Senaste nytt

Hjälp oss till en oförglömlig flight

CoooC

Medlem
Hej allihopa.
Vet inte om det är tillåtet att uppdatera/bumpa i tråden. Ni får gärna säga till om det inte är det.

Willys i Malmö tar nu Amex. I alla fall på två olika Willys.
Uppdatering gällande flygresan så är jag fortfarande inställd på att boka en SAS Go biljett till SFO/LAX och hem från SFO/LAX för att försöka bli uppgraderad med poäng (målet är att ha 100k poäng när det är dags).
Har hittat 3 flyg som ser bra ut. Ni får gärna ge input på om det är billigt eller normalpris, men jag tror att det är billigare än tidigare när jag startade tråden.

Flyg 1 (23Dec-07Jan) 6877 kr/pp : CPH -> SFO, 12.25-14.45. LAX -> CPH, 14.05-13.20+1
Bra flygtider. Åker på måndagen och kommer hem kl 13 på en onsdag. Liten nackdel att det är 7 business biljetter kvar på sträckan LAX->CPH. Ökad risk för att businessplatserna är slut kanske. Fördelen är att jag helst vill bli uppgraderad på CPH-SFO då det är en A340 medan det är en A330 LAX-ARN. Synd att det inte är direktflyg LAX-CPH.

Flyg 2 (22Dec-07Jan) 7401 kr/pp : CPH -> LAX, 08.00-12.20. SFO -> CPH, 17.30-13.20+1
Får till en extra semesterdag då flyget går på söndagen. Ingen varning på hur många business biljetter som finns kvar, betyder det att det finns fler än 10? Eller när börjar det stå i rödtext?
Nackdel att det kostar lite mer, men 1 dag extra för 600 kr känner jag är värt det. Tidigt flyg på ditvägen är inte optimalt heller.
Samt att första "möjligheten" till uppgradering kommer att ske på A330 ARN-LAX.

Flyg 3 (23Dec-07Jan) 6826 kr/pp : CPH -> LAX, 07.15-12.20. SFO -> CPH, 17.30-13.20+1
Samma som Flyg 2 med undantaget att vi åker på måndagen (-1 dag från flyg 2). Ännu tidigare flygtid.
Ingen varning på hur många business biljetter som finns kvar här heller.
Möjlighet till uppgradering på A330.

När det gäller EuroBonuspoängen är status följande:

Saldo: 67000 poäng
Bokat flyg till Nice och från Rom som kommer att ge oss 4000 poäng, vilket gör att vi landar på 71000.
Jag använder mitt SAS Amex Classic så mycket det går (kopplat till Preem, mataffärer, restauranger osv.).
Flygresan till USA kommer ju kosta runt 14-15k totalt och det ger 4200-4500 poäng oavsett nivå på Amexkortet (30p per 100kr)
Gör att vi landar på ca 75000.
Sen har min kompis, som överförde 12k poäng till mig för 600 kr, ytterligare 10k poäng som han gärna överför om det skulle behövas. Gör att vi hypotetiskt kan landa på 85 000 kr.
Rent krasst saknas då för att uppnå 100k 150k spending (Amex Classic). Och det känns inte omöjligt men jag tror inte att jag riskerar detta. Så jag kommer efter sommarsemestern teckna Amex Premium som ni tipsade.
Värvad av samma kompis, han har också premium, kommer ge honom 12k poäng och oss 12k.
Det gör att vi teoretiskt sätt kan ha 109k poäng (10k från kompisen, 12k från premiumkortet, ytterligare 12k från kompisen).

Och då är vi hemma utan att behöva göra något speciellt.
Lång utläggning men jag lovade ju att jag skulle uppdatera längs vägen.

Har du möjlighet att bjuda in din kompis till din PointSharing-grupp? Då behöver du inte betala för överföring av poäng.
 

palmen

Moderator
Hej allihopa.
Vet inte om det är tillåtet att uppdatera/bumpa i tråden. Ni får gärna säga till om det inte är det.

Willys i Malmö tar nu Amex. I alla fall på två olika Willys.
Uppdatering gällande flygresan så är jag fortfarande inställd på att boka en SAS Go biljett till SFO/LAX och hem från SFO/LAX för att försöka bli uppgraderad med poäng (målet är att ha 100k poäng när det är dags).
Har hittat 3 flyg som ser bra ut. Ni får gärna ge input på om det är billigt eller normalpris, men jag tror att det är billigare än tidigare när jag startade tråden.

Flyg 1 (23Dec-07Jan) 6877 kr/pp : CPH -> SFO, 12.25-14.45. LAX -> CPH, 14.05-13.20+1
Bra flygtider. Åker på måndagen och kommer hem kl 13 på en onsdag. Liten nackdel att det är 7 business biljetter kvar på sträckan LAX->CPH. Ökad risk för att businessplatserna är slut kanske. Fördelen är att jag helst vill bli uppgraderad på CPH-SFO då det är en A340 medan det är en A330 LAX-ARN. Synd att det inte är direktflyg LAX-CPH.

Flyg 2 (22Dec-07Jan) 7401 kr/pp : CPH -> LAX, 08.00-12.20. SFO -> CPH, 17.30-13.20+1
Får till en extra semesterdag då flyget går på söndagen. Ingen varning på hur många business biljetter som finns kvar, betyder det att det finns fler än 10? Eller när börjar det stå i rödtext?
Nackdel att det kostar lite mer, men 1 dag extra för 600 kr känner jag är värt det. Tidigt flyg på ditvägen är inte optimalt heller.
Samt att första "möjligheten" till uppgradering kommer att ske på A330 ARN-LAX.

Flyg 3 (23Dec-07Jan) 6826 kr/pp : CPH -> LAX, 07.15-12.20. SFO -> CPH, 17.30-13.20+1
Samma som Flyg 2 med undantaget att vi åker på måndagen (-1 dag från flyg 2). Ännu tidigare flygtid.
Ingen varning på hur många business biljetter som finns kvar här heller.
Möjlighet till uppgradering på A330.

När det gäller EuroBonuspoängen är status följande:

Saldo: 67000 poäng
Bokat flyg till Nice och från Rom som kommer att ge oss 4000 poäng, vilket gör att vi landar på 71000.
Jag använder mitt SAS Amex Classic så mycket det går (kopplat till Preem, mataffärer, restauranger osv.).
Flygresan till USA kommer ju kosta runt 14-15k totalt och det ger 4200-4500 poäng oavsett nivå på Amexkortet (30p per 100kr)
Gör att vi landar på ca 75000.
Sen har min kompis, som överförde 12k poäng till mig för 600 kr, ytterligare 10k poäng som han gärna överför om det skulle behövas. Gör att vi hypotetiskt kan landa på 85 000 kr.
Rent krasst saknas då för att uppnå 100k 150k spending (Amex Classic). Och det känns inte omöjligt men jag tror inte att jag riskerar detta. Så jag kommer efter sommarsemestern teckna Amex Premium som ni tipsade.
Värvad av samma kompis, han har också premium, kommer ge honom 12k poäng och oss 12k.
Det gör att vi teoretiskt sätt kan ha 109k poäng (10k från kompisen, 12k från premiumkortet, ytterligare 12k från kompisen).

Och då är vi hemma utan att behöva göra något speciellt.
Lång utläggning men jag lovade ju att jag skulle uppdatera längs vägen.
När det på sas hemsida står 7 biljetter kvar innebär det 7 biljetter till detta pris. Sen finns det fler dyrare biljetter.
Skulle bli extremt förvånad om det redan nu bokats 25 platser i Business för en resa om över ett halvår.
Testa göra en provbokning i Business där du kan välja säte men aldrig slutföra bokningen, då får du lite bättre info om hur mycket som är kvar.
Man kan även titta i Expertflyer hur mycket sas vill sälja.

Jag skulle gissa på att det är 20-30 platser kvar (utan att specifikt ha tittat just din flight)
 

Shulle

Medlem
Billigare för dig att lägga till din kompis & tjej i Poängpool, då behöver inte poäng överföras och betalas för.

Har du möjlighet att bjuda in din kompis till din PointSharing-grupp? Då behöver du inte betala för överföring av poäng.

Yes, bra idé. Jag tror inte att kompisen är i någon egen pointsharing group så det skulle funka. Finns det någon limit på hur ofta man får joina/lämna en pointsharing group? Ifall personen skulle vilja gå ur efteråt eller något liknande.

När det på sas hemsida står 7 biljetter kvar innebär det 7 biljetter till detta pris. Sen finns det fler dyrare biljetter.
Skulle bli extremt förvånad om det redan nu bokats 25 platser i Business för en resa om över ett halvår.
Testa göra en provbokning i Business där du kan välja säte men aldrig slutföra bokningen, då får du lite bättre info om hur mycket som är kvar.
Man kan även titta i Expertflyer hur mycket sas vill sälja.

Jag skulle gissa på att det är 20-30 platser kvar (utan att specifikt ha tittat just din flight)

Aha, så även om det står 4 platser kvar, så kan det vara fler platser kvar totalt än på ett annat flyg där varningen inte skrivits ut?


Tack alla för svaren/tipsen. Jag tror nog att det får sluta med att kompisen får värva min sambo, sedan bjuder vi in till vår pointsharing group.
Hade ni några synpunkter på biljettpriserna jag föreslog? Var det normala priser? Billigare än vanligt? Hur tror ni det ser ut om vi bokar i augusti?
 

palmen

Moderator
Aha, så även om det står 4 platser kvar, så kan det vara fler platser kvar totalt än på ett annat flyg där varningen inte skrivits ut?
Tittar man LAX-ARN den 6e januari som jag antar du tittade på så ser du följande

C9 D9 Z7 J7 R0 Y9 S9 B9 P9 A0 E9 M9H9 Q9 V9 W9 U1 K1 L0 T0 O0 G9 N0

Det betyder att SAS just nu vill sälja 7 biljetter i billigste business (Z), men även minst 9 biljetter i C/D som också är business.
Säljer SAS en biljett till kan dock siffrorna ändras att bli Z6 D4 C4, det är med andra ord inte antal platser lediga utan hur mycket sas vill sälja.
Tittar man seatmap just nu ser det ut så här
upload_2019-5-22_10-35-46.png

Jag tolkar detta som att det med stor sannolikhet har bokats 8-10 platser och finns därmed 22-24 platser kvar att köpa (de flesta som bokar business väljer paltser på en gång).
Detta är dock bara en gissning/uppskattning, men den borde stämma någorlunda bra utifrån att titta på vad SAS vill sälja och hur många som valt säten.
De enda som vet exakt hur det ligger till med sålda paltser och hur mycket det är kvar är SAS, och den informationen är inte publik men det är en good guess som jag gjort som borde stämma någorlunda väl med verkligheten.
 

Shulle

Medlem
Aha, jag förstår. Då kanske jag ska "provboka" för att se hur många platser som är kvar.
När det är dags för flyg, kommer då alla businessclass biljetter auktioneras ut/vara tillgängliga som upgrades?
Spelar det någon roll om det är Z/C/D eller handlar det bara om att fylla alla platser?
 

Canadien

Medlem
Aha, jag förstår. Då kanske jag ska "provboka" för att se hur många platser som är kvar.
När det är dags för flyg, kommer då alla businessclass biljetter auktioneras ut/vara tillgängliga som upgrades?
Spelar det någon roll om det är Z/C/D eller handlar det bara om att fylla alla platser?

Nej, beroende på sträcka så har alla bolag massa algoritmer som styr hur många platser de sparar för dyra sista-minuten-bokningar för cash. Så om det släpps något alls till PlusGrade eller Awards (poänguppgraderingar) går inte att sia om.
 

CoooC

Medlem
Yes, bra idé. Jag tror inte att kompisen är i någon egen pointsharing group så det skulle funka. Finns det någon limit på hur ofta man får joina/lämna en pointsharing group? Ifall personen skulle vilja gå ur efteråt eller något liknande.

6 månader måste man vänta innan man kan ansluta till en ny grupp.
 

Shulle

Medlem
Hej alla!

Jag vet inte om det är ok att bumpa tråden så här. Det har gått ett år sedan sist och jag tänkte ge er en kort uppdatering.
Efter många om och men slutade det i en flight i Business från Tokyo hem till Köpenhamn för mig och min sambo. Häftigt var det!

Mitt i allt bestämde vi för att avvakta med att boka och när det väl närmade sig ångrade vi oss helt och bestämde oss för att åka till Asien (Seoul, Osaka, Tokyo) istället för USA. Mitt under jul- och nyårsledigheten (ca. 3 veckor). Det var inte något vidare jul- och nyårsfirande (inga fyrverkerier i Osaka vid tolvslaget), men supermysigt och otroligt god mat!

Så med hjälp av era tips och bara mitt Classic-amex lyckades vi knåpa ihop mellan 80-90k poäng. Jag resonerade att jag helst ville ha 100k för att buda på en upgrade från Tokyo. Men eftersom jag ville flyga business så testade jag att buda på upgrades från CPH-HKG. Planen var att om det inte gick hem så hade jag chansen att åka business eller i värsta fall plus från Tokyo hem i alla fall.
Upgraden gick inte igenom, väl på flygplatsen frågade jag någon SAS-counter och fick erbjudandet att köpa upgraden alt. uppgradera till plus. Det intresserade inte oss så vi satsade på hemresan istället.
Vi väntade med att checka in för att jag av någon anledning trodde att vi hade större chans och bli uppgraderade till plus. Eftersom jag såg att ekonomi var överbokat på den flighten.
Med facit i hand borde vi kanske inte gjort det för att vi fick två otroligt dåliga platser (mitten precis vid toaletterna). Jag kunde inte sova en blund på hela flighten för att det lyste upp varje gång någon skulle på toa, vilket hände regelbundet under hela flighten.

Väl framme i Hong Kong skulle vi flyga med Korean till Seoul. Min sambo lyckades sova CPH-HKG, men jag var helt slut efter den flighten.
Flyget till Korea var otroligt skönt efter den horribla flighten till Hong Kong. Det var rymligt, betydligt färre människor och bra med benutrymme.

Spola fram till Tokyo och vi har fått in nya poäng från CPH-HKG-flighten och vi sitter på, om jag minns rätt, 97k poäng. Jag har smått irriterat min sambo hela resan med att hela tiden kolla upp hur vi ska få åka hem i Business. Efter ha ändrat och trixat typ 10 gånger så har jag äntligen lagt mina bud. Jag har budat på uppgraderingarna (48k per person på Business och 30k per person på Plus). Nu får det bära eller brista men förhoppningsvis får vi det lite lyxigare hem än vi hade på vägen dit i alla fall.

Några dagar innan flighten får vi bekräftelsen att Business-upgrade:n gick igenom. Vi var lyriska och jag var smått stolt över mig själv efter alla turer att vi äntligen skulle få flyga Business. Oj vilken grej!
Det var verkligen att ta sig till flygplatsen och efter det var allting bara så enkelt. Check-in, säkerhetskontrollerna, ANA lounge, boarding och hela flyget. Man kände sig inte alls så trött som man brukar vara när man reser/flyger nånstans med allt vad det innebär.
För mig som är van vid att endast flyga ekonomi var det som dag och natt.
Om det var en liten sak jag blev lite missnöjd över så var det att det inte fanns så långa eller köer alls vid säkerhetskontroll och check-in för ekonomiklass. Man vill ju se att man går förbi en massa folk i kön för att maximera känslan. Iofs så är det kanske anledningen till varför budet gick igenom, att flyget var "tomt" den dagen.

Hur som haver, jag tackar er för ert bemötande förra året och all hjälp jag fick!
Ni har gjort mig superintresserad på att spendera/resa smart för att nå de olika förmånsnivåerna.

Tack!
 
Toppen