Senaste nytt
En sak vi märkt av är att det är OS nästa år.
För två år sen vi var här fans det väldigt få menyer och inte så många skyltar på engelska.
Nu har varje restaurang en meny som dom direkt plockar fram när vi kommer.
Både bra men även lite tråkigt, va en liten sport att testa och navigera sig fram till vad man skulle ha :)

Nu är vi på väg till köksgatan, ska kolla om jag kan hitta en sjukt snygg och sjukt stor brödkniv :D
 
På väg till köksgatan stannade vi till på Don.Quijote en blandning mellan ÖB och Ullared

20190520_130733.jpg


Dom hade allt och ännu mera av allt :eek:

Blev lite småsaker som en minivariant av IKEAs blå kasse. Utmärkt för mina microfiberdukar till min mini hobbie, hand tvätt av bilen :)
 

Maja

Medlem
Vad heter denna butik? Den måste jag absolut skriva upp på min Japanlista inför nästa besök! :D
 
Vad heter denna butik? Den måste jag absolut skriva upp på min Japanlista inför nästa besök! :D
Tyvärr kan jag inte namnet. Den ligger på köksgatan en våning upp i ett hus.
Man tar en brant trappa upp och innan trappan har du ett skyltfönster på högersida med display tårtor.
 
Då är vi tillbaka från köksgatan.
Det blev ingen brödkniv, dom hade inte det jag var ute efter. Får bli att beställa från Åre.

Sambon köpte lite utstickare och en snurrplatta för när man dekorerar tårtor.

Vi hitta en affär med massa fina tallrikar.
Så svårt att inte vilja köpa hem ett helt nytt sätt.

20190520_155425.jpg


Dock köpte några saker till...

20190520_174639.jpg

Hör och häpna, katten :D
Sambon hitta en bättre sele i en affär innan köksgatan och jag hitta två nya skålar som blev matskålar.
Får se om katten är lika glad som vi för dom, troligen inte. Så läge som dom inehåller mat så är hon nöjd.
 
Idag blir nog en lugn dag bara på rummet.
Sängarna är ganska hårda hittills och det gör att vi är lote slitna, den bästa sägen hittills var konstigt nog på kapselhotellet.

20190521_085417.jpg


Inte det bästa vädret heller idag, det regnar.
Hade vi planerat bättre hade vi tagit Elektronikvaruhuset idag men nu får det bli en "slappa I hotellrummet dag" istället.
Så får vi se om vi ger oss ut under eftermiddagen då det ska lätta.
 
Idag är sista dagen i Tokyo och Japan.
Imorgon börjar vi resan till Hongkong via Singapore, det är ju inte så konstigt att man tar den vägen istället för flyga direkt :rolleyes:

20190522_115348.jpg

I dag är det betydligt bättre väder än igår.
Vi har haft riktigt tur med vädret här i Japan.
Hongkong ser dock inte ut att bli så bra men vi får hoppas det inte regnar hela tiden.

I dag har vi gått skilda vägar jag och sambon, vi vill olika saker.
Hon vill köpa sesambollar och äta sushi.
Sushi är inte min grej så vi besluta oss för att dela på oss.
Jag åker och köper en kattsele till min mor och strosar lite själv :)

En grej som jag är så impad av är att det hela tiden är så rent i hela Japan.
Trots att det knappt finns några papperskorgar om man jämför med Sverige.
Bilar och speciellt lastbilar är hela tiden så rena. Vi kan inte minnas att vi sett en smutsig bil eller lastbil under tiden i Japan.
Det är riktigt coolt tycker jag.

Vi har även två gånger blivit förfrågade av skolungdomar om vi kan stanna och svara på frågor på engelska. Vi har alltid tagit tiden för det, tycker det känns viktigt om du nu försöker att ställa upp. När vi säger att vi kommer från Sverige blir dom både imponerade och har ingen aning och ber oss skriva ner det själva :D

Att OS är på G är som sagt märkbart även genom att fler poliser och patruller är överallt. Även på tunnelbanan där även utrop och skyltar säger på engelska att man ska rapportera om man ser något konstigt.
 
Last edited:
En sak vi trode dom gjort fel på hotellet men som vi sen såg att flera gör likadant.

Det är att skriva tid som går över midnatt som tex 25, 26 etc.

20190522_164959.jpg

Så här står det på vårat hotell på poolen.
Den ska ha öppet till kl 01.00 alltså kl 25.00 tydligen :confused:

Vi såg samma sak på en restaurangs öppettider, dom hade öppet till 28.00

En annan nördig detaljgrej är att i hissarna finns nödboxar.
Inte med en brandsläckare utan med...
20190522_164315.jpg

× En ficklampa
× En toalett
× Första hjälpen
× Vatten
× Kakor
× Filt
× Solfjäder

Ganska imponerande att få in allt det i de lilla skåpet, speciellt toaletten :D
Undrar om den har bide funktionen ;)
 
Då är sista dagen i Tokyo och Japan över.
Imorgon bär det dom sagt över till Hongkong via Singapore.

Sambon hittade sina sesambollar.

received_863312187355533.jpeg

I Chinatown finns det tydligen mycket sesambollar.

Fick meddelande direkt när hon kom dit.
"Jag har redan hittat tre ställen med bollarna"
Helt överlycklig var hon, köp inte för många så jag...

received_2421182137947289.jpeg

Dom berömda bollarna.

Efter det så gick sambon till sitt favorit sushi ställe. Här beställer man allt på en liten padda man ha framför sig. Sen kommer faten med maten framfarande på små "vagnar" som går på tre olika skenor framför ens plats.
Dom går inte runt runt utan det du beställa kommer på en av slenprna och stannade precis framför dig.

received_320386348894204.jpeg

Stället ligger i närheten av det berömda fem övergånsstället korsningen, Shibuya.

Imorgon blir det en tidiga dag för avfärd till flygplatsen. Positivt var att vi idag fick veta att tumelbannan stannar precis under hotellet och att man kan åka direkt ner.
Bara något vi missat dom dagarna vi varit häro_O
 
Toppen