca, Turkish, Austrian
Kabinklass: Business och Economy
Avreseort: Köpenhamn
Destination: San José, Costa Rica
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw
Antal poäng (per person): 65000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1989:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): feb 2020
Bokad: maj 2019



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
CPH-LHR - SAS Ireland - A320Neo - Economy
LHR-BOG - Avianca - B787-8 - Business
BOG-SJO - Avianca - A320 - Business
PTY-ISL - Turkish - B787-9 - Business
ISL - VIE - Turkish - A321 - Business
VIE - CPH - Austrian - A320 - Business
Snyggt att få till Turkish B789, hör gärna mer om upplevelsen sen även det det är nästan ett år kvar!
 
Upptäckte något väldigt trist med denna bokning idag när jag loggade in på SAS:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019

Ursprunglig bokning för utresan var:
ARN-MUC Lufthansa Business - LH2415, 12:20-14:30
MUC-MAD Lufthansa Business - LH1804, 15:25-18:05
//övernattning i Madrid//
MAD-BOG Avianca Business - AV47, 13:50-17:57
BOG-EZE Avianca Business - AV087, 21:12-05:24

Nu har vår ARN-MUC (LH2415) avbokats då MUC-MAD (LH1804, 15:25-18:05) tidigarelades med 20 min vilket gjorde att minimum connection time inte uppfyllds. Enligt SAS-appen var vi ombokade till ARN-MUC (LH2413, 09:45-11:55) men den flighten syntes inte på bokning på SAS.se.

Ringde Tallinn och vad de kan erbjuda mig istället är antingen:
1.
ARN-WAW LOT Ekonomi
WAW-MAD LOT Ekonomi (ankomst Madrid 14:45)
vilket känns trist då det är LOT och Ekonomi

2.
ARN-DUB SAS Plus
DUB-MAD Ethiopian Business (ankomst Madrid 20:30)
vilket inte heller är optimalt då det är en 7h layover i Dublin och vi reser med infant.

Tallinn kunde ej se några platser på LH2413 (morgonflyget), varken i business eller ekonomi.
Jag ringde även Lufthansa för att se vad som hänt och de informerade att det finns massvis med bonusplatser på LH2413 och att SAS borde kunna boka dessa.

Jag har fram till och med 7/6 på mig att Någon som har något tips på något annat sätt att lösa denna situation?
Tycker det är trist att det inte finns bättre alternativ samt lite märkligt att SAS inte kan se platser som Lufthansa säger finns.
 

palmen

Moderator
Upptäckte något väldigt trist med denna bokning idag när jag loggade in på SAS:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019

Ursprunglig bokning för utresan var:
ARN-MUC Lufthansa Business - LH2415, 12:20-14:30
MUC-MAD Lufthansa Business - LH1804, 15:25-18:05
//övernattning i Madrid//
MAD-BOG Avianca Business - AV47, 13:50-17:57
BOG-EZE Avianca Business - AV087, 21:12-05:24

Nu har vår ARN-MUC (LH2415) avbokats då MUC-MAD (LH1804, 15:25-18:05) tidigarelades med 20 min vilket gjorde att minimum connection time inte uppfyllds. Enligt SAS-appen var vi ombokade till ARN-MUC (LH2413, 09:45-11:55) men den flighten syntes inte på bokning på SAS.se.

Ringde Tallinn och vad de kan erbjuda mig istället är antingen:
1.
ARN-WAW LOT Ekonomi
WAW-MAD LOT Ekonomi (ankomst Madrid 14:45)
vilket känns trist då det är LOT och Ekonomi

2.
ARN-DUB SAS Plus
DUB-MAD Ethiopian Business (ankomst Madrid 20:30)
vilket inte heller är optimalt då det är en 7h layover i Dublin och vi reser med infant.

Tallinn kunde ej se några platser på LH2413 (morgonflyget), varken i business eller ekonomi.
Jag ringde även Lufthansa för att se vad som hänt och de informerade att det finns massvis med bonusplatser på LH2413 och att SAS borde kunna boka dessa.

Jag har fram till och med 7/6 på mig att Någon som har något tips på något annat sätt att lösa denna situation?
Tycker det är trist att det inte finns bättre alternativ samt lite märkligt att SAS inte kan se platser som Lufthansa säger finns.
Det där ska de lösa! Du har inte gjort något fel och om det nu kräver att någon på sas ringer lufthansa för att få till det får de göra det. Här tror jag mest det handlar om att få en bra agent som löser det. Har inte sas några avgångar till München ni kan åka, där kan ju faktiskt sas öppna upp platser som de vill.
 
Det där ska de lösa! Du har inte gjort något fel och om det nu kräver att någon på sas ringer lufthansa för att få till det får de göra det. Här tror jag mest det handlar om att få en bra agent som löser det. Har inte sas några avgångar till München ni kan åka, där kan ju faktiskt sas öppna upp platser som de vill.
Håller med. Ringde även till SAS guldsupport men fick bara prata med någon som hänvisade mig tillbaka till Tallinn. Ska slänga iväg ett mail till guldsupporten nu i helgen samt försöka ringa Tallinn igen på måndag.

Det intressanta var att strax efter mitt samtal till Tallinn fick jag en notis i SAS-appen och vips så hade LH2413 försvunnit även från appen.
 

squeezen

Medlem
Även jag passade på att göra av med lite poäng på destinationer som är helt nya för mig. Både två är långweekends (4 dagar) tillsammans med frun.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Skellefteå
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 60,000p (FlyPremium)
Skatter&avgifter (per person): 1253 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Mars 2020
Bokad: Jun 2019


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Luleå
Destination: Hongkong
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 60,000p (FlyPremium)
Skatter&avgifter (per person): 1355 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): April 2020
Bokad: Jun 2019


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Inte illa pinkat att få till bokningar på både Tokyo och hongkong!
Snyggt
 
Toppen