Senaste nytt

Från Solkusten till Stillahavskusten - Puffigny, AA MD-82/83 och många tier points

Flying Finn

Medlem
Skickade mitt senaste inlägg alldeles för hastat på ATH p.g.a. min tidsbrist. Blev nu sen några underliga skrivfel kvar, eftersom jag skrev meddelendat i all hast och korrekturläsningen blev på hälft. :) Hoppas ni orkar läsa mitt pladder trots det.

Idag började dagen med utchecking redan kl 4:20 och så var det dags att gå till busshållplatsen för linjen 140 till LHR. Linjen trafikeras 24/7. Det var många ombord, men LHR är ju en stor arbetsplats för tusentals människor 24/7/365. Så blev det att ansluta sig till Piccadilly Line för T5. Metrolinjen trafikeras även nattetid så här på weekenden. Det var rätt så tyst på Heathrow Central Bus Station, vad nu några satt och dåsade.

PDX_097.jpg


Efter ett besök till BA Galleries Lounge, nordliga, tog jag mig smånigom till T5C för mitt flyg till Aten. Jag får tacka FlyerTalk att jag har lärt känna till gångtunneln på våningen -4. Det går att gå i båda riktningarna via den mellan T5A-C. När jag gick in till loungen, påminndes jag om att gå åtminstone 20 min före boarding börjar, eftersom det tar tid att flytta sig med det automatiska terminaltåget. Fast jag gick slött, så tog det mig endast 15 min att gå till fots lounge-C54. Det var skönt lugn i tunneln. Under hela promenade såg jag endast ett par gånger någon annan själ. :)

PDX_098.jpg


Väl ombord BA till ATH. Avgång officiellt 6:45, men som jag nämnt, blev vi försenade fram till närmare 7:30. Hur som hällst - kan det vara någonsin för tidigt för en G&T? ;)

PDX_099.jpg


Valde den engelska frukosten:

PDX_100.jpg


Och så naturligtvis igen lite Castelnau, när det finns nu fanns tillgång och ingen annan drack. Stackars små flaskor! :D

PDX_101.jpg
PDX_101.jpg


Till min otur blev det secondary screening för mig på ATH, fast jag hade inte fått ett boardingkort med SSSS-beteckning. Som tur nog hann jag i varje fall ombord flyget, men en förvarning skulle ha underlättat saken och jag skulle ha kunnat komma tidigare till porten. Det är värdt att närmna det finns transitsäkerhetskontroll på ATH.

Nå 1A var (och ännu för tilfället: är) i varje fall min plats och jag gick ombord. Grekerna tänkte först prompt skriva ut ett nytt boardingkort för mig, vilket var total onödigt och som tur nog blev det inte av.

Vem av er skulle frivilligt välja en grekisk bank p.g.a. flygplatsmarknadsföring? :) Troligen ingen.

PDX_102.jpg


Dags att skölja ner bitterheten med SSSS-episoden. Förutom en G&T, så även en Diet Dr. Pepper, vilket är något jag gillar med AA. Beställde direkt två olika drycker efter besvikelsen i terminalen. :p

PDX_104.jpg


Förrätten var god eller åtminstone smakade den sig för mig. Från menyn:

Harissa prawns

Aubergine purée, pomegranate, fresh orange segments.
PDX_105.jpg


Hade förbeställt som min huvudrätt den orientaliska kycklingen. Lämpligt kryddig!

PDX_106.jpg


Alla förhandsbeställbara menyalternativ för flyget finns nedanför:

AA ATH-ORD.jpg

Och avlustade med min favoritefterrätt med AA: en sundae. :) Valde den varma fudgesåsen.

PDX_107.jpg


AA161 (Boeing 787-8) till Chicago, IL (ORD) forrtsätter sin färd.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Special equipment.

The FAA requires a minimum of two cold-weather antiexposure suits on board North Polar flights so that outside coordination at a diversion airport can be accomplished safely.

Aha, polar survival kit är alltså ett finare namn för 2 st. snöoveraller (eller som vi säger på finlandssvenska: pilkhalare)! :D Eller något motsvarande i form av vinterarbetskläder. Och jag som redan tänkte på utrustning för säl- och isbjörnsfångst, snökängor, en Iridium-satellittelefon m.fl... :rolleyes: Ack, det var ju rysligt tråkigt.
 
Kul att läsa och kudos för att du orkar, mitt BAEC Gold får falna till silver i sommar, är för lite värt tycker jag.
Synes du BA gull er lite vært i forhold til BA sølv? For min del synes jeg det er en stor forskjell. Det viktigste er tilgang til F loungene på f. eks LHR T3, HKG The Pier, Qantas F loungene i Australia osv. I tillegg har man tilgang til The First Wing på LHR T5 og Flagship Check in i USA. Man har også TCP hvis du flyr sammen med andre på en egen booking.

Men BA sølv er bra det også
 
Last edited:
Har nu under flyget till ORD funderat vad detta paket kan innehålla? Någon som har kännedom av det? :) Eller är det typ en våska som ingenjör Salomon Andrée borde ha haft med på ballongfärden? ;) Eller något överdrivet amerikanskt?

Visa bifogad bild 90527
Veldig bra fortalt og fine bilder:) Gøy å lese om en TP run på BA også. JER er et godt tips som jeg må prøve en gang. Når jeg er på TP run så er det som regel til USA som du også skal gjøre. God tur videre:)
 

Flying Finn

Medlem
Synes du BA gull er lite vært i forhold til BA sølv? For min del synes jeg det er en stor forskjell. Det viktigste er tilgang til F loungene på f. eks LHR T3, HKG The Pier, Qantas F loungene i Australia osv. I tillegg har man tilgang til The First Wing på LHR T5 og Flagship Check in i USA. Man har også TCP hvis du flyr sammen med andre på en egen booking.

Men BA sølv er bra det også

Håller med dig angående nyttan med BAEC Gold. Speciellt i USA är det nyttigare att ha OW Sapphire/Emerald -status via något annat än AAdvantage. T.ex. igår besökte jag Flagship Lounge på ORD med mitt BAEC Silver, innan mitt flyg till PDX, medan AA egna statusmedlemmar har mycket begränsad tillgång till Flagship Loungerna. Och så kan man välja friare även andra OW-lounger, lik nu, när jag sitte på oneworld Lounge, LAX, och flyger snart till MIA med AA. Loungesurfar till Flagship Loungen om ett tag. Flagship Check-in har jag inte ännu kunnat utnyttja. Här på LAX så skulle ju Qantas lounge vara det naturliga valet, men har inte ännu återkvalificerat för guldet. Priority-säkerhetskontroll med OW Emerald har jag inte ännu erfarenhet av. Det och F-loungerna är kanske största nyttan i jämförelse med BAEC Silver.

Om något, så har jag personligen kollat på att kanske byta till Iberia Plus, i fall mina Avios blir mindre nyttiga i framtiden med BAEC. Åtmistone ännu har inte Iberia kommit med förändringar. Även elite points (puntos elites, jämförbart med TPs) intjäningen borde ännu också vara lik den gamla modellen som BAEC hade tidigare för inrikes-First hos AA, i fall det inte är Flagship First på t.ex. LAX-JFK. Dock finns det även nackdelar med IB+ i jämförelse med BAEC.

Veldig bra fortalt og fine bilder:) Gøy å lese om en TP run på BA også. JER er et godt tips som jeg må prøve en gang. Når jeg er på TP run så er det som regel til USA som du også skal gjøre. God tur videre:)

Jag rekommenderar nog varmt JER. Vädret är nästan året rundt acceptabelt, åtmistone så här på nordiskt mått. Fast t.ex. min bild med bordet vid stranden på Alderney kanske ser blåsig ut, så på riktigt var det rätt så varmt och skulle även ha suttit och ätit lunch, i fall jag skulle ha fattat köpa med en fylld batong från baguetteaffären i byn. :)

Tack! :) Det ska nog vara en god resa även framöver.
 

Flying Finn

Medlem
Häslningar från LAX! :) Det är nu en flera timmars paus mellan mina flyg, eftersom jag ville boka Flagship Business (widebody/lieflat) med B777-300ER på LAX-MIA och tidigare flyget skulle varit inrikes-First med någon uppgraderad granne i samma rad o.s.v.

Tillsvidare har endast följande motgångar inträffat mig:
  • Catering IRROPS. :eek: På flyget med BA på JER-LGW var det eftermiddagsteservering i Club Europe. Som det synns från bilden, så marmeladen och vispgräddet var med på brickan som förväntat, men sconesarna hade troligen blivit någonstans. I brödkorgen fanns endast vanliga semlor, vilket inte synns i bilden. Makabert att ha eftermiddagsteet utan scones. Eller som i mitt fall: eftermiddags-G&T:n/-champagnen. ;) Nå denna IRROPS var ju naturligtvis s.k. första världen -problem.
  • Mitt AT&T -abonnemang (prepaid) tycks inte fungera. SIM-kortets aktiverings lyckas inte. Får försöka skaffa ett nytt kontantkort innan min roadtrip i Oregon, efter att jag återkommit från El Salvador. Behöver mobilt bredband för e-post m.m. T-Mobile är troligen inte ett alternativ p.g.a. 3G/4G-frekvenserna som de utnyttjar.
  • Min bokning i natt i Miami, FL, på Best Western Plus Miami Airport North Hotel & Suites var i fara p.g.a. kreditkortsgaranteringen hade inte kunnat styrkas på AMEX-kortet. Det visade sig dock nyss i telefon att av någon orsak hade de fel förfallodatum för kortet. Saken är nu i sin ordning, så inte egentligen en motgång mera i det här skedet. :)
Fortsätter om resan på söndagen och även nu idag på måndagen.

AA Flagship Business -kabin ombord deras Boeing 787-8 på mitt flyg ATH-ORD:

PDX_109.jpg


Jag har flugit två gånger tidigare med en Dreamliner, men nu så blev det min första longhaul-upplevelse med planmodellen. Wi-Fi fungerade rätt så bra. Något som jag gillar med planmodellen i jämförelse till BA är att det finns 2019 Wi-Fi och en modern säteskonfiguration. First med BA ombord Dreamlinern skulle vara intressant att uppleva för jämförelsens skulle. Jag gillade min plats 1A, eftersom man sitter framåt på den platsen. Dessutom så blev jag serverad först. En av mina favoritegenskaper med planmodellen är hur man kan mörka rutorna gradvis och dessutom är de stora.
 
Last edited:
Håller med dig angående nyttan med BAEC Gold. Speciellt i USA är det nyttigare att ha OW Sapphire/Emerald -status via något annat än AAdvantage. T.ex. igår besökte jag Flagship Lounge på ORD med mitt BAEC Silver, innan mitt flyg till PDX, medan AA egna statusmedlemmar har mycket begränsad tillgång till Flagship Loungerna. Och så kan man välja friare även andra OW-lounger, lik nu, när jag sitte på oneworld Lounge, LAX, och flyger snart till MIA med AA. Loungesurfar till Flagship Loungen om ett tag. Flagship Check-in har jag inte ännu kunnat utnyttja. Här på LAX så skulle ju Qantas lounge vara det naturliga valet, men har inte ännu återkvalificerat för guldet. Priority-säkerhetskontroll med OW Emerald har jag inte ännu erfarenhet av. Det och F-loungerna är kanske största nyttan i jämförelse med BAEC Silver.

Om något, så har jag personligen kollat på att kanske byta till Iberia Plus, i fall mina Avios blir mindre nyttiga i framtiden med BAEC.
Jeg har BA gull og flydde hjem fra MIA i påsken. Som OneWorld Emerald kunne jeg bruke Flagship Checkin som er et eget område på flyplassen. De har også sofa der hvor man kan vente på innsjekk:) Deretter ble jeg eskortert frem til begynnelsen av security køen. Det var lang kø der allerede så jeg sparte kanskje en time kø, veldig greit:D

Og som du sier så har du også tilgang til F loungene, også når du flyr i Y. LHR T3 F loungene, HKG The Pier, Qantas F er noen eksempler på veldig bra F lounger.

I tillegg har du TCP som BA gull, seat block via FLY og reserverte seter for gull medlemmer. Så jeg mener det er en stor forskjell mellom BA sølv og gull. Uansett er jo OneWorld et mye bedre statusprogram enn de 2 nærmeste konkurrentene etter min mening:)
 

Flying Finn

Medlem
Eftersom flyget ATH-ORD var tillräckligt långt, serverades även en mindre måltid innan ankomsten till USA. Som alternativ fanns det i princip även en Medelhavssallad med tzatziki, fusillipasta och grönt, men den fanns i praktiken inte tillgänglig, orsaken blev lite oklar. Kan kanske klassas som catering IRROPS. Där med blev det andra alternativet, vilket var två stycken minipajer. Den ena hade broiler och purjolök, och den andra hade svamp och spenat. Så var det en påse med chips och en liten fruktefterrätt. Pajerna var helt okej, men inget speciellt att skryta om. Som en helhet känndes det lite billigt med en chipspåse. Dock chipspåsar är ju något rätt så amerikanskt. Billigt tillskått till brickan, om inget annat.

PDX_110.jpg


Mina förväntan angående dagens tredje och sista flyg innan övernattningen i Portland, OR, var inte så stora, eftersom avgången var efter kl 20:00. På basis av cateringinformationen som finns på FlyerTalk, serverades det endast småtugg och dryck på inrikesflyg med avgång mellan kl 20 och 5. På basis av ExpertFlyer skulle det serveras snacks, vilket motsvarade det jag läst på FT. Eftersom jag slapp smidigt bort från CBP (d.v.s. gränskontrollen), så hade de jag gott om tid. Min plan var redan ursprungligen att jag äter i Flagship Loungen på ORD.

PDX_111.jpg


Det var fridfultt i loungen vid sjutiden på kvällen. Jag fick sitt i lugn och ro. Prövade matutbudet och så blev det naturligtvis även champagne. Besserat, brut, tycks var AA val till loungechampagne. Inte någon favorit för mig, eftersom jag gillar mera demisec eller sec. Har inte ännu påträffat annat än brut i flygresenärslivet. Tar gärna emot tipps, i fall någon vet något flygbolag eller lounge som serverar demisec eller sec. :)

Besserat smakar sig för mig nog bättre än Castelnau, vilken är bland de sämre champagnerna jag någonsin druckit. Jag tycker den smakar som industrivara. Kanske ett lite annorlunda sätt att beskriva ett vin, men jag tycker ordet beskriver drycken i många dimensioner. Billigt, ointressant o.s.v.

Som man kanske kan redan luska ut från alla mina inlägg den här resan, så jag dricker närmast champagne och G&T på mina resor i premiumkabiner och vid loungebesök, förutom även cola. Jag har aldrid varit svag på vita och röda viner, medan champagne har blivit en specialitet för mig. Gin är min andra specialitet på talan om sprit. Eftersom god, äkta cider är inte något som flygbolag brukar ha och även ölsortimentet är ypperst sällan intressant för mig (gillar närmast sådana som t.ex. Guinness och Murphys), så blir det att dricka närmast av två olika drycker, bortsett de alkoholfria. Ibland blir det en Jack Daniels on the rocks. Colakonsumtionen beror den här resan mycket av koffeinet. Speciellt så här när man pendlar genom många olika tidszoner och flygschemat är rätt så fullsatt, så blir det att hålla sig pigg med koffeinets kraft. :) Eller åtmistone försöka vara lite piggare.

PDX_112.jpg


Varmt småtugg från buffeturvalet, penne med räkor, plus ångkokt broccoli. Överraskande gott för att vara loungekost.

PDX_113.jpg


Dagens sista ben blev AA från ORD till PDX med Boeing 737-800, vilket gjorde mig, för jag gillar planmodellen med AA, även om rad 1 i First är med mindre benutrymme än de övriga raderna. 737-800-flottan är äkta AA och är inte överförd från US Airways. First har IFE vid varje sittplats. Jag utnyttjade min skärm för att följa med vår färd i mörkret, vilket fick tiden att gå fortare. Kunde även lokalisera vad för snöbeklädda bergstoppar jag så under oss. Det visade sig att vi var i Wyomings luftutrymme. För övrigt sov jag lite och läste min bok.

Standardutbud för AA i inrikes-First:

PDX_114.jpg


Nej, det är aldrig för tidigt eller sent för en G&T. ;)

Det som dock överraskade mig denna gång var cateringutbudet. Även han som ansvarade för kabinservicen (pursern) var överraskad att de hade blivit en förändrig. Som sagt tidigare kunde man förvänta sig på ett sådant här flyg typ dryck och chips/kex, men inget som liknade riktig kost. Hör och häpna, men AA har på riktigt gjort någon enhancement utan citationstecken. Pursern sa att även han hade blivit överraskad av att det numera tycks serveras lite mera efter kl 20. Han var en trevlig man. Han hade migrerat från US Airways vid fusionen. Eftersom jag hade just ätit i loungen, men jag ville pröva det lite förbättrade utbudet för ett sådant kvällsflyg, så frågade jag honom artigt ifall jag kunde få den kalla brickan lite senare. Det gick bra för sig. Bad om den en två timmar senare. Det blev då dine on demand. :)

Jag måste säga att jag tycker det har varit rätt så banalt att AA har bjudit på bara dricka och t.ex. en påste lantchips, i fall flyget avgår efter kl 20 och även om flygtiden för en sådan rutt som ORD-PDX eller CLT-PDX är en 4 timmar eller mera. Det är ju skrattretande att tänka hur man ska betala för sådan service - speciellt om det kallas för First, oberoende om det är USA eller inte. Inte var det här något speciellt, men lite mera affärsklassaktigt. T.ex. BA i Club Europe på en lika lång sträcka är garanterat mera merdvärde för betalda pengar. BA A320 med Recaro-sittsen och mittsätenblock (eller i vissa fall har man hela raden) är mera i min smak än vad AA oftast är i sin helhet på inrikesrutterna. Detta då bortseende de fall där man åker Flagship Business/First - lik idag på LAX-MIA.

PDX_115.jpg


Terminalen på PDX är rätt så öde den sena kvällsstuden, när klockan är närmare 23. Bilden är från den stora öppningen på airside. Flygplatsen är lätt att navigera. Jag hade ännu en 35 min promenad till mitt hotell. Ville inte beställa gratis shuttle, för det är bra för muskler, leder och blodcirkulationen med rörelse efter många timmar på flera flyg.

I fall någon undrar varför jag flög ORD-PDX och inte ett 140 TPs ben från Östkusten till Västkusten, utan valde en 80 TPs LHR-ATH och 140 TPs ATH-ORD, så berodde det mycket på mitt schema. Jag måste helt enkelt vara i tid framme i Portland, eftersom idag började min nästa bokning till El Salvador. Jag hade dessutom ingen chans att påbörja min huvudsakliga bokning tidigare från JER. När jag pusslade ihop min nya routing för att föreslå den till AA kundservice som omrouting efter den sista flyginhiberingen, så fanns det rätt så lite med alternativ som gick att fullborda realistiskt.

Sist och slutligen beslöt jag att offra lite TPs och flyga en så lång sträcka som möjligt med AA över Atlanten från Europa. Aten-rutten var den rutten med god hårdvara var det fanns ännu i det skede plats. Tänkte först på legendariska AA49 CDG-DFW (är bekant från Dallas och episoden J.R. Returns), men det var inte realistiskt. Dessutom så vägde det mycket att vid en omrouting är det flexibelt med rutten och kundservicen tittar inte direkt på MPM - åtminstone så har min erfarenhet varit med AA, men jag rabblar ju upp direkt mitt förslag och det är ju då rätt så lätt att säga "okej då." Vid en ny bokning gäller MPM alltid och där med att flyga med AA via ATH blir i praktiken omöjligt med I-klassens rabaterade fares, om man inte offrar något ben i sin routing. Nu på hemvägen har jag därempt ett ben mera än vad som normalt är möjligt enligt fare rules.

PDX_116.jpg


Förutom att i grannskapet av PDX finns typ allt en vanlig människa kan behöva sig - Target, Home Depot och Ikea, så vid min promenad till hotellet kom även ett sådant här bekant namn emot till min överraskning. :) Visste inte att de bygger även i USA.

PDX_117.jpg


Idag på morgonen flög jag med Compass Airlines (DBA American Eagle) Embraer 175 i första raden (1A) med gott om benutrymme och utan någon granne (plattskonfiguration 1+2 i First). Hårdvaran var mycket god och för den delen skulle jag rekommendera varmt åt er alla att försöka få 1A med American Eagles Embraer 175, ifall ni råkar flyga i First med AA och Embraer. Det som jag dock inte rekommenderar är att betala hård valuta för en biljett med änkom denna planmodell och i inrikes-First med AA. Du får i praktiken endast en god bänk, men cateringen är ju minimal. Denna rutt var en kexrutt. Jag tog i misstag två påsar, för de var så ihoppackade i serveringskorgen. Om man tänker på det att en påse hade sex minimala kex, så priset per kex med en inrikesbiljett i First blev rätt så salt. :) För min del var det som tur nog frågan om ett ben av tre och jag hade ju spenderat 625 € för att få mina 440 TPs, så det var inte illa.

PDX_118.jpg


Det goda med LAX är att man kan röra sig på airside mellan terminalerna 4, 5 och B/TBIT, vilket möjliggör ett större loungeurval. I TBIT finns Qantas First och oneworld Lounge.

PDX_119.jpg


Gick först till TBIT för oneworld Loungen, vilken är en sammarbetslounge i första hand för BA, Cathay Pacifics och Qantas resenäret. Loungen är stor, så det finns kapacitet även för ett större antal gäster. Hittade mycket goda alternativen för var jag kunde sitta i loungen, eftersom vid kl 9 tiden var det ännu rätt så tomt. AAdvantage-medlemmarna minglar ju inte i den här loungen. Matutbudet var litet inget speciellt, men jag värderade den här gången min egna fred mera. Kunde t.ex. sköta min e-post och ringa till BW Plus i Miami om dagens inkommande övernattning.

PDX_120.jpg


PDX_122.jpg


Speciellt tyckte jag om det långa bordet, vart jag slog mig ner. Potentiellt bord för en loungeträff? :)

PDX_121.jpg
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Jag hoppar lite förbi den kronologiska ordningen, för jag håller på att garva åt det fina amenity-utbudet på hotellet i San Salvador. Åker ända till Mellanamerika för att få uppleva det bästa/finaste amenity-urvalet á la Svenska Cellulosa? :D Allt i badrummet är av det fina märket SCA.

Kommer att återkomma med ett längre inlägg igen lite senare, men kunder inte låta bli att dela med er den här. :)

PDX_123.jpg
 
Toppen