Senaste nytt

Skillnad mellan SAS och Finnair i Business class på långflyg?

Zissou

Medlem
Jag blev ombokad till Finnair från HKG när mitt SAS-flyg ställdes in i februari. Som du nämner så var det även på min flight en crew bestående av asiater och lite andra nationaliteter. Jag tyckte servicen var bättre än på SAS, även om den var lite "mekanisk". De var väldigt effektiva och frågade vad jag ville ha, skrev upp det och serverade allt snabbt och utan problem, men det kändes ändå lite stelt. Jag tycker dock det var jämnare nivå på servicen. Medan man på SAS kan stöta på några riktiga guldkorn som förgyller resan kan man också stöta på klassiska SAS-tanter som helst vill vara någon annanstans.

Jag satt på 12A och tyckte den delen av Business kände väldigt skön. Det var nice konfiguration på stolen men jag gillar SAS konfig också så ingen större skillnad. Hörlurarna på Finnair och IFE var lite vassare tycker jag än SAS, gillade att man kunde justera skärmen lite mer än på SAS. Maten var nog rätt så jämn men Mikkeller är bättre än samarbetet som Finnair kör så det är ett plus för mig som föredrar öl :)
 

Canadien

Medlem
Har åkt Finnair A350 och A330 ett par gånger och SAS vinner på allt utom lounge och personligt bemötande.

350 är rätt trånga och om man vill sova på sidan går detta endast att göra åt ett håll, beroende på om man har hövervinklad eller vänstervinklad stol (A/K). Maten är inget vidare nivå på hos Finnair.
 

mika

Medlem
Jag har flugit mycket long-haul business de senaste åren med både SAS or Finnair, dock med SAS bara till USA. Första stor skillnad är antal destinationer. Finnair flyger till 15 destinationer i Asien, SAS till 4. Vill man begränsa sig bara till Finnair eller SAS, gör det här en stor skillnad. I USA har SAS två destinatiner mer än Finnair (Boston och Washington).

När det gäller Asien, använder Finnair primärt A350. Jag tycker att A350 är klart bättre flygplan än A330 (modern, bättre ljudnivå, bättre luftkvalitet). Fast när det gäller sätet, vinner SAS, speciellt om man är lång. För mig som är inte så storväxt är sätet i A350 helt OK.

Nyligen har Finnairs mat blivit mycket bättre, där tycker jag att Finnair och SAS är lika bra. SAS har bättre öl (Mikkeller versus Maku Brewing),Finnair har bättre gin (Napue versus Harahorn), annars inga stora skillnader gällande dryck. Jag tycker att Finnair är jämnare när det gäller cabin crew (dock är Hong Kong och Singapore undantag för Finnair, asiatisk besättning är inget vidare). Annars har båda väldigt hög standard som bäst men nivån varierar för mycket. Finnair har mycket bra recognition för OneWorld Emerald i business, SAS har inget.

Har man OneWorld Emerald (versus Star Gold), får man tillgång till riktigt bra lounger i Asien (Cathays lounger i Hong Kong, JAL lounger i Tokyo, Qantas lounger, ...), där vinner Finnair klart. Jag tror att Platinum Wing i Helsingfors blir också mycket bra, hoppas att den blir färdigt snart. Finnair Premium Lounge var i varje fall bättre än SAS Gold -lounger. Just nu är Helsingfors inget vidare när allt är under renovering.

När det gäller feeders, får man businessklass med Finnair, som är inget speciellt mellan ARN och HEL, men ändå klart bättre än SAS Plus.

Gällander FF-program, Finnair Plus vinner när det gäller upgrades, Eurobonus vinner när det gäller att samla och använda poäng. Jag tycker att SAS är litet bättre att hantera trafikstörninar, fast generellt gör båda bra jobb där (i varje fall om man är EBD eller Platinum).

Båda har allianspartners som är mycket bra till Asien; OneWorld med JAL, Cathay och Qatar versus Star Alliance med Singapore Airlines, EVA Air och ANA. Ingen skillnad där.

Jag har flugit >50 segment i long-haul med båda under åren och baserad på det, tycker jag personligen att Finnair är bättre just nu i helhet. Men det varierar hela tiden, Finnair har förbättrat mycket på sistone och för ett par år sedan tyckte jag att SAS var klart bättre. Och som alltid, är det här subjektivt och beror på vad är viktigt för dig.
 

BCflyer

Medlem
För mig som är 2m lång vinner SAS på det som är viktigast för mig: Stolen!
Finnair, Thai77W, Lufthansa och de flesta andra är alldeles för trånga för att jag ska kunna sova bekvämt. Jag tar en omväg för SAS dock så äter jag sällan ombord så det kan jag inte uttala mig om.
 

RobHK

Medlem
Har också åkt båda ett par gånger, håller med att Finnair inte funkar om man är för lång. Finnair sätena går att sova i om man är van att sova på sidan och inte är längre än cirka 185cm.

Tror dock båda flygbolagen har en första rad där benutrymmet är större. På SAS har jag själv suttit där, något mer osäker för Finnair exakt hur stort det är på rad 1.

En liten detalj för Arlanda resenärer, Terminal 2 på Finnair, vilket är störigt när man har tillgång till Pontus..
 

palmen

Moderator
Finnair har bättre gin (Napue versus Harahorn), annars inga stora skillnader gällande dryck. Jag
SAS har faktiskt Harahorn och Stockholm Bränneri gin ombord i Business nu, tycker den kombon slår Napue på Finnair. Alla 3 är goda gin enligt mig.

20190511_140523.jpg
 

MTheC

Medlem
Var ett tag sedan jag flög Finnair men senast så var jag besviken på champagnen. Kör de fortfarande Nicolas Feuillatte?
 

Homer

Medlem
Var det inte Lufthansa:s nya Businesssäte som skulle vara anpassade för riktigt långa 2,20m?


SAS har faktiskt Harahorn och Stockholm Bränneri gin ombord i Business nu, tycker den kombon slår Napue på Finnair. Alla 3 är goda gin enligt mig.

Visa bifogad bild 90546

Vad serverar Finnair för vodka?
SAS vodka med humlesmak kanske går hem i hipsterkvarteren, jag tycker den är odrickbar både
ren och i drinkar.
 
Toppen