Senaste nytt

Flygplatsbingo!

Aldrig kul att ligga under genomsnittet. 16 besökta, har en flygplats till bokad efter sommaren. Men då ligger säkert medelvärdet över 17. Nåja, finns en enkel lösning till det
 

adhoc76

Medlem
Jag kunde bara inte låta bli att räkna lite...

Undrar vad genomsnittet för den svenska befolkningen är? Det ligger väl i sakens natur att de som frekventerar bc.se ligger en bra bit över snittet? Samtidigt är svenskarna är ett resande folk. Svårbedömt...
 

Ystad

Medlem
Undrar vad genomsnittet för den svenska befolkningen är?
Låt oss göra en mycket förenklad beräkning baserad på siffror från 2017 och 2018 (fylld av antaganden och felkällor):
De 30 flygplatserna hade ca 2 093 miljoner passagerare
2018 gjordes det 4 343 miljoner flygningar (källa IATA)
=> 2093/4343 = 48% gjordes från de 30 flygplatserna
I Sverige gjordes ca 10 miljoner utlandsflygningar - av dessa var ca 2 miljoner till länder där någon av dessa 30 flygplatser ligger (källa: Resebarometern 2018)
Antag att 48% också gäller för dessa flygningar => ca 1 miljoner svenskar flög till någon av de 30 flygplatserna
=> 10 % av svenskarna har besökt dessa flygplatser => 0.1 besök per svensk per år
Antag vidare att "massflygandet" har pågått i 20 år (delvis baserat på siffror från IATA)
=> 20 x 0.1 = 2 besök per svensk någon gång på en av dessa 30 flygplatser
(I själva verket tror jag att siffran är lägre än 2 av flera skäl - skäl som jag inte orkar gå in på här.)

Min mycket förenklade slutsats:
en "medelsvensk" har i genomsnitt besökt 2 av dessa 30 flygplatser,
medan alltså "kämparna" här på bc.se, som har redovisat i denna tråd, har besökt 16 i genomsnitt
(en skillnad som inte borde förvåna någon:)
 
Toppen