Flying Finn
Medlem
Som jag redan i tier point run -tråden på BA/BAEC-forumet lovade, så kommer jag nu pröva berätta om min resa i live-reportageformat, i stället för att på efterhand skriva hela rapporten. Vi får se hur det lyckas.
Utgångspunkten för min inkommande resa är den att jag inte på några år varit längre borta än Sverige eller Estland. Det har varit rätt så mycket turbulens i livet. Under tiden har mitt status i BAEC gått ner till Silver-nivån. Där med ville jag vid jultiden jag hitta inspiration till en semesterresa från att återkvala för Gold, medan jag på samma gång gör en trevlig resa. Jag bokade min resa vid årsskiftet, vilket kommer att förklara hur mina AA-bokningar har förändrats så mycket p.g.a. tidtabellsjusteringar och 737 MAX -flygförbudet. Min utgångspunkt var att hitta en sådan kombination av olika fares att jag kassar in åtminstone 1500 TPs (kommer nu att få en ca. 1700) och jag hinner göra ordentliga planer för resan, så ingen blixtrea eller error fare var lämplig.
Jag måste erkänna någonting för er... Jag är en anglofil, kanske i den svåraste graden. Delvis förklarar det till en del varför jag är lojal till just BAEC inom OW. Dock finns det nog även rationella orsaker till det. På tanke med denna resa, så synns det från att min huvudbokning för resan utgår från Jersey. Tekniskt sett är resan konstruerad av sex olika bokningar, var av fyra av dem kommer at ge tier points (TPs).
Mitt första besök till Kanalöarna var 2016, då jag flög med BA LGW-JER-LGW och med BE GCI-JER. Då besökte jag huvudsakligen Jersey och Sark, med en natt på Guernsey i St. Peter Port. Jag besökte inte då Alderney, men jag fick annors också då en sådan känsla att jag kommer besöka öarna ännu ett flertal gånger. Så nur är det dags att göra min första visit till Alderney, i samband med att jag positionerar mig till Jersey för min TP run -bokning till Portland, OR, USA.
I fall någon känner sig förbryllad över trådrubriken, så det finns en enkel förklaring till varför just Solkusten - Costa del Sol. Ingen normal människa flyger först till Spanien och sedan via London till Jersey, i fall huvudsakliga destinationen ligger nära Stillahavskusten i USA.
Ja, orsaken är ju enkel och en sådan som kanske är bekant för åtmistone en del BAEC-lojalister. AGP (Málaga) är 2 x 140 TPs från Håfors med Finnair (AY). Enkla 280 TPs totalt för ca. 500 € året rundt. Från ARN kostar det lite mera, men då blir det ju 220 TPs. AGP i sin tur är en god utgångspunkt för många fares med BA. Min bokning var ursprungligen AGP-MAD-LON-JER och v.v. I mars informerade dock BA om en tidtabellsförändring (IB flyttade på avgången för benet AGP-MAD), så jag skulle ha fått sitta i loungen på MAD lite för många timmar i min smak. Där med utnyttjade jag naturligtvis chansen till en ny routing och frågade om att få BA CityFlyer på AGP-LCY istället. Där med blir denna resa även min debut på LCY (t.o.m. en dubbel sådan - mera om det senare).
Förutom att jag har med AA en bokning JER-PDX, så kommer jag att kassa in TPs från en snabbspurt till SAL (San Salvador, El Salvador), var jag kommer att spendera några dagar. Jag kunde dock ha kanske valt lite slugare det resemålet, eftersom jag tänkte inte på att flygplatsen ligger ju nästan en timme utanför staden... Nåja, taxiresan kommer att kosta 30$ per färdriktning. Hotellet har fixat mig en taxi vars chaffis kommer att vänta i ankomsthallen. Behöver inte börja förhandla priset, eftersom det tycks finnas rätt så många taxin som försöker ta överpris från turister på orten, så jag valde ett smidigare alternativ. Hoppas bara att ingen av vulkanerna i landet börjar ryka för mycket under min korta vistelse. Det kunde bli lite problematiskt på tanke med flyg.
Måste medge att jag har tappat bort hur många olika routings jag redan haft nu med AA. Delar med er de understående kartorna för att visa hur mycket planerma har levt under de gångna månaderna.
Min ursprungliga rutt...
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Så inhiberade AA min båda flyg mella PDX-PHX och jag fick luska ut en ny plan. Den versionen har jag dock tappat bort, men den var väl PDX-CLT-PHL på vägen tillbaka. Så inhiberades flyget mellan PDX och CLT, vilket berodde troligen på omplacering av flygplanet till något 737 MAX -flyg.
I mars skedde det igen en förändring och så fick jag stora svårigheter att nå Jersey i tid för min hemresa med min bokning hos BA. Men även denna gång var ExpertFlyer till stor hjälp, så jag fixade ihop följande routing:
Jag blev rätt så vågad i mitt förslag, som även godkändes, eftersom jag började bli rätt så utled med AA. Jag hade ju inte fått e-post angående mina nya routings och tidtabeller, utan jag fick kännedom av dem endast genom att jag alttid nu och då kollade upp mina bokningar hos AA på nätet.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
I ett skede fick jag en talgdank när AA kundtjänst frågade om jag lyckas ordna marktransport från LHR till LGW. Agenten tycktes vara orolig om lilla mig. Det slog mig att i fall jag inte skulle ha haft schematekniska begränsningar för mina flyg, så skulle man ju kunnat vara riktigt klurig/vågad och räkna upp AA0000 PDX-LAX, AA00 LAX-HKG, CX000 HKG-LGW och så skulle jag varit framme vid Gatwick för mitt flyg till Jersey utan oro om marktransport. Förmodar att det inte skulle ha gått i land, men man vet ju aldrig...
Men så hände det sig att om några dagar försvann båda mina flyg mellan DUB och JER, så min bokning avslutade på fel ö.
Det visade sig först efter några om och men, att det inte går flyga BA CityFlyer på DUB-LCY, som är en wetlease från Stobart Air och med Embraer i 1+2-konfigurering, p.g.a. MCT mellan LGW-LCY, fast redan två agenter hade bokat det för mig och på riktigt tre timmar räcker bra för det. Först den tredje agenten kom på tanken att mitt flyg kanske därför alltid blir avbokat automatiskt.
Så min slutliga routing innan avfärd ser ut så här:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det blir nu två gånger AA nya Boeing 787-8 (ATH-ORD och DFW-FRA) och troligen min första och sista flygtur med AA MD-82/83 på TPA-DFW. Har senast flugit med en MD-82/83 på HEL-CPH, då DAT djorde en wetlease för SK och jag åkte i tjänst till Skåne. Routingen via TPA är uttänkt, eftersom AA serverar en ordentlig måltid endast på flyg över 1000 mil och vid vissa klocktider. Man vill ju ha den maximala upplevelsen.
Även min bokning till SAL har förändrats, så nu flyger jag via LAX och inte CLT. Denna gång berodde det direkt på att 737 MAX fick flygförbud.
För övrigt ser den inkommande resan ut så här för Europas del:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
En förklaring till bl.a. Puffigny kommer att presenteras under de inkommande dagar. Nu är det dags att åka till Helsingfors-Vanda för kvällsflyget till Solkusten!
Utgångspunkten för min inkommande resa är den att jag inte på några år varit längre borta än Sverige eller Estland. Det har varit rätt så mycket turbulens i livet. Under tiden har mitt status i BAEC gått ner till Silver-nivån. Där med ville jag vid jultiden jag hitta inspiration till en semesterresa från att återkvala för Gold, medan jag på samma gång gör en trevlig resa. Jag bokade min resa vid årsskiftet, vilket kommer att förklara hur mina AA-bokningar har förändrats så mycket p.g.a. tidtabellsjusteringar och 737 MAX -flygförbudet. Min utgångspunkt var att hitta en sådan kombination av olika fares att jag kassar in åtminstone 1500 TPs (kommer nu att få en ca. 1700) och jag hinner göra ordentliga planer för resan, så ingen blixtrea eller error fare var lämplig.
Jag måste erkänna någonting för er... Jag är en anglofil, kanske i den svåraste graden. Delvis förklarar det till en del varför jag är lojal till just BAEC inom OW. Dock finns det nog även rationella orsaker till det. På tanke med denna resa, så synns det från att min huvudbokning för resan utgår från Jersey. Tekniskt sett är resan konstruerad av sex olika bokningar, var av fyra av dem kommer at ge tier points (TPs).
Mitt första besök till Kanalöarna var 2016, då jag flög med BA LGW-JER-LGW och med BE GCI-JER. Då besökte jag huvudsakligen Jersey och Sark, med en natt på Guernsey i St. Peter Port. Jag besökte inte då Alderney, men jag fick annors också då en sådan känsla att jag kommer besöka öarna ännu ett flertal gånger. Så nur är det dags att göra min första visit till Alderney, i samband med att jag positionerar mig till Jersey för min TP run -bokning till Portland, OR, USA.
I fall någon känner sig förbryllad över trådrubriken, så det finns en enkel förklaring till varför just Solkusten - Costa del Sol. Ingen normal människa flyger först till Spanien och sedan via London till Jersey, i fall huvudsakliga destinationen ligger nära Stillahavskusten i USA.
Ja, orsaken är ju enkel och en sådan som kanske är bekant för åtmistone en del BAEC-lojalister. AGP (Málaga) är 2 x 140 TPs från Håfors med Finnair (AY). Enkla 280 TPs totalt för ca. 500 € året rundt. Från ARN kostar det lite mera, men då blir det ju 220 TPs. AGP i sin tur är en god utgångspunkt för många fares med BA. Min bokning var ursprungligen AGP-MAD-LON-JER och v.v. I mars informerade dock BA om en tidtabellsförändring (IB flyttade på avgången för benet AGP-MAD), så jag skulle ha fått sitta i loungen på MAD lite för många timmar i min smak. Där med utnyttjade jag naturligtvis chansen till en ny routing och frågade om att få BA CityFlyer på AGP-LCY istället. Där med blir denna resa även min debut på LCY (t.o.m. en dubbel sådan - mera om det senare).
Förutom att jag har med AA en bokning JER-PDX, så kommer jag att kassa in TPs från en snabbspurt till SAL (San Salvador, El Salvador), var jag kommer att spendera några dagar. Jag kunde dock ha kanske valt lite slugare det resemålet, eftersom jag tänkte inte på att flygplatsen ligger ju nästan en timme utanför staden... Nåja, taxiresan kommer att kosta 30$ per färdriktning. Hotellet har fixat mig en taxi vars chaffis kommer att vänta i ankomsthallen. Behöver inte börja förhandla priset, eftersom det tycks finnas rätt så många taxin som försöker ta överpris från turister på orten, så jag valde ett smidigare alternativ. Hoppas bara att ingen av vulkanerna i landet börjar ryka för mycket under min korta vistelse. Det kunde bli lite problematiskt på tanke med flyg.
Måste medge att jag har tappat bort hur många olika routings jag redan haft nu med AA. Delar med er de understående kartorna för att visa hur mycket planerma har levt under de gångna månaderna.
Min ursprungliga rutt...
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Så inhiberade AA min båda flyg mella PDX-PHX och jag fick luska ut en ny plan. Den versionen har jag dock tappat bort, men den var väl PDX-CLT-PHL på vägen tillbaka. Så inhiberades flyget mellan PDX och CLT, vilket berodde troligen på omplacering av flygplanet till något 737 MAX -flyg.
I mars skedde det igen en förändring och så fick jag stora svårigheter att nå Jersey i tid för min hemresa med min bokning hos BA. Men även denna gång var ExpertFlyer till stor hjälp, så jag fixade ihop följande routing:
Jag blev rätt så vågad i mitt förslag, som även godkändes, eftersom jag började bli rätt så utled med AA. Jag hade ju inte fått e-post angående mina nya routings och tidtabeller, utan jag fick kännedom av dem endast genom att jag alttid nu och då kollade upp mina bokningar hos AA på nätet.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
I ett skede fick jag en talgdank när AA kundtjänst frågade om jag lyckas ordna marktransport från LHR till LGW. Agenten tycktes vara orolig om lilla mig. Det slog mig att i fall jag inte skulle ha haft schematekniska begränsningar för mina flyg, så skulle man ju kunnat vara riktigt klurig/vågad och räkna upp AA0000 PDX-LAX, AA00 LAX-HKG, CX000 HKG-LGW och så skulle jag varit framme vid Gatwick för mitt flyg till Jersey utan oro om marktransport. Förmodar att det inte skulle ha gått i land, men man vet ju aldrig...
Men så hände det sig att om några dagar försvann båda mina flyg mellan DUB och JER, så min bokning avslutade på fel ö.
Det visade sig först efter några om och men, att det inte går flyga BA CityFlyer på DUB-LCY, som är en wetlease från Stobart Air och med Embraer i 1+2-konfigurering, p.g.a. MCT mellan LGW-LCY, fast redan två agenter hade bokat det för mig och på riktigt tre timmar räcker bra för det. Först den tredje agenten kom på tanken att mitt flyg kanske därför alltid blir avbokat automatiskt.
Så min slutliga routing innan avfärd ser ut så här:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det blir nu två gånger AA nya Boeing 787-8 (ATH-ORD och DFW-FRA) och troligen min första och sista flygtur med AA MD-82/83 på TPA-DFW. Har senast flugit med en MD-82/83 på HEL-CPH, då DAT djorde en wetlease för SK och jag åkte i tjänst till Skåne. Routingen via TPA är uttänkt, eftersom AA serverar en ordentlig måltid endast på flyg över 1000 mil och vid vissa klocktider. Man vill ju ha den maximala upplevelsen.
Även min bokning till SAL har förändrats, så nu flyger jag via LAX och inte CLT. Denna gång berodde det direkt på att 737 MAX fick flygförbud.
För övrigt ser den inkommande resan ut så här för Europas del:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
En förklaring till bl.a. Puffigny kommer att presenteras under de inkommande dagar. Nu är det dags att åka till Helsingfors-Vanda för kvällsflyget till Solkusten!