Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

themroc

Medlem
Om man bokar ARN-HEL-HKG-PEK(destination)-HEL-ARN, med kort transfer i HKG, och under 144h i PEK, går det då bra med transitvisum i PEK? Någon som har genomfört liknande resa?
 

danielhog

Medlem
Om man bokar ARN-HEL-HKG-PEK(destination)-HEL-ARN, med kort transfer i HKG, och under 144h i PEK, går det då bra med transitvisum i PEK? Någon som har genomfört liknande resa?
Det går bra. Spelar ingen roll hur kort din transfer är så länge det är olika länder du ankommer från och avgår till. Hongkong och Finland är båda godkända.
 

themroc

Medlem
Tack! Vid incheckning brukar ju annars flygbolag begära att se visum, men de kanske känner till transitreglerna vid det här laget..?
 

Canadien

Medlem
Tack! Vid incheckning brukar ju annars flygbolag begära att se visum, men de kanske känner till transitreglerna vid det här laget..?
Bara tala om för incheckningen att du tänker använda dig av 144h transit without visa TWOV kallar de det ibland, fick det nedklottrat på mitt boardingkort senast.
 
Hej,
Jag brukar i vanliga fall ansöka om visum till Kina på Visa-centret i Stockholm. Men nu tänkte jag efter sommaren köra TWOV 144 timmar då jag flyger vidare till Bangkok istället för hem. Men jag läser om att massa folk fått trassel med att bli insläppta pga turkiska stämplar i passet.

Är det någon här på forumet som kört TWOV med turkiska stämplar i passet?
 
Ska till Shanghai i slutet sv september med en kompis, vilket innebär visum för oss då vi flyger Göteborg-Frankfurt-Shanghai och motsatt resa hem. Har googlat och sett att man kan ansöka om E-visum om man är två och har samma resplan. Jag vet dock inte om jag hittar någon officiell ansökningssida, utan det verkar vara företag som ”hjälper” till med ansökningar.

För 4-5 år sedan var familjen i Peking, då gjorde jag ansökan själv och skickade pass mm till ambassaden. Men nu verkar man vara tvungen att besöka stockholm för att göra detta, så därför verkar E-visa smidigare så att vi slipper åka till Stockholm.

Finns någon officiell sida eller finns det en förmedlare som någon använt för att göra en ansökning, eller hur har ni löst detta? Hur lång tid innan avresan gör man ansökningen?

Tack på förhand.
 

ante888

Medlem
Hej,
Jag brukar i vanliga fall ansöka om visum till Kina på Visa-centret i Stockholm. Men nu tänkte jag efter sommaren köra TWOV 144 timmar då jag flyger vidare till Bangkok istället för hem. Men jag läser om att massa folk fått trassel med att bli insläppta pga turkiska stämplar i passet.

Är det någon här på forumet som kört TWOV med turkiska stämplar i passet?

Har inte kört TWOV men ansökte om vanligt turistvisum nyss, och fick åka på kompletterande intervju på ambassaden. Misstänker att mina stämplar från Taiwan och Turkiet (6st på två år) ställde till det. De frågade lite extra kring dessa, men de sa inte rakt ut varför jag var där. Intervjun var ca 20 min lång och de frågade om allt möjligt kring jobb och resemönster. Det gick bra till slut.
 
Toppen