Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Resetokig

Medlem
Vid nedgradering ska de inte bara svara utan betala inom 7 dagar


2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

Det här var intressant. Vi skickade in en claim i lördags och det har såklart inte hänt någonting än. Det fanns inget att fylla i online för nedgradering så jag skickade även iväg email till fyra olika adresser jag hittade, men vi har inte fått något svar där heller. Jag antar att de inte ersätter oss utan påminnelse.
Vart ska jag vända mig om de inte betalat ut ersättning för nedgraderingen inom 7 dagar?
 

Homer

Medlem
Vart ska jag vända mig om de inte betalat ut ersättning för nedgraderingen inom 7 dagar?

Det är väl som ARN som vanligt, mer oklart hur man ska kompenseras för dröjsmålet.
Vad man kan anses berättigad till.


. Det fanns inget att fylla i online för nedgradering

Jo det gör det faktiskt, men inte helt uppenbart för det är ju SAS det handlar om.


SAS nedgradering.jpg
 

Gus

Medlem
Det här var intressant. Vi skickade in en claim i lördags och det har såklart inte hänt någonting än. Det fanns inget att fylla i online för nedgradering så jag skickade även iväg email till fyra olika adresser jag hittade, men vi har inte fått något svar där heller. Jag antar att de inte ersätter oss utan påminnelse.
Vart ska jag vända mig om de inte betalat ut ersättning för nedgraderingen inom 7 dagar?
Jag skickade in en claim till Lufthansa rörande en nedgradering på arn-fra i samband med SAS-strejken för en dryg vecka sen. Lufthansa ringde mig häromdagen för ytterligare detaljer men sen har jag inte hört någonting.
 

freppa87

Medlem
Kan uppdatera kring mitt case med Lufthansa angånde försening på hemresa MCO-FRA-ARN den 30/4. Vi blev totalt 3,5h sen hem eftersom vi missade vår connection i Frankfurt. Skickade in claim via mailadressen som tidigare nämts här (customer.relations@lufthansa.com) den 3:e maj och fick idag svar att ersättning ges (halv ersättning 300€ per passagerare då förseningen översteg 3h men under 4h). Pågick lite dialog under tiden med att skicka in en power of attorney (claim gällde fler personer) och lite andra kompletterande uppgifter. Snabb handläggning av Lufthansa!

Nu ska vi bara göra downgrade- (sista sträckan blev Economy istället för Business) samt bagageersättning då dom haft sönder en av bagagen.
 

Resetokig

Medlem
Kan uppdatera kring mitt case med Lufthansa angånde försening på hemresa MCO-FRA-ARN den 30/4. Vi blev totalt 3,5h sen hem eftersom vi missade vår connection i Frankfurt. Skickade in claim via mailadressen som tidigare nämts här (customer.relations@lufthansa.com) den 3:e maj och fick idag svar att ersättning ges (halv ersättning 300€ per passagerare då förseningen översteg 3h men under 4h). Pågick lite dialog under tiden med att skicka in en power of attorney (claim gällde fler personer) och lite andra kompletterande uppgifter. Snabb handläggning av Lufthansa!

Nu ska vi bara göra downgrade- (sista sträckan blev Economy istället för Business) samt bagageersättning då dom haft sönder en av bagagen.
Skönt att ni får ersättning från Lufthansa! Vi var med om liknande strulig ersättningsresa. Vi åkte med American Airlines och blev 3h sena, men EU261 täcker inte AA med utresa från USA. Vi mailade ändå och blev erbjudna ersättning i form av en voucher. Efter lite googling har vi insett att vouchern inte går att använda från Europa...
 

marbe166

Medlem
Kan uppdatera kring mitt case med Lufthansa angånde försening på hemresa MCO-FRA-ARN den 30/4. Vi blev totalt 3,5h sen hem eftersom vi missade vår connection i Frankfurt. Skickade in claim via mailadressen som tidigare nämts här (customer.relations@lufthansa.com) den 3:e maj och fick idag svar att ersättning ges (halv ersättning 300€ per passagerare då förseningen översteg 3h men under 4h). Pågick lite dialog under tiden med att skicka in en power of attorney (claim gällde fler personer) och lite andra kompletterande uppgifter. Snabb handläggning av Lufthansa!

Nu ska vi bara göra downgrade- (sista sträckan blev Economy istället för Business) samt bagageersättning då dom haft sönder en av bagagen.

Snabb hantering, sådant uppskattas.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

aruba1

Medlem
Flög med LH från FRA-DEL förra helgen. Förseningen blev en timme vilket ledde till att vi missade vår nästa flight till PNQ. Vi blev ombokade och kom fram 6 timmar och 20 minuter efter utsatt tid. Förseningen till DEL berodde på att flighten måste ta en omväg pga av konflikten mellan Indien och Pakistan. Denna konflikt har pågått sedan slutet av februari vilket cabin crew bekräftade, men trots det verkar LH ändå boka passagerare med kort connection time i DEL. Vi köpte genomgående resa till PNQ från Lufthansa bara 10 dagar före avresa. Antar att vi har ett 261/2004 case? Men jag utgår ifrån att Lufthansa kommer att hänvisa till att konflikten är extraordinär. Ur mitt perspektiv är konflikten inte extraordinär då Lufthansa kände till detta när vi köpte våra biljetter. Vad säger expertisen på BC?
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Lufthansa kommer knappast hålla med i första taget.
Man kan ta det en vända med ARN, men Lufthansa följer sällan ARN's utslag och dessutom är ARN ganska fega.
Min personliga gissning är att bästa lösningen är stämning i tingsrätten. Jag skulle gissa att Lufthansa blir rädda för ett prejudikat som kan bli väldigt kostsamt i framtiden, så dom kommer erbjuda förlikning.
 
Toppen