Senaste nytt

Är premium economy värt pengarna?

H

Holmion

Guest
Premium economy är en hybridlösning mellan ekonomi- och affärsklass. En komfortabel produkt för den prismedvetna resenären enligt flygindustrin, Men är det verkligen värt priset? Problemet med premium economy är just först och främst priset. Ofta är prisskillnaden til en biljett i affärsklass relativt liten, och det som levereras i premium economy försvarar knappast den skillnaden.…
 

FrontX

Medlem
PE kan absolut vara värt pengarna. Prisnivåerna mellan de olika klasserna skiftar ändå ganska mycket beroende på destination osv.
Ska själv flyga ARN-HKG snart och där betalade vi strax under 20.000kr T/R för två pers i Premium. Hade vi valt Business så hade det varit det dubbla.
En av nackdelarna är ju dock att sätena går att fälla bakåt så att bakomvarande resenär drabbas, tillskillnad från i Business. Och på långresor, speciellt overnight så kommer säten med största sannolikhet att fällas bakåt vilket gör utrymmet mindre. Men i övrigt så finns det väl inte mycket att anmärka på. Såklart får man inte samma privilegier som i Business men det räknar väl folk inte med heller.
 
Blev uppgraderad från ekonomi till PE på Lufthansa från Bangalore i måndags men tackade nej :) Det var nog första gången det hände i Indien med tanke på minen hos gate personalen och deras försök att övertala mig. Kan dock tillägga att erbjudandet gällde en mittenplats under en nattflygning och jag fått aisle eller det hade varit en dagsflygning hade jag nog tackat ja eftersom det ger mig en chans att skriva alla rapporter som ska in.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

LPC123

Medlem
Flugit SQ premium economy och tycker det är ett rejält lyft från economy. Bredare stolar och mycket mer utrymme. Kan inte påstå att även när sätet framför var fällt bak max att det kändes trångt. Mycket behagliga flygningar hem från NZ med SQ PE
 

Hachans

Medlem
Jag tycker PE är helt okej. Köper mest för utrymmets skull faktiskt. Det är drygt att sitta i ekostol i elva timmar men i en plusstol går det bra.

Just på SAS gillar jag deras stolar särskilt, men att inte IFEn går att vinkla uppåt mer är en brist. Och jag tycker det borde finnas en broms på stolarna så det inte går att störta ner ryggen på stolen så man sitter där med en vinare i knät tack till en granne som inte sitter still.
 

Pererik

Medlem
De jag prövat var helt ok och priset var något högre än ekonomi men inte i närheten av affärsklass. Helt värt det.
Senast Finnair HEL-BKK.
 

samet

Medlem
De jag prövat var helt ok och priset var något högre än ekonomi men inte i närheten av affärsklass. Helt värt det.
Senast Finnair HEL-BKK.

Finnair erbjuder Economy Comfort icke att förväxla med Premium Economy som många andra bolag har.

Finnair EC är samma ekonomistol med lite mer pitch (längre avstånd till stolen framför) i övrigt att det samma komfort.

Finnair brukar ta max 1000kr extra för EC, det är okay, PE brukar kosta betydligt mer.
 

chazzie

Medlem
Jag gillar PE, har dock bara provat SAS och Air Canada på långflygningar, men i båda fallen var det utan tvekan värt extrakostnaden just p.g.a den ganska stora ökningen av komfort, inga överlappande axlar eller knän i stolsryggen, vissa economy-sjukdomare finns kvar, nämnda ovan, men med tanke på balansen kronor/upplevelse/komfort så tycker jag i dagens biljettprisläge att det är värt att gå upp på PE vid långresor istället för vanlig eco.
 

RobHK

Medlem
PE är den perfekta produkten för mig, både privat och jobbresor, då jag inte får flyga Business i jobbet. Jag är modellen större, särskilt i axelbredd. Får man en liten nätt asiatiska brevid sig, är det aldrig något problem, men kommer en till i min storlek brevid blir det direkt riktigt obekvämt.

Sen springer ju tyvärr priset iväg ibland, och kostar oresonligt mycket. Jag startade en tråd tidigare om hur SAS prissättning av PE har totalt förändrats på rutten HKG - STO när den nu går via CPH. Det brukade kosta 8-12k kr att flyga PE . Nu via CPH kostar runt 18-20k kkr (Finns enstaka datum runt 12k kr men mycket svårt att hitta). Det är inte alls konkurenskraftigt pris och jag har därmed slutat flyga SAS. Ser fram emot när Finnair lanserar PE på sina longhaul!
 

Åsa F M

Medlem
Har bara provat PE en resa, ARN-SIN-SYD och tillbaka samma väg, PE var bättre på rutten SIN-SYD, både stolar och service. Vi satt längst fram i kabindelen på alla fyra flygen så jag har därför ingen erfarenhet av att få ett framförvarande ryggstöd "i knäet". Men nog föredrar jag business class, lägger hellre en större peng på det.
 
Toppen