Senaste nytt

Amex platinum eller eurobonus Elite?

Du måste ha ett eget kort/extrakort, alternativt gå med din fru som tar med dig.
Har du ett eget kort kan du ta med en gäst.
 

lilydock

Medlem
Misstänker att svar/delsvar kan finnas i olika trådar och har försökt leta, men får ingen klarhet så hoppas på svar här!

Efter ett år med Platinum så har jag nu också skaffat Elite för poängintjäning och 2-4-1. Vad ska jag tänka på som Platinum + Elite-användare?

Jag vill ju ha så mycket spend som möjligt på Elite för maximerad Eurobonus, men när bör jag inte använda Elite?

Valutaväxling? Visst är Platinums reseförsäkring bättre? Samtidigt villl jag ju helst boka SAS-biljetter med Elite? Bilhyra? Annat att tänka på?

Och ja, jag vill ha både Platinums förmåner och poängintjäningen på Eurobonus - det lönar sig för mitt och sambons resemönster :)
 
Efter ett år med Platinum så har jag nu också skaffat Elite för poängintjäning och 2-4-1. Vad ska jag tänka på som Platinum + Elite-användare?

Välkommen till bland de svåraste avvägningarna man har som Amex-kund :).

Mina förslag är:
1) Använd Elite för alla kostnader tills man med säkerhet vet att man får ihop 300k på kortet under kalenderåret
2) Använd Elite för alla icke-reserelaterade kostnader i SEK
3) Om man kommer över 300k på året på Elite, använd Platinum för alla kostnader i utländsk valuta
4) Om man kommer över 300k på året på Elite, använd Platinum för reserelaterade kostnader
5) Om allt ovan är uppfyllt, och flygresan går med SAS och står för mindre än 25% av resekostnaderna, betala flyget med Elite och resten med Platinum
6) Om man inte har betalat resan med Platinum är det ingen vits att använda Platinum för hyrbilen, då får man glatt betala extra för försäkringar istället (eller använda helt annan hyrbilsförsäkring som inte är kopplad till reseförsäkring)
 

palmen

Moderator
Misstänker att svar/delsvar kan finnas i olika trådar och har försökt leta, men får ingen klarhet så hoppas på svar här!

Efter ett år med Platinum så har jag nu också skaffat Elite för poängintjäning och 2-4-1. Vad ska jag tänka på som Platinum + Elite-användare?

Jag vill ju ha så mycket spend som möjligt på Elite för maximerad Eurobonus, men när bör jag inte använda Elite?

Valutaväxling? Visst är Platinums reseförsäkring bättre? Samtidigt villl jag ju helst boka SAS-biljetter med Elite? Bilhyra? Annat att tänka på?

Och ja, jag vill ha både Platinums förmåner och poängintjäningen på Eurobonus - det lönar sig för mitt och sambons resemönster :)
Det är väldigt individuellt hur man planerar sin spend mellan amex elite/platinum men jag tänker så här.

Jag ligger precis på gränsen om jag kan få 2 vouchers eller inte så jag siktar bara på en voucher, dvs 150k spend måste gå på Elite.
  1. Alla köp i utländsk valuta görs på Amex Platinum
  2. Flygresor (ej SAS) betalas alltid med Amex Platinum för försäkringen
  3. Flygresor med SAS betalas lite blandat, behöver jag försäkringen så tar jag Platinum, annars Elite
  4. Alla köp i svenska kronor tas på Amex Elite
  5. Hyrbil tas alltid på Platinum och resor (flyg) kopplade till detta tar jag på Platinum
  6. Allt ovan kan ju komma att ändras om jag ligger dåligt till för att komma upp i 150k spend (ska dock inte vara några problem i år)
 
Välkommen till bland de svåraste avvägningarna man har som Amex-kund :).
6) Om man inte har betalat resan med Platinum är det ingen vits att använda Platinum för hyrbilen, då får man glatt betala extra för försäkringar istället (eller använda helt annan hyrbilsförsäkring som inte är kopplad till reseförsäkring)

Du behöver inte betala resan med Amex Platinum för att hybilsförsäkringen skall gälla:

FÖRMÅNER HYRBIL — STÖLD, SKADA OCH ANSVAR FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
2. De här förmånerna är tillämpliga under en resa för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.

Och det står inget i undantagen om att resan måste betalas med Platinum.
 

lilydock

Medlem
Välkommen till bland de svåraste avvägningarna man har som Amex-kund :).

Mina förslag är:
1) Använd Elite för alla kostnader tills man med säkerhet vet att man får ihop 300k på kortet under kalenderåret

Det är alltså kalenderår spenden för Eurobonus baseras på? Minst sagt bra info!
 
Toppen