Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

fcx

Medlem
Jag har svårt att se att vare sig SAS eller Norska flygmyndigheterna (Namn?) skulle äventyra säkerheten för några. De vet nog vad de gör.

Det är ju inte så att planet exempelvis 30 juni är prima och sedan 1 juli är totalt odugligt. De har nog ganska rejäla säkerhetsmarginaler.

Nu blir det "snillen spekulerar" från min sida, men kan man inte tänka sig att en "D-check" består av väldigt många moment. Vissa saker byts ut för att de är utslitna, andra saker har något års planlagd livslängd kvar, men man passar på att byta det redan nu eftersom planet ändå står stilla och är nedplockat, för att man ska slippa byta dessa delar framöver. Då kan man ju tänka sig att man bara gör de moment som "förfaller" i maj och hoppar över allt annat, just för att man vet att övriga delarna kommer man inte att behöva göra.
 

Hachans

Medlem
Nu blir det "snillen spekulerar" från min sida, men kan man inte tänka sig att en "D-check" består av väldigt många moment. Vissa saker byts ut för att de är utslitna, andra saker har något års planlagd livslängd kvar, men man passar på att byta det redan nu eftersom planet ändå står stilla och är nedplockat, för att man ska slippa byta dessa delar framöver. Då kan man ju tänka sig att man bara gör de moment som "förfaller" i maj och hoppar över allt annat, just för att man vet att övriga delarna kommer man inte att behöva göra.

Så funkar det inte.

Här är en överblick:
Aircraft maintenance checks - Wikipedia

I korthet plockad flygplanet ner i sina delar, ibland tar man till och med bort lacken för stt inspektera metallen. Arbetet tar 50000 mantimmar och kostar tiotalet miljoner.
 

Big Birger

Medlem
Ska med SK0904 EWR-ARN, 3 juni. När en lite masochistik fantasi om att få uppleva RKPs sista flight och avsluta med en episk go-around på ARN.

Tidigare har jag läst att sista dag för att gå till D check var 6 juni, det är inte definitivt eller?
Ska med SK902 EWR-CPH 2:a juni, och har noterat att LN-RKP utgått från Köpenhamn den sista tiden. Delar inte din fantasi. Har bara oro. Inte för egen del, utan för att jag har med mig en person som aldrig flugit Business tidigare. Vill så gärna att upplevelsen ska bli så bra som möjligt, och i den nya kabinen.
 

Canadien

Medlem
Ska med SK902 EWR-CPH 2:a juni, och har noterat att LN-RKP utgått från Köpenhamn den sista tiden. Delar inte din fantasi. Har bara oro. Inte för egen del, utan för att jag har med mig en person som aldrig flugit Business tidigare. Vill så gärna att upplevelsen ska bli så bra som möjligt, och i den nya kabinen.

Om man aldrig flugit business innan så är ju RKP perfekt! Sedan har man en nivå ytterligare att prova längre fram så det inte blir ett för stort hopp. Och därefter några nivåer first på övriga Star Alliance
 

011430121

Medlem
I söndags sa en CC som flyger 330/340att LN-RKP kommer att vara kvar till åtminstone månadsskiftet juli/augusti
 
Toppen