Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

Trox

Medlem
Skönt. Jag vill inte har personal på rummet varje dag och brukar proaktivt hänga Stör ej-skylten på dörren varannan dag.
 

Delayed

Medlem
Bra förändring. Det är inte mycket besvär att säga till i receptionen om man vill ha städning.
Det kommer spara pengar, vatten, kemikalier och energi. win-win för hotellet och miljön!
Sniket tycker jag! Jag skulle kunna acceptera att man hängde ut en skylt om man vill ha städat och att det annars förblev ostädat. Att "tvinga" någon att säga till i receptionen klingar otroligt falskt och snålt i mina öron.
 

DanielKif

Medlem
Sniket tycker jag! Jag skulle kunna acceptera att man hängde ut en skylt om man vill ha städat och att det annars förblev ostädat. Att "tvinga" någon att säga till i receptionen klingar otroligt falskt och snålt i mina öron.
Det är fritt att tycka som du gör.
På sikt tror jag alla hotell kommer gå denna väg och ännu längre fram kommer vi se tillbaka och tänka hur meningslöst det är att de städade varje dag.
Alla vuxna bör kunna plocka upp efter sig och om man vill ha städat så är det inte en jätteutmaning att gå till receptionen eller till och med ringa till dem om man inte vill ha personlig kontakt.
Det kommer ge mer effekt att det är ett Opt-in som behöver göras än tvärtom. Så för bästa effekt så gör de helt rätt.
 

Jönsson

Medlem
Nu kanske jag minns fel men var det inte Nordic Choice som skickade ut en webbenkät för några veckor sedan, om hur man såg på städning av rummen? Lutar nog åt att fler kedjor går samma väg.
 

DanielKif

Medlem
Visst. Bästa effekt på sista raden i resultaträkningen. Inget snack om det. Det som stör mig är att man hymlar kring populistiska miljöargument när det enbart handlar om besparingar.
Självklart är det en stor besparing för hotellen.
Men det krävs inte mycket för att förstå om ALLA hotell minskar tvätten med låt säga 100 handdukar per dag går det åt mindre energi(tvättmaskiner osv), mindre vatten, mindre kemikalier. DET är en vinst för miljön, eller hur?
 
Årets nyord för övrigt: Städskam.

Gilla :)

Det kommer ge mer effekt att det är ett Opt-in som behöver göras än tvärtom. Så för bästa effekt så gör de helt rätt.

För största effekt så är det helt klart rätt. Om det är "bästa" eller inte blir ju en värderingsfråga... men jag tror att det bara är att acceptera och leva med det, så här kommer det säkert snart vara på de flesta hotell.

Nästa, troligtvis lika oundvikliga, konsekvens blir att man får betala extra varje gång man vill ha städat, om man inte köper ett paket som innehåller städning, precis som det är på de flesta AirBnB och motsvarande hur det är med frukosten på de flesta hotell. The race to the bottom är en svårhindrad trend.
 

Delayed

Medlem
längre fram kommer vi se tillbaka och tänka hur meningslöst det är att de städade varje dag.
Här är vi faktiskt eniga. Oftast vill jag ha bäddat varje dag men bor jag enbart några få nätter behöver jag inte mer städning än så. Dock vill jag att hotellet ska göra det lätt för mig att välja hur jag vill ha det, exempelvis med en lapp på dörren. Att tvinga mig till receptionen är ett medvetet val av hotellet för att göra det svårt för mig så jag därmed ska avstå. Hotell som medvetet försvårar min vardag kan jag vara utan.
 

Delayed

Medlem
Skönt. Jag vill inte har personal på rummet varje dag och brukar proaktivt hänga Stör ej-skylten på dörren varannan dag.
Vore det då inte jobbigt om den skylten togs bort och du var tvungen att säga till i receptionen om att du inte ville bli störd?
 

Nilann

Medlem
Nu kanske jag minns fel men var det inte Nordic Choice som skickade ut en webbenkät för några veckor sedan, om hur man såg på städning av rummen? Lutar nog åt att fler kedjor går samma väg.
Lite OT. Besöker Skönhetsfabriken i Posthotellet i Göteborg ca en gång per månad. Johan Elmander med fru har drivit denna salong, träningsstudio i många år, men nu har Nordic Choice inte förlängt hyresavtalet. Ny städpersonal har redan börjat, och enligt befintlig personal tvättar man nu endast med vatten. Jag kan föreställa mig, efter en massage med olja, hur rent det blir om man endast tvättar med vatten.
 
Toppen