Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

Det är fritt att tycka som du gör.
På sikt tror jag alla hotell kommer gå denna väg och ännu längre fram kommer vi se tillbaka och tänka hur meningslöst det är att de städade varje dag.
Alla vuxna bör kunna plocka upp efter sig och om man vill ha städat så är det inte en jätteutmaning att gå till receptionen eller till och med ringa till dem om man inte vill ha personlig kontakt.
Det kommer ge mer effekt att det är ett Opt-in som behöver göras än tvärtom. Så för bästa effekt så gör de helt rätt.
Alla vuxna borde kunna laga mat också men ibland är det skönt att gå på restaurang.
 

DanielKif

Medlem
Alla vuxna borde kunna laga mat också men ibland är det skönt att gå på restaurang.
Men du tar inte in på hotell för att andra skall plocka upp efter dig väl? Det är övernattningen som är huvudsyftet, inte städningen.
Däremot diskar jag inte när jag är på restaurant, om jag inte ”glömt” plånboken hemma.
 
Det är ju inte bara att "bli av" med själva städningen som gör det hela dumt.

Jag vill gärna få kaffe-kapslarna påfyllda.
Likaså toapapper när det börjar ta slut.

Jag vill gärna få disken undanplockad om jag har tagit med mig en drink eller liknande till rummet.

Jag vill gärna få papperskorgen tömd då deras tredelade variant endast rymmer en liten mängd brännbart.

Vill gärna ha nya handdukar varannan dag.

Jag vill ha nya glas på toaletten när jag har använt dessa.

Skulle vara trevligt att få sängen bäddad.
Nya lakan efter 3-4 dagar hade också varit trevligt. Inte nödvändigt. Men trevligt.

När jag checkar in kan jag alltid säga "jag vill ha städning varje dag". Men jag vill slippa få kommentarer om detta.

Brukar ha skylten uppe varannan dag i nuläget, men ska jag behöva säga till varje gång jag vill ha städat så...
 
Men du tar inte in på hotell för att andra skall plocka upp efter dig väl? Det är övernattningen som är huvudsyftet, inte städningen.
Däremot diskar jag inte när jag är på restaurant, om jag inte ”glömt” plånboken hemma.
Fast jag betalar någon för att städa hemma hos mig, varför skulle jag då inte vilja att någon städade åt mig när jag bor på hotell?

För mig är det helheten som är det viktiga på hotell. Om övernattningen är betydelsen för dig så är det för dig strunt samma om du bor på hotell eller vandrarhem gissar jag? Att du får en bäddad säng, eget badrum osv är inte det väsentliga för dig, utan det är själva övernattningen.
 

DanielKif

Medlem
Fast jag betalar någon för att städa hemma hos mig, varför skulle jag då inte vilja att någon städade åt mig när jag bor på hotell?

För mig är det helheten som är det viktiga på hotell. Om övernattningen är betydelsen för dig så är det för dig strunt samma om du bor på hotell eller vandrarhem gissar jag? Att du får en bäddad säng, eget badrum osv är inte det väsentliga för dig, utan det är själva övernattningen.
Men det tar inte bort städningen. Du kanske har missförstått vad Scandic gör.
Du kan fortfarande be om det vid incheckning, senare i receptionen eller genom att ringa ner och be dem städa.
Har du verkligen någon som städar dagligen hemma hos dig?

Bor jag en vecka skulle jag absolut be om städning någon gång. Men bor jag 2-3 nätter behöver jag definitivt inte städning. Skulle jag behöva något har jag heller inte problem att be om det i receptionen.
 

Cremant

Medlem
Det är fritt att tycka som du gör.
På sikt tror jag alla hotell kommer gå denna väg och ännu längre fram kommer vi se tillbaka och tänka hur meningslöst det är att de städade varje dag.
Alla vuxna bör kunna plocka upp efter sig och om man vill ha städat så är det inte en jätteutmaning att gå till receptionen eller till och med ringa till dem om man inte vill ha personlig kontakt.
Det kommer ge mer effekt att det är ett Opt-in som behöver göras än tvärtom. Så för bästa effekt så gör de helt rätt.

Men det är väl flera år sedan Scandic slutade att städa rummen - att lägga täcket tillrätta är inte att städa och inte heller att byta handdukar. Nej, det ska vara full städning varje dag med dammsugning och torkning samt att sängkläder ska bytas var 3-5 dag.

Det kommer inte att bli någon skillnad på priset så jag ser nog att jag betalar för det hela!
 
Jag bor mest på Accor-kedjan utanför Europa. Inom Europa är det Airbnb eller privat boende som gäller. Och i Kina eller söder om Sahara fixar man till rummet varje dag - någon lapp om att hoppa över städning finns inte. Handdukar på golvet yes, om man vill ha bytt. Lite irriterad när de ska in vid 18-tiden och fixa till säng och dra för gardiner inför natten, så nu har jag alltid Do not disturb från eftermiddagen på dörren...
Långfingrade personer finns överallt, jag hade mina Rayban-glasögon på bordet på hotell i Australien och sedan såg jag dem inte mer.:( Och i en huvudstad i Afrika försvann en mobil ur väskan.
Numera har jag satt hänglås på metallväskan, en tresiffrig kod tar ca 10 min att knäcka, en fyrsiffrig cirka 30 min...
 
Om det är miljön som är syftet (som de uttrycker sig), borde de ju även låta delar av besparingen komma gästen till del.

Marriotts upplägg är väl ok. Får 500 poäng för att de ska slippa städa. Är ju småsaker i sammanhanget, men på nåt sätt känns det ändå som man får nåt istället för att bli av med nåt. Provade det i veckan. De sa vid incheckning att det inte var några problem att be om mer vatten eller kaffekapslar. När jag sedan gjorde det nästa dag möttes jag av ”attitude”, och jag fick sen vatten och en kaffekapsel levererad på nåder. Resterande dagarna skötte jag detta direkt med städerskorna som gav mig nya kapslar utan krångel.
 
Toppen