Senaste nytt

Varför åka söderut när man kan åka norrut? Weekendresa till N78

GOTATH

Medlem
Det finns resor och så finns det resor. För en tid sedan hade Sas en kampanj på bonusresor inom Norden. I början höjdes inga ögonbryn över detta, men sedan slog det mig, Svalbard ligger ju i Norden! Sagt och gjort, bokat och klart, i maj blir det en resa norrut.

Rutten blev t/r Stockholm-Oslo-Longyearbyen i Plus för 10 000 poäng (Fly premium) + några hundra kronor. Även några BC-are från Göteborg bokade samma sak. Hoppet till Oslo var inget särskilt. Det blev rulle, muffins och Mikkeller. I Oslo hängde jag i Sas Guld och mötte upp mitt resesällskap.

Nu åker vi!

Mot Lyr.jpg

Oslo- Longyearbyen
9 maj
B737-700, 1A
21.55-00:50

Flighten avgick från F25 vilket är en non-Schengen gate trots att det är en inrikesflygning. Det var dessutom en bussgate och vi åkte till inrikesgaterna. Fönsterplats var givet på denna flygning och en stund efter vi lyft fick vi en fin soluppgång. Servicen ombord var ännu ett exempel på Sas konsekventa inkonsekvens. På denna tre timmars inrikesflygning blev det kub, men ändå bara öl/vin-servering. Dessutom var bara en alkoholhaltig dryck inkluderad, precis som i Sverige.

Kub.jpg
God kub med dansk brisket

Soluppgång.jpg
Soluppgång 23.00, fullt normalt

Efter ljudbok och en Kvikklunsj fick vi en fantastiskt vacker inflygning med Isfjorden på ena sidan och höga berg på andra. När vi kom av planet blev jag och många med mig stående på tarmac och försökte ta in allt. Till slut skrek en ground crew: Welcome to Svalbard, please go inside!

Deboarding.jpg
Deboarding deluxe

Efter att ha väntat på väskorna ett tag och tagit flygbussen var vi framme på Radisson Blu Polar hotel. En juniorsvit för tre personer var bokad för lite väl många tusen NOK, men det gav ju lite spend på Amexet. Nu gällde det att försöka sova lite.

Utsikt hotell.jpg
Utsikt hotellrum, kl 01.30

Fredag
När jag vaknade hade solen redan gått upp, hehe :cool:. Frukost var inkluderat och den avnjöts med utsikt över landskapet. Planen för dagen var att se Longyearbyen, besöka museum, äta gott och naturligtvis besöka världens nordligaste bryggeri. Solen sken och det var enstaka minusgrader, underbart att vara ute. En nackdel med denna typ av destination är att bilderna inte gör rättvisa hur otroligt vackert det är. Gör ett försök att låta bilderna tala för sig själv och återkommer med lördagens planer.

Huvudgatan.jpg
Huvudgatan Longyearbyen

Inga vapen på Coop tack!.jpg
Inga vapen på Coop, tack! (Har du ändå med vapen kan du låsa in dem i vapenskåpet vid kassan bredvid lysrörsåtervinningen)

Longyearbyen.jpg
Longyearbyen

Kom ihåg var jag parkerade.jpg
"Kom ihåg var jag parkerade"

Kyrkan.jpg
Svalbard kyrka

Kyrkogård.jpg
Kyrkogården med spår av spanska sjukan (?)

Minne av Longyear.jpg
Till minne av Mr. Longyear som grundade byn

Till minne av stupade i gruvorna.jpg
Till minne av alla som stupat i gruvorna

Nordlig bensinstaion.jpg
Givet tema här är "Världens nordligaste". Här är t.ex. världens nordligaste bensinstation

Renar.jpg
Longyearbyen och frigående renar

Rester från nalle.jpg
Spår efter isbjörnen?

Museum.jpg
Svalbard Museum

Val 1.jpg
Testade val-biff, mycket bra!

Öl.jpg
Besök på världens nordligaste bryggeri, Svalbard bryggeri, och deras tap room. Bra öl!

Lördag
Efter en sen och ganska blöt kväll (var hemma innan det blev mörkt i alla fall, hehe) blev det lördag och ett besök i Pyramiden stod på schemat. Maj verkar fortfarande vara lågsäsong och alla utflyktsbåtar hade inte börjat att gå än. Vi hittade däremot denna: Russia Express to Pyramiden - HTG - Boat tours in Longyearbyen, Spitsbergen - Visit Svalbard

Vi blev hämtade på hotellet och körda till denna båt som är en vanlig syn i t.ex. Medelhavet. Hur den hamnat här uppe på N78 är ett mysterium. Men hur illa kan det gå i en 40 fots plastbåt i Norra Ishavet?

Båten.jpg

Kaptenen var ung och styrmannen/matrosen gjorde nog sin första dag på jobbet. Vi lägger ut och får en säkerhets-briefing, jag känner att jag är nöjd att ha en bakgrund som sjökapten. När vi rundat udden försvinner all mobilmottagning och sjön blir grövre. Vi stampar och slår, kapellet läcker och kapten pressar båten genom vågorna.

Efter lite drygt två timmars hoppande lugnar havet ner sig och vi glider in i Billefjorden. Har jag sagt att det är otroligt vackert?

Full fart.jpg

Vi närmar oss Pyramiden och får tyvärr reda på att isen inte släppt än. Vi får stanna på avstånd och njuta av landskapet istället. Inga nallar är synliga heller :(

Pyramiden.jpg
Så här nära Pyramiden kom vi. Får åka tillbaka till sommaren!

Fjord.jpg
Fjord 2.jpg
When in Norge.jpg
När man är på tur äter man Kvikklunsj

Utsikt Billefjorden.jpg

På vägen tillbaka får vi sjön in på låringen/akterifrån och vår kapten och övningskörande styrman tappar kontrollen lite väl många gånger. Håller mig nära förarplatsen för att kunna hoppa in vid behov. Till slut når vi säker hamn och blir körda tillbaka till hotellet.

Efter en öl på byn hoppar vi i en taxi till byns utkant. Vi har bokat bord på Gruvelageret i byns utkant. Väldigt mysig restaurang och vi kör hela paketet med 4-rätters, vinpaket och drinkar. Vad notan slutar på behöver man inte prata om, men jäklar vad bra det var!

Gruvelagret utsida.jpg
Gruvelagret.jpg
Svampsoppa med torsk.jpg
Svampsoppa med fjällrödinghatt från grannen och med torsk från Isfjorden, toppat med västerbottenost

Val.jpg
Val-tataki

Renfilé.jpg
Ren-filé

Hjortron.jpg
Hjortron-sorbet och chokladganache

Lingonberry cocktail.jpg
En Lingonberry cocktail för att runda av

Ren 2.jpg

Fjället nästa.jpg
Fjället nästa

Söndag
Klockan är ställd på 4.30, men tack vare ljuset är det inga större problem att gå upp. Flygbussen går kl. 6 och incheckningen är smidig. Efter några långsamma steg på tarmac kliver jag ombord. Hela min rad är fri. Starten går över Longyearbyen och sedan upp i molnen.

Lyr från ovan.jpg
Hej då Longyearbyen!

Efter en god frukost slocknar jag och vaknar när hjulen slår i backen i Oslo. Hoppet tillbaka till Stockholm bjuder på Mikkeller, chokladboll och rulle med räksallad. I Stockholm lyckas bagagelastarna att glömma vagnen med prio-bagage någonstans mellan flygplanet och bandet...

Sammanfattning
Inför denna resa tänkte jag att detta är en sådan resa man bara gör en gång. Men jag hade faktiskt fel! Jag vill definitivt åka tillbaka en gång till. Fast det får bli på sommaren. Nästa gång vill jag komma iland i Pyramiden och även besöka Barentsburg (finns bryggeri där med). Har ni möjlighet att åka till Svalbard, gör det!

P.S. Grattis Norge på 17 maj! D.S
 

fred80

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Instämmer att man vill åter, synd att servicen ombord blivit till det sämre i plus. När jag åkte midsommar 2015 så var dom väldigt frikostiga med dryck. Men som jag vill åter igen till Svalbard.
 

Mr Basic

Medlem
Tack för rapporten och bilderna. LYR ligger väldigt högt på min ”att-besöka-lista” (och blev ju inte mindre sugen efter din rapport). :)
 

ulagun

Medlem
En norsk tidigare kollega som reser mycket spenderade ett nyår på Radisson Svalbard. Tydligen helt magisk upplevelse. Med blålyset som han kallade det blev det aldrig riktigt mörkt, utan en slags blått sken. Dessutom var själva nyårsfirandet trevligt enligt honom.
Ligger på vår önskelista.

Ett tips är nog att inte vänta att besöka ön. Turismen ökar oroväckande (även där) och jag tror att vi har restriktioner att vänta i en framtid för att bevara den känsliga naturen. Dessutom är ju övernattningsmöjligheterna begränsade.
Bästa egna minnet var att få köra hundspann. Klart jobbigare än vad man tror, men härlig känsla glida fram över vidderna med ivriga hundar som aldrig verkade bli trötta.
 

henrik l

Medlem
Tack för en mycket trevligt rapport. Väcker gamla minnen, firade min 50-årsdag där tillsammans med familjen i början av maj för några år sedan. Vi bodde också på Radison, i ett familjerum i ett av annexen, det var väl ingen höjdare. Som du skriver är det helt klart ett ställe som man måste besöka och jag skulle gärna åka tillbaka på sommaren och besöka t ex Pyramiden.
 
Toppen