Senaste nytt

Dagens bild

TjudöBoy

Medlem
Ja då va d jobbdax igen, full fart denna lediga vecka så ska bli skönt å komma ombord å ta d lite ”lugnare” kroppsligt iaf :D:D:D:D
23921E55-6D47-4D0A-A88C-0DEE1172EE44.jpeg
 

Flying Finn

Medlem
Har det senaste dygnet återhämtat mig från min två veckors TP run. Måste medge att jag var rätt så färdig för begravning igår på förmiddagen, då jag kom körandes hem med Volvon. Under resan så ringde transportbolaget om ett paket och idag ankom paketet med en pryl, som jag beställde/köpte från tyska Columbus Verlag (tillverkare av jordglober sedan 1909) för redan tre månader sedan. P.g.a. en lång leveranstid av kristallglasklotet, så tog det längre än förväntat. Diametern är 40 cm.

jordgloben.jpg


Varje äkta globetrotter bör ju han en sådan här för att studera vart man kunde resa till följande. :cool: I mitt fall är det även frågan om ett inredningobjekt.

Google Maps och dylikt ger inte samma känsla och inspiration. Tänk er att någon tysk har som handarbete monterat alla bittarna av kartan på glasklotet och lackerat ytan i flera lager. Och glasklotet har tillverkats traditionellt med glasblåsning av en lokal glastillverkare. Man ser nog att jordgloben är hantverkargjord, t.ex. Polcirkeln i Sverige/Norge kastar ca. en halv millimeter. :) Känd tysk precision? ;) Även några andra fogar är inte med 100 % precision.

(I fall någon undrar: 598 €, men den ger hoppeligen glädje för hela slanten under många år.)
 

JNH

Medlem
DD49774A-4F1C-4CC4-B740-736C11E09C6B.jpeg Någon som vet på vilket sätt Qstar anser spärren på bränslehandtagen är en risk som andra bränsleleverantörer inte sett?
 

Jönsson

Medlem
Visa bifogad bild 91157 Någon som vet på vilket sätt Qstar anser spärren på bränslehandtagen är en risk som andra bränsleleverantörer inte sett?
En av de stora tillverkarna av bränslepumpar hade tidigare en felaktig spärr på munstycket som medförde att kunden riskerade att sprayas med bränsle. I en del amerikanska delstater förbjöds dessa pumpmunstycken med automatspärrar av brandskyddsmyndigheten, varför tusentals spärrar plockades bort.
De flesta munstycken är nu utbytta men man kan fortfarande hitta munstycken utan spärren. Misstänker att Qstar har ett liknande problem med sina pumpar.
 
Toppen