Senaste nytt

Min resa till jordens ände

Jonas C

Medlem
Introduktion

Världens sydligaste stad Ushuaia har stått på min travel bucket-list i mer än ett decennium, när jag som 16-åring av slump kom över en bild på airliners.net av terminalbyggnaden som är helt byggd i trä. Jag har sedan dess varit fascinerad av staden och faktumet att det är människans sydligaste bosättning (om man räknar bort forskningsstationerna på Antarktis), med målsättningen att besöka staden någon gång under min livstid.

Att resa till Argentina är svårt och dyrt, i synnerhet om man vill resa i Business Class. Det självklara valet av flygbolag föll på Turkish Airlines som av ren tillfällighet sålde ”billiga” biljetter i Ekonomiklass till Buenos Aires över jul och nyårsperioden. Biljetten bokades för 8126 SEK och uppgraderades omedelbart till Business Class med mina Elite Plus upgrade vouchers.

Ett fantastiskt bra pris med tanke på att resan sker under högsäsong och en fantastiskt bra förmån att kunna bekräfta en uppgradering till Business Class på alla flygningar i en bokning vid bokningstillfället.

Resan vidare från Buenos Aires till Ushuaia bokades med Aerolinas Argentinas för 1337 SEK. Priset var ovanligt billigt med tanke på att inrikesbiljetter i Argentina historiskt har varit extremt dyra, i synnerhet om man vill resa ända ner till Ushuaia. Bokningen gjordes via en onlineresebyrå och biljettreglerna luslästes innan jag tryckte på bokningsknappen för att säkerställa mig om att jag inte har råkat boka en biljett för bosatta i Argentina.


Tisdag 18 December 2018

Dagen började som de flesta andra dagar med en tunnelbaneresa till kontoret, med en rullväska i släptåg. Efter en produktiv arbetsdag tar jag Arlanda Express ut till Arlanda där jag ankommer cirka två timmar innan schemalagd ankomsttid. Efter incheckning beger jag mig raka vägen till Amex Loungen för en lättare middag bestående av det fantastiska anklåret följt av två timmars jobb innan det är dags att röra sig mot gaten.

MRQIZiarREyoRARTn+4Svw.jpg
Mycket gott anklår på Pontus.


Turkish Airlines flight TK1796 Stockholm - Istanbul

Kvällens flygning till Istanbul är i vanlig ordning överbokad i ekonomiklass och i gaten uppgraderas folk till höger och vänster. Kabinen som till en början var 3/16 full fylldes upp till 12/16 där första raden lämnades tom. Majoriteten av de uppgraderade var innehavare av SAS guldkort vilket är föga förvånande då Elite och Elite Plus medlemmar på denna rutt tycks lysa med sin frånvaro.

Väl ombord infinner jag mig på min sittplats 3A och hälsas välkommen av den trevliga besättningen. Som Elite Plus medlem hälsas jag alltid välkommen vid namn och kort efter att jag gjort mig hemstad serveras en välkomstdrink där valen består av lemonad, apelsinjuice och jordgubbsdricka.

Avgång sker enligt tidtabell och väl uppe i luften ber jag om att sätta mig på första raden som visade sig vara helt tom.

IMG_0266.JPG
Tomt och bekvämt på första raden.


Middagsserveringen inleddes en halvtimme efter idag bjöds det på samma meny som jag har fått på mina senaste flighter. Valen av varmrätt stod mellan svärdfisk, lamm och gnocchi. Då jag redan ätit lammet och svärdfisken så faller mitt val på gnocchi som visade sig vara riktigt god. Till maten dracks Champagne som serverades väl kyld.

16AC882F-1353-4F8D-9D81-BD3263837213.jpeg
Förrätt bestående av diverse turkiska smårätter. Dessvärre lämnar presentationen en del att önska då maten glider runt på tallriken när flygplanet skakar.


637F258D-DC5F-46B8-94FF-4CA223BE05C8.jpeg
Väldigt god gnocchi till varmrätt.


Efter en väldigt välsmakande middag ägnas resten av flygningen åt filmtittande och champagnedrickande innan det är dags att landa på Istanbul Ataturk Airport. I vanlig ordning ankommer vi till en bussgate och affärsklasspassagerare får en egen buss till terminalen. Efter ankomst beger jag mig raka vägen till Turkish Airlines hotelldisk och vidare till nattens hotell. Turkish Airlines är ett av få flygbolag som fortfarande erbjuder kostnadsfritt hotell vid byte över natten, förutsatt att det inte finns några tidigare anslutningar som inte kräver övernattning.

Som resande i affärsklass blir jag inbokad på Renaissance Hotel som ligger en kort bussresa från terminalen.

010B35C0-2488-427C-965E-5AF629942093.jpeg
Mitt rum på Renaissance Polat Hotel Istanbul.


Rummet var mycket bekvämt och jag uppskattar verkligen att Turkish Airlines behandlar sina Business passagerare väldigt väl. Natten blev dessvärre väldigt kort då jag i min extas bestämde mig för att boka sex tur och returresor med vändande flygplan till Malaga på SAS Friends&Family för att säkra min 2019 års Elite Plus status på Miles&Smiles. Mer om dessa bravader kan ni läsa här:

https://www.businessclass.se/forum/...-sin-status-till-vilket-pris-som-helst.95709/


Onsdag 19 December 2018

Jag vaknar upp morgonen därpå kl 06 efter fyra timmars sömn och 4200kr fattigare. Frukosten intogs på hotellets källarvåning och buffén lämnade en del att önska. Klockan 0730 hämtar minibussen upp mig i lobbyn och kör mig raka vägen till Business Class entrén på Ataturks flygplats. Som Elite Plus medlem och resande i Business Class kan jag använda direktentrén från incheckningshallen till loungen och på mindre än tre minuter har jag passerat passkontroll och säkerhetskontroll. Direktentrén är en feature som jag verkligen kommer att sakna nu när den gamla flygplatsen har stängt igen för gott.

I loungen intogs dagens andra frukost, innan det var dags att röra sig mot gaten.


Turkish Airlines flight TK15 Istanbul - Sao Paulo - Buenos Aires


Morgonens flygning till Sao Paulo och Buenos Aires är fullsatt i Business och Economy Class och vid gaten har en lång kö redan bildats bakom podiet. I Priority kön stod ett 60-tal personer och de som försökte tränga sig före fick snällt ställa sig längst bak. Boarding påbörjas en halvtimme innan ordinarie avgångstid och väl ombord hälsas jag välkommen av den vänliga besättningen innan jag svänger vänster till Seat 3K som kommer att bli mitt hem under kommande 18 timmar.

061E81F2-1CF6-4D31-A861-112DA40F57AE.jpeg
Business Class kabinen på Turkish Airlines Boeing 777-300ER

Jag har på senare tid blivit väldigt bortskämd av mina resor i SAS Business där man har det stora privilegiet att inte tvingas sitta bredvid en främmande människa i 12 timmar. På denna flygning var Business-kabinen fullsatt till sista stol och jag var tvungen att genomlida 13 timmar bredvid en brasilianare som var minst lika missnöjd över att tvingas sitta bredvid mig. Jag hoppas verkligen att Turkish Airlines bestämmer sig för att renovera sina Boeing 777-300ER med en modernare produkt än dagens.

Kort efter att jag gjort mig hemstad serveras välkomstdrinkar följt av menyer. Till min stora besvikelse är menyn på dagens flight densamma som på gårdagens. Hur det är möjligt vet jag inte, men tydligen har Turkish Airlines börjat erbjuda samma varmrätter på kortdistans som på långdistans.

409B7105-E4AF-40AF-B7A7-D540908C1AD6.jpg
Dagens meny.


Lunchserveringen inleds en timme in i flygningen och till min stora glädje så serverades kanapéer tillsammans med Champagnen.

100A4A9F-0F35-48BF-BE23-FB2809A9D311.jpeg
Champagne och kanapéer inledes serveringen.


Turkish Airlines skar under en period ner på servicen i Business Class där kanapéerna och förrättsvagnen var borttagna. Nu är dessa åter tillbaka och jag kunde inte ha varit lyckligare.

7D1DC884-2691-45D4-BAB1-356B407E314E.jpeg
Förrätt bestående av laxtartar, hummus, tabbouleh, kronärtskocka och aubergine. Fantastiskt gott.

44431751-8C1E-46F2-8898-1771DF20115F.jpeg
Valet av varmrätt föll på svärdfisken som serverades med potatis och zucchini. Gott om än något torr.

6EFD5E00-4B2D-4550-82B1-C9BE60A54C2C.jpeg
Måltiden avrundas med baklava, brioche, chokladmousse och pistascheglass.


Måltiden smakade fantastiskt som alltid och efter att borden dukats undan släcks kabinen ner och fönsterskydden deras för. Detta kom som något av en besvikelse då vi passerade Sahara och faktumet att jag hade sett fram emot att beskåda öknen från ovan. Jag ägnade istället flygningen åt filmtittande och bokläsning. Då och då öppnade jag fönsterskyddet för att få en glimt av de vackra vyerna och varje gång möttes jag av en svordom på portugisiska från min brasilianske stolsgranne.


C72192FF-FB16-481C-BD67-9DE8AB37A894.jpeg
Den missiva GE-90115B motorn på Boeing 777-300ER.


Flygningen passerade fort och två timmar innan landning i Sao Paulo serveras en lättare måltid bestående av rökt lax, sallad och grillad kycklingfilé med ris.

Sc0VmOK0Tnafyb3HDQ9p0A.jpg

PSMxrtpYT8ep0jtQxv2fdQ.jpg
Flygningens andra servering innan landning. Varmrätten är mer eller mindre densamma som serveras i ekonomiklass.


Efter måltiden förbereds kabinen för landning i Sao Paulo och vår inflygning bjuder på spektakulär vyer över denna megastad.

F492B21A-7FAE-434D-B112-AF45EF2DEF84.jpeg
Inflygning över Sao Paulo.


Ankomst i Sao Paulo sker enligt tidtabell och passagerare som reser vidare till Buenos Aires ombads stanna ombord på flygplanet och inte lämna sina sittplatser under det 90 minuter långa markstoppet.

Majoriteten av alla passagerare klev av i Buenos Aires och kvar ombord satt ett tiotal personer i Business. Efter att passagerarna lämnat flygplanet äntrar en armé av städare som snabbt och effektivt rengör varje skrymsle och vrå av kabinen. Catering lastas och en ny besättning kliver ombord innan det är dags att fortsätta resan till Sao Paulo.

CA251591-DB21-4955-9B14-6D370FE981E0.jpeg
En nystädad och fräsch kabin.

IMG_0324.JPG
Seat 3K. Mitt hem under denna långa flygning.


Avgång från Sao Paulo sker enligt tidtabell och kvällens flygning beräknades ta strax över två timmar. Omedelbart efter att bältesskylten släckts påbörjas middagsserveringen. På denna flygning serverades en förrätt bestående av oxfilé med sweet chillisås följt av en wrap med ost och flankstek. Rött kött tycks vara ett återkommande tema hos den brasilianska cateringfirman och maten smakade förvånansvärt gott för att vara lastad på en outstation.

454DA7F9-2B1A-4CA3-9975-4E4BC7D39E28.jpeg

EEFAF25D-4D0D-4E42-BFC1-B5B9E2092BE5.jpeg
Middag på sista flygningen mellan Sao Paulo och Buenos Aires


Efter 18 timmar ombord är vi äntligen framme i Buenos Aires och jag var vid det här laget väldigt utmattad. Det tog ytterligare en timme att ta sig igenom passkontrollen innan jag tog en taxi till mitt hotell i centrala Buenos Aires för en kort övernattning innan resan vidare till Ushuaia.


Torsdag 20 December 2018

Efter en god natts sömn på det sunkiga Ibis hotellet i centrala Buenos Aires så är det dags att påbörja resans sista etapp mot Ushuaia - världens ände. Då jag inte bar på några kontakter och på grund av att Uber i Argentine inte fungerar med utländska betalkort så bad jag hotellet anordna en transfer till flygplatsen. Hela processen var något märklig då kvinnan i receptionen insisterade på att ta mina kortuppgifter och uppge dem till personen på andra sidan luren. Något osäkert kan tyckas när man befinner sig i ett främmande land. Efter att ha delgett mitt Amex-nummer till en mystisk person så ombes jag vänta i receptionen innan en äldre farbror i en omärkt Toyota Corolla med tonade rutor möter upp mig.

Jag kunde likväl ha utsatts för ett kidnappningsförsök, men jag behåller lugnet och följer med farbrorn till bilen. Resan ut till Jorge Newbery flygplatsen tar närmare en timme på grund av den täta trafiken, men jag ankommer i lagom tid för mitt flyg. Gubben lastar ut min väska ur bakluckan och kör därifrån utan att ens säga adjö. Inget kvitto skrevs ut, men en dryg timme senare belastas mitt Amex med 1500 argentinska pesos (motsvarande 75 SEK) och i slutändan rörde det sig inte om någon blåsning.

Då jag endast reste med handbagage så begav jag mig direkt till säkerhetskontrollen och vidare till gaten.


Aerolinas Argentinas flight AR1898 Buenos Aires - Ushuaia

Dagens flygning till Ushuaia flygs av en Boeing 737-MAX8, min första flygning på denna nya flygplanstyp. Olyckligt nog drabbades flygplanet av tekniska problem och flygningen försenades med en dryg timme.

362810B9-D315-4DED-81F7-F9F092885084.jpeg
Min Boeing 737-MAX8 som skulle ha flugit mig till Ushuaia.

De tekniska problemen på flygmaskinen kvarstod och i slutändan fick vi byta till en vanlig Boeing 737-800. Flygplanet var utrustat med Boeing SkyInterior och upplevelsen ombord var i stort sett densamma som den nyare MAX8. På efterhand var det nog ganska tur att jag inte kunde flyga med 737-MAX8.

IMG_0347.JPG

01DC09AC-DCED-4AE2-ABFE-309B21E29007.jpeg
Spektakulär avgång från Jorge Newbery flygplatsen i centrala Buenos Aires.

IMG_0350.JPG
Servicen ombord bestod av en påse nötmix, kaffe och läsk. Något snålt för att vara en tre timmars flygning då ingen ytterligare mat fanns till försäljning.


D1A09598-F979-48B5-8491-D2D8CDC61F79.jpeg
Vackra vyer över landskapet under inflygningen till Ushuaia Malvinas Airport.


Efter två dygn på resande fot har jag äntligen nått min slutdestination vid världens ände.


Fortsättning följer…
 
Toppen