Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

Jonas C

Medlem
Jag har svårt att förstå vilken målgrupp AMEX vill nå med denna reklamen, helt ärligt.

I min värld handlar det om att sälja ett koncept/livsstil och att campa i vildmarken och använda kortet som kniv för att sedan befinna sig på en bar och öppna en kapsyl med kortet ser jag inte riktigt vilket koncept/livstil ANEX vill sölja med kortet.

Varför inte sälja det som ett livsstilskort för en aktiv person/familj som värdesätter det där extra som fastrack, lounger, status på hotell/hyrbilar etc.

EK
Kampanjen är nog snarare tänkt att vara ironisk än att försöka nå en specifik målgrupp/aspirationsgrupp. Ett kreditkort i metall är helt onödigt, därav vildmarkstemat.
 

GOTBound

Medlem
Kampanjen är nog snarare tänkt att vara ironisk än att försöka nå en specifik målgrupp/aspirationsgrupp. Ett kreditkort i metall är helt onödigt, därav vildmarkstemat.

Facepalm till mig själv, nästan, att tillhöra ironiska generationen som byggt hela vår identitet på vår ironiska förmåga och sen inte se ironin i AMEX reklam ;) Börjar jag bli gammal kanske.

Hursomhelst så missade AMEX att sälja in det ironiska till mig.

EK
 

Jönsson

Medlem
Jag har svårt att förstå vilken målgrupp AMEX vill nå med denna reklamen, helt ärligt.

I min värld handlar det om att sälja ett koncept/livsstil och att campa i vildmarken och använda kortet som kniv för att sedan befinna sig på en bar och öppna en kapsyl med kortet ser jag inte riktigt vilket koncept/livstil ANEX vill sölja med kortet.

Varför inte sälja det som ett livsstilskort för en aktiv person/familj som värdesätter det där extra som fastrack, lounger, status på hotell/hyrbilar etc.

EK
Hmm.. trodde de vände sig till uteliggare. My bad. Kan vara dagens skäggmode som får mig att associera till uteliggare.
 

Sebastian.k

Medlem
Strategiskt smart av Amex nya Platinum kampanj.

Syftet med kampanjen är att underhålla befintliga kunder och bredda segmentet för nya potentiella kunder.

Budskap, Amex Platinum kreditkort ”finns nu i metall”.

Att välja vildmarks tema kan innebära att man vill utöka marknadsandelarna i just det segmentet.

Skådespelaren i reklamfilmen förstärker budskapet och ger mervärde i pitchen. Rollfigurens karaktär speglar den nya målgruppen.
 

Jönsson

Medlem
Nja, snarare hipster, men det är inte lätt att skilja dem åt

Har alltid undrat hur man kan skilja dem åt, förutom att hipstern arbetar i baren. Mycket informativt. Tack!

Edit: Så dom som säljer tidningar i tunnelbanan är alltså inte hipsters? Har jag fattat rätt?
 
Toppen