Senaste nytt

Amex och den hemliga kreditgränsen

Svenska73

Medlem
VIP kund ? :-D

Fick medges ej lite då och då under ett bra tag innan jag ringde och hade ett längre samtal med dom. Efter det samtalet så har jag dragit på mig utlägg för över 350 000. Bytte ner mig till Grönt från guld för ett tag sedan och med detta kort har jag aldrig haft ett enda problem :)

Haha, nej. Min teori eftersom jag inte blivit kontaktad (badar inte i pengar) är att det måste vara slumpmässigt. Min syster som har mycket högre lön blir kontaktad och inte jag...
 

agehall

Medlem
Det är nog delvis slump och delvis köpmönster. Mjukstartar man sitt kort med lite mindre köp per månad så har man snabbt byggt upp en kreditvärdighet hos AmEx som gör att man i princip har obegränsat kreditutrymme. Går man däremot hårt ut direkt då blir de nog lite mer fundersamma eftersom de gillar att titta på sin egen historik mer än UC-upplysningar och liknande.
 

Valley

Medlem
En av anledningarna att ha ett A'x eller motsvarande betalkort är väl att det inte skall vara någon limit. I synnerhet för de som är ute och flyger och far ständigt.
Har själv redan blivit kontaktad (vilket kanske kan förklaras med en ren säkerhetsåtgärd. Räkningar från 4 länder på inte allt för många timmar). Man hade i alla fall vänligheten att fråga hur mycket mer utrymme jag trodde jag behövde fram till förfallodagen.
Knepiga är att man verkar ha vattentäta skott mellan företags- och privatsidan. Ville man kolla på betalningshistoriken kan man se att jag på företagssidan varit kund i många år. Och så vet man mycket väl att de var dem som gjorde om reglerna för företagskort som gjorde att jag fick ett privat Guld

Och så det för väldigt många år sedan sängköpet som nekades.
 

Sara59a

Ny medlem
Hej. Jag fick en kreditgräns på 69.000 efter att jag handlade för 6000 ca så spärrades mitt kort, någon som vet varför? Är för missnöjd för att kontakta dom .My
 

lucasd

Medlem
Hej. Jag fick en kreditgräns på 69.000 efter att jag handlade för 6000 ca så spärrades mitt kort, någon som vet varför? Är för missnöjd för att kontakta dom .My

Det kan vi nog omöjligt svara på, du måste kontakta dem för att få ett svar. Antagligen är det någon bedrägerispärr som hoppat igång. Men du måste kontakta dem för att få ett svar.
 

Patrik

Medlem
Tack. Får göra det, känner mej förnedrad,har aldrig hänt förut. Har eget företag osv.

Deras bedrägeritriggers är överkänsliga när man är ny kund och tyvärr även när man byter korttyp så brukar de också lösa ut och spärra kortet (hände mig efter flera problemfria år som sas premium kund när jag bytte till elite), bara att ringa in så justerar de direkt, kundtjänsten fungerar faktiskt riktigt bra jämfört med en hel del av deras konkurrenters.
 

Canadien

Medlem
Deras bedrägeritriggers är överkänsliga när man är ny kund och tyvärr även när man byter korttyp så brukar de också lösa ut och spärra kortet (hände mig efter flera problemfria år som sas premium kund när jag bytte till elite), bara att ringa in så justerar de direkt, kundtjänsten fungerar faktiskt riktigt bra jämfört med en hel del av deras konkurrenters.

+1 på den. Jag vill dock minnas att man fick ett SMS om att kortet spärrats p g a misstänkt bedrägeriförsök. Ringde in och de låste upp transaktionen snabbt.
 

Delayed

Medlem
Deras bedrägeritriggers är överkänsliga när man är ny kund och tyvärr även när man byter korttyp
Jag kan tycka att det där är riktigt dåligt. Det är man som person som har en historik och en "ekonomisk situation". Det borde vara den man bedöms efter även om man byter från en korttyp till en annan. Jag förstår fullt ut att en ny kund kan behandlas med större skepsis än en som skött sig i många år. Jag förstår dock inte alls varför en befintlig skötsam kund ska missgynnas av att exempelvis byta från Premium till Elit. En ren bugg anser jag.
 
Toppen