Senaste nytt

Lufthansa/Swiss First 2-for-1 från Sverige den 17:e maj, 2019

Vilka bolag har du bokat First med på denna kampanj?

  • Lufthansa

    Votes: 23 82,1%
  • Swiss

    Votes: 15 53,6%
  • Singapore Airlines

    Votes: 8 28,6%

  • Total voters
    28
  • Poll closed .
Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Hur gör ni som hittat resor där man inte bara haft en transfer i europa utan något extra stopp i Asien som exempel.
Jag har hittat resan på matrix och där prissätts den rätt. Söker jag på lufthansa kan jag får fram samma flighter men priset blir 130k för 2 personer istället för 46k.

Någon resebyrå som är bättre än andra för att lösa detta?
Hur söker man fram det via momondo? Försökte med multicity men det gick inte igenom med rätt priser där heller.
 

Sebbef83

Medlem
Multicity. Sökte på:
Göteborg - Beijing
Beijing - Singapore
Singapore - Beijing
Beijing - Göteborg

Tillgängligheten var lite annorlunda om resan startar från Arlanda, Göteborg eller Köpenhamn. Så tänk på det när du söker.

Byggde du leg för leg som multicity eller kan man själv sätta transitpoints? Min tilltänkta rutt dyker iaf inte upp om jag söker point-point men finns i ITA mateix och fare rules är ok.
 

squeezen

Medlem
Jag har precis fått igenom min bokning nu, blev hyfsat bra tycker jag.
ARN-MUC LH C
MUC-PEK LH F A380
PEK-SIN SQ F A380 (gamla suites)
SIN-PEK SQ F A380 (gamla suites)
PEK-FRA LH F A340
FRA-ARN SK C

Fick försöka via 4 olika OTAer (RSG) som samtliga misslyckades på sista steget med att bekräfta platserna innan jag till slut fick igenom den via AOBtravel. Landade på 48,100 SEK för 2, får nog anses klart godkänt med tanke på timmarna i F och intjänade miles. är nog dags att öppna var sitt Eurobonus-konton, borde ju ge en hel del poäng, 2*44,066=88,132 för oss tillsammans om wheretocredit.com räknat rätt, så nästan EBG direkt.

Tack för all inspiration och hjälp här i tråden!
ringde du eller kunde bygga online? Har en liknande i åtanke men visar över 200k per skalle på AOB när jag bygger multicuty
 

Senator

Moderator
Jag kan summera en hypotes nu som jag har brottats med detta några dagar:
1. ExpertFlyer är ett måste för att få ihop detta på ett bra sätt
2. Tillgänglighet, särskilt till Asien: direkt till SIN/BKK nästan obefintligt. HKG finns ibland (1-2 dagar i veckan) på de datum jag har kollat. PEK är nästan ett säkert kort, PVG är tvåa i tillgänglighet
3. Tight, tight, tight hantering av inventory och married segments. Inom Europa har jag sätt få ARN-FRA/MUC/ZRH-XXX-YYY som funkar. Ett typisk exempel är min resa till Dubai. Får nästan alltid upp LX1251, LX4709/SK1605, och LX1255 som connection med flighter som avgår nästa morgon. Men i vårt fall, var det stenhårt mappat mot LX1255. Jag försökte med ARN-FRA/MUC-ZRH samma dag som avresan ZRH-DXB men det var NEIN! Jag tror några som åker till Sydamerika har fått upp typ ARN-MUC-FRA-XXX på Lufthansa.com, men annars tight som tusan.
4. Det verkar finnas någon form av kontroll på att Point of Sales (POS) marknaden + married segments, att det måste finnas inventory som är större än A2 (om man bokar två) eller A3 (om man bokat 3). Hade ett klockrent exempel där HKG-MUC visade A3, men vi fick inte boka. Däremot HKG-ZRH som visade A7 var inga problem.
5. Lufthansa.com/Swiss.com blockerar komplexa rutter, eller erbjudar standard pris. Det som jag såg på Momendo eller som resebyrån i Norge bokade fanns inte att tillgå på varken Lufthansa eller Swiss. Det är uppenbart att man vill styra detta mot enkla rutter och har stängt av denna möjlighet.
6. Därmed är det lönlöst att ringa båda.
7. Jag har inte kollat SQ till ANZ, men det går att boka SQ F till/från PVG, HKG, och PEK med nya A380 Suites. Vi hade en sådan bokning som vi ändrade av andra anledningar
8. Så online eller klassisk resebyrå kommer krävas för roliga rutter
 

squeezen

Medlem
Jag kan summera en hypotes nu som jag har brottats med detta några dagar:
1. ExpertFlyer är ett måste för att få ihop detta på ett bra sätt
2. Tillgänglighet, särskilt till Asien: direkt till SIN/BKK nästan obefintligt. HKG finns ibland (1-2 dagar i veckan) på de datum jag har kollat. PEK är nästan ett säkert kort, PVG är tvåa i tillgänglighet
3. Tight, tight, tight hantering av inventory och married segments. Inom Europa har jag sätt få ARN-FRA/MUC/ZRH-XXX-YYY som funkar. Ett typisk exempel är min resa till Dubai. Får nästan alltid upp LX1251, LX4709/SK1605, och LX1255 som connection med flighter som avgår nästa morgon. Men i vårt fall, var det stenhårt mappat mot LX1255. Jag försökte med ARN-FRA/MUC-ZRH samma dag som avresan ZRH-DXB men det var NEIN! Jag tror några som åker till Sydamerika har fått upp typ ARN-MUC-FRA-XXX på Lufthansa.com, men annars tight som tusan.
4. Det verkar finnas någon form av kontroll på att Point of Sales (POS) marknaden + married segments, att det måste finnas inventory som är större än A2 (om man bokar två) eller A3 (om man bokat 3). Hade ett klockrent exempel där HKG-MUC visade A3, men vi fick inte boka. Däremot HKG-ZRH som visade A7 var inga problem.
5. Lufthansa.com/Swiss.com blockerar komplexa rutter, eller erbjudar standard pris. Det som jag såg på Momendo eller som resebyrån i Norge bokade fanns inte att tillgå på varken Lufthansa eller Swiss. Det är uppenbart att man vill styra detta mot enkla rutter och har stängt av denna möjlighet.
6. Därmed är det lönlöst att ringa båda.
7. Jag har inte kollat SQ till ANZ, men det går att boka SQ F till/från PVG, HKG, och PEK med nya A380 Suites. Vi hade en sådan bokning som vi ändrade av andra anledningar
8. Så online eller klassisk resebyrå kommer krävas för roliga rutter
Blir att ringa runt imorgon. Hoppas minisarna är snälla då förskola är stängd och kommer vara hemma med mig. Ska kolla antalet A platser i förväg med i EXpertflyer enligt inrådan. Många OTA kan inte ens koppla 6 segment som multicity online heller. Stoppas vid 4 typ.
 

mash

Medlem
ringde du eller kunde bygga online? Har en liknande i åtanke men visar över 200k per skalle på AOB när jag bygger multicuty
Jag bokade också online, gick bra att söka upp mina flyg med multi-city sökningen direkt på deras sida, fick rätt pris utan konstigheter. Fick bra intryck av AOBtravel, känns som ett seriöst bolag och skönt att ha möjligheten att faktiskt ringa ifall det behövs av någon anledning.

Kul detalj är att samma flyg samma datum prissattes till ~300,000 SEK via lufthansa.com. Det är en skön sak att komma ihåg när cc-räkningen trillar in och man tycker det känns dyrt :)
 

Ystad

Medlem
Blev en bokning till Buenos Aires.
Någon som vet vad man gör där?
Nu var det några år sedan jag var i Buenos Aires senast men här är mina 2-cent:
- köpa billiga skräddarsydda kläder (har en skinnrock som jag "älskar" - köpt på Paraguay 472 - finns/fanns flera skinn-skrädderier däromkring)
- ta en dagstur med båt till Colonia del Sacramento i Uruguay - en vacker liten stad - missa inte tjurfäktningsarenan
- Boca, trevlig miljö och bl a Maradonas "hemmastadium" (undvik det dock matchdagar)
- Cafe Tortoni - fantastisk miljö
- Recoleta kyrkogård
(- köttrestauranger, redan nämnt - men tål att upprepas)
Tips: vid Plaza de Mayo med sina "miljoner" duvor - se upp för det klassiska sydamerikanska "duvskittricket" - jag har själv råkat ut för det där)
 

oxxax

Medlem
Hur länge är biljetter "tagna" i systemet? Skulle precis boka, klantade men klantade mig lite när jag skulle betala och backade när jag drog fingret fel på musen, och när jag skulle göra om det så var platserna på ena vägen borta och det fanns då bara business.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen