Jag kan summera en hypotes nu som jag har brottats med detta några dagar:
1. ExpertFlyer är ett måste för att få ihop detta på ett bra sätt
2. Tillgänglighet, särskilt till Asien: direkt till SIN/BKK nästan obefintligt. HKG finns ibland (1-2 dagar i veckan) på de datum jag har kollat. PEK är nästan ett säkert kort, PVG är tvåa i tillgänglighet
3. Tight, tight, tight hantering av inventory och married segments. Inom Europa har jag sätt få ARN-FRA/MUC/ZRH-XXX-YYY som funkar. Ett typisk exempel är min resa till Dubai. Får nästan alltid upp LX1251, LX4709/SK1605, och LX1255 som connection med flighter som avgår nästa morgon. Men i vårt fall, var det stenhårt mappat mot LX1255. Jag försökte med ARN-FRA/MUC-ZRH samma dag som avresan ZRH-DXB men det var NEIN! Jag tror några som åker till Sydamerika har fått upp typ ARN-MUC-FRA-XXX på Lufthansa.com, men annars tight som tusan.
4. Det verkar finnas någon form av kontroll på att Point of Sales (POS) marknaden + married segments, att det måste finnas inventory som är större än A2 (om man bokar två) eller A3 (om man bokat 3). Hade ett klockrent exempel där HKG-MUC visade A3, men vi fick inte boka. Däremot HKG-ZRH som visade A7 var inga problem.
5. Lufthansa.com/Swiss.com blockerar komplexa rutter, eller erbjudar standard pris. Det som jag såg på Momendo eller som resebyrån i Norge bokade fanns inte att tillgå på varken Lufthansa eller Swiss. Det är uppenbart att man vill styra detta mot enkla rutter och har stängt av denna möjlighet.
6. Därmed är det lönlöst att ringa båda.
7. Jag har inte kollat SQ till ANZ, men det går att boka SQ F till/från PVG, HKG, och PEK med nya A380 Suites. Vi hade en sådan bokning som vi ändrade av andra anledningar
8. Så online eller klassisk resebyrå kommer krävas för roliga rutter