Senaste nytt

Norwegian startar Oslo-Longyearbyen

Palazzi

Medlem
Norwegian kommer starta en direktlinje mellan Oslo & Longyearbyn fr.o.m. sommaren 2013.

Om jag inte minns fel har Norwegian flugit linjen förut, men det måste ha varit många år sedan....

För den som använder SAS EB lär det väl inte bli aktuellt med DY på linjen, i.om att bonsubiljetterna OSL-LYR bara kostar 10.000 T/R.

Har inte kommit någon mer officiell information från DY gällande tider.
 

Palazzi

Medlem
Mer info: Linjen startar 3:e Mars (alltså inte sommaren, som först angavs). Biljetterna kan bokas fr.o.m 4:e Oktober.
 

erc

Medlem
Visst flög Norwegian till Longyearbyen tidigare. De har gjort två försök. Ett under det ljusa halvåret 2004. Det andra under samma period 2008. Orsaken till nedläggningarna har varit låg beläggning. Norwegian tycks vara övertygade om att även icke EB-kunder vill flyga till planetens nordligaste flygplats. Enligt Avinor hanterade LYR 126350 passagerare under 2011. Riktigt hyfsat med tanke på att ortens befolkning uppgår till 2000 invånare...

SAS vill gärna göra gällande att deras linje är direkt OSL-LYR. Men såvitt jag förstår dimper den alltid ner på TOS för att fortsätta med samma flightnummer. Kommer DY flyga direkt utan stopp från OSL kan det absolut vara en konkurrensfördel.

När jag besökte Svalbard sommaren 2010 var SAS ensamt bolag på LYR. Men ändå noterade jag en Air Greenland-kärra. Vill minnas att det var en Beechcraft B200. Men - jag hittar inga uppgifter om reguljärtrafik mellan Grönland och Svalbard. Antar att det handlade om en chartrad tur.
 

henrik l

Medlem
Vi flög direkt i maj OSL-LYR i maj med SAS, tror att det varierar lite. Kanske LYR vore något att satsa på för JAL eller ANA. Har man lyckats med ishotellet så kunde man väl locka japaner till midnattssolen:D

map.jpg
 

Palazzi

Medlem

Palazzi

Medlem
Biljetterna finns nu ute till försäljning. Billigaste datumen låg en T/R på 2100SEK.

Priserna är ungefär hälften av de priser som SAS tar ut, men skyhöga i jämförelse med en bonusbiljett om 10.000p.

Den faktiska kostnaden med SAS bör vara: (10.000/750)x29SEK= 387SEK T/R ;)
 
Toppen