Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

mha321

Medlem
Se det från den positiva sidan, ingen städning i USA då slipper man även lämna dricks till städarna
Fast du kan ju inte avboka städningen sista dagen (de städar ju ändå före nästa kund..), så de förväntar sig nog dricks ändå..
 

Doctor-X

Medlem
Rimligt att rummet inte behöver städas varje dag och att man inte behöver byta handdukar varje dag - däremot tycker jag det är fräckt av Scandic att kräva att man skall muntligen säga till, en lapp på dörren hade varit bättre.
 

Vojago

Medlem
Rimligt att rummet inte behöver städas varje dag och att man inte behöver byta handdukar varje dag - däremot tycker jag det är fräckt av Scandic att kräva att man skall muntligen säga till, en lapp på dörren hade varit bättre.

Håller med. En stor del av behållningen av att bo på hotell är naturligtvis den service man får och "lyxen" att komma till ett städat rum varje dag. Om hotellet vädjar till gästerna att ha begränsad städning med hänsyn till miljön så tror jag att de flesta väljer att inte ha så mycket städning. Men det ska vara enkelt för gästen att gör det valet. De borde alltså inte tulla på servicen.

Har en natt på Scandic i morgon, vi får se hur det ser ut då.
 

FrontX

Medlem
Den egentliga anledningen är ju såklart för att spara pengar. Att försöka lura i gästen att man gör det för miljön är ju indirekt att dumförklara gästen. Visst att man säkert sparar lite vatten men ett företag gör inga förändringar utan att vinna på det själva.
Scandic är ju dock experter på att linda in kostnadsbesparande åtgärder i något som låter lite bättre. Om jag inte själv aktivt säger att jag inte vill ha städat så borde det vara en självklarhet att man får sitt +2000kr rum städat. "Produkten" blir bara sämre och sämre på Scandic och personalen verkar bara mer och mer stressad.
Ska bli intressant att läsa recensioner på Tripadvisor efter sommaren och alla ovana resenärer som inte har en aning om Scandics nya städrutiner, och som förmodligen förväntar sig att familjerummet är fräscht och rent när de kommer tillbaka efter en heldag på Grönan t.ex.
 

Delayed

Medlem
Att försöka lura i gästen att man gör det för miljön är ju indirekt att dumförklara gästen.
Det klart att det enbart är för miljöns skull. I många många år har ju många många hotell bett om att man ska hänga upp handduken för att behålla den och lägga den på golvet för ny. Allt givetvis enbart för miljöns skull... Detta är bara en variant på samma tema. För ni menar väl inte att handdukstricket också har dolda ekonomiska motiv? :eek: Nej jag tror på miljömotiv jag... :rolleyes:o_O:p

När det gäller städning tycker jag det beror på. Reser jag i jobbet vill jag ha bäddat och "fixat" när jag kommer "hem" på kvällen. Om vi däremot exempelvis är på en weekendresa ett par tre nätter väljer vi ibland aktivt bort städning för att slippa anpassa oss till denna.

Årets nyord för övrigt: Städskam.
 
Bor 2 nätter på Scandic Karlskrona, samma lapp på sängen om städningen men ändå städade man rummet utan att jag sa till...
 

DanielKif

Medlem
Bra förändring. Det är inte mycket besvär att säga till i receptionen om man vill ha städning.
Det kommer spara pengar, vatten, kemikalier och energi. win-win för hotellet och miljön!
 
Toppen