Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

AndersSt

Medlem
Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?

Jag har bott en hel del på Ibis Styles Hotel i Belgien, där kan man hänga ut en skylt och välja bort städningen mot en 4 EUR voucher att användas i hotellbaren. Som av en händelse just vad en god belgisk öl kostar där. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant. Voucher för att slippa bli störd av städpersonalen? Ja tack!

Allvarligt talat tror jag att detta med städning varje dygn på hotell är det enskilt största resursslöseriet jag ser när jag är ute och reser, näst efter alla enorma mängder engångsförpackningar av allt möjligt förstås. Brukar gå och plocka eller be om en toarulle från städvagnen och/eller be dem tömma papperskorgen, annars tackar jag i princip alltid nej till städning om jag inte stannar längre än 2-3 nätter på ett ställe.
 
Intressant. Voucher för att slippa bli störd av städpersonalen? Ja tack!

Allvarligt talat tror jag att detta med städning varje dygn på hotell är det enskilt största resursslöseriet jag ser när jag är ute och reser, näst efter alla enorma mängder engångsförpackningar av allt möjligt förstås. Brukar gå och plocka eller be om en toarulle från städvagnen och/eller be dem tömma papperskorgen, annars tackar jag i princip alltid nej till städning om jag inte stannar längre än 2-3 nätter på ett ställe.
Jag håller med. Dessutom tycker jag det är skönt att slippa ha obehöriga i mitt rum (speciellt i skumma länder), det kan ju vara så att de har "långa fingrar". Jag brukar konstant ha "stör ej"-skylten upphängd, även när jag inte är i rummet och jag lämnar aldrig in nyckeln i receptionen, oavsett vad de säger till mig.
 

Ancistrus

Medlem
Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?

När jag bott på ett Novotel-hotell i Tyskland har jag ibland fått en lapp att hänga på dörren. Där har funnits tre alternativ, att få lite extra poäng, att få en valfri alkoholfri drink eller skänka några euro till någon organisation. Poängen har motsvarat ungefär vad jag får för en vanlig natt, och jag har fått gottskrivit ytterligare en natt, typ fått 4 nätter fast jag stannat 3 nätter. Verkar inte ske konsekvent på det hotellet, har inte fått erbjudandet alla gånger jag stannat där för flera nätter och har bara fått ett erbudande per vistelse, dvs har jag stannat 3 nätter har jag bara kunnat tacka nej till städningen 1 natt. Har stannat på andra Accor-hotell i Tyskland (Mercure) utan att få erbjudandet.
 

JGG

Medlem
En annan märklig sak gällande att hotellet ska slippa tvätta handdukar i onödan för miljöns skull. Om man vill ha nytt så ska man slänga handduken på golvet eller i badkaret för att markera det. Även om man inte gör detta så hänger fräscha ny handdukar när man återvänder till rummet. Där känns det också som hotellen vill vara miljömedvetna utan att mena det.
 
Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?
Jag bor mest inrikes, så det är kanske väldigt ovanligt, men när jag bodde på ett hotell utanför Chicago fick vi $5 per dag om vi valde bort städningen.
Tyckte det var smart.

På Choice kan man ju (kunde?) hänga ut en skylt som meddelade att man inte ville ha städning, vilket skulle ge ett bidrag till någon sorts välgörande ändamål.
 
Scandic skickade nyligen ut en enkät till sina medlemmar där just denna fråga var med.
Vill du ha daglig städning?

Just på dessa hotell klarar jag mig bra utan det. Men bor jag på något bättre så vill jag nog ha full service med uppbäddning, chokladbit på kudden och allt runt omkring.
 

ekf

Medlem
Om man vill ha nytt så ska man slänga handduken på golvet eller i badkaret för att markera det.
Bodde nyligen på ett hotell där de hade en lapp om att man inte skulle lägga handdukarna på golvet då det var oergonomiskt för städpersonalen... kommer dock inte ihåg vart det var...
 
Toppen