Senaste nytt

Scandic "slutar" städa rummen.

Idag när jag kom tillbaka till mitt hotellrum låg följande lapp på sängen :

910e8c8e004bcd292826437716d77bab.jpg


Ok. För miljöns skull? Really?

Nu vet jag inte hur stor andel av alla vistelser som bara är en natt och därmed ändå behöver städas, men jag antar att Scandic kommer spara STORA pengar på detta. Inte en chans att dom kommer återinvestera allt detta i nya miljöprojekt.

Jag har inget emot att det inte städas varje dag, men jag bor ofta en vecka i sträck när jag bor på Scandic och jag vill INTE behöva gå ner till receptionen och be om städning.

Det hade varit snyggare att göra som dom gör på en del hotell i utlandet.
"Häng den här skylten på dörrhandtaget om du inte vill ha städning. Som tack bjuder vi på en voucher att använda i restaurangen"
Det skulle både Scandic, miljön och kunden tjäna på.
 

intuition

Medlem
Ja, konstig lösning med att man måste gå till receptionen, istället för att hänga ut en skylt.

Gissar att de flesta rum bara hyrs per natt och att det alltså blir ett mycket litet antal personer som kommer till receptionen. Annars kan ju det bli den trånga sektorn.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det hade varit snyggare att göra som dom gör på en del hotell i utlandet.
"Häng den här skylten på dörrhandtaget om du inte vill ha städning. Som tack bjuder vi på en voucher att använda i restaurangen"

Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Vixit

Medlem
Kanske de antar att en del personer som skulle ha hängt ut en skylt på dörrhandtaget för att begära städning tycker det är skämmigt att gå till receptionen och be om det. Kommer folk i alla fall, kan man börja med att svara lite syrligt: ”Jaså, har du skitat ner rummet så pass?”, ”Städa redan, hoppsan, har det gått vilt till eller?”, ”Javisst kan vi städa, det var ju bara miljön som vi tänkte på, men den kan vi ju strunta i då...”. Så kommer antalet städningar att minska ännu mer.

Det är skam på det mesta nuförtiden, här blir det dags för ”Städskam”.
 

Agö

Medlem
Kanske de antar att en del personer som skulle ha hängt ut en skylt på dörrhandtaget för att begära städning tycker det är skämmigt att gå till receptionen och be om det. Kommer folk i alla fall, kan man börja med att svara lite syrligt: ”Jaså, har du skitat ner rummet så pass?”, ”Städa redan, hoppsan, har det gått vilt till eller?”, ”Javisst kan vi städa, det var ju bara miljön som vi tänkte på, men den kan vi ju strunta i då...”. Så kommer antalet städningar att minska ännu mer.

Det är skam på det mesta nuförtiden, här blir det dags för ”Städskam”.
Precis så är det förstås och det ska inte underskattas. Lägg in ett litet hinder och de flesta skippar det.
 

Thornado

Medlem
Precis som sagts tidigare så tycker jag att det är bra på de hotell som erbjuder möjligheten att proaktivt tacka nej till städning, för i verkligheten så behöver jag absolut inte mitt rum städat varje dag. Extra trevligt förstås på de ställen där man får en voucher till restauranger eller poäng för "besväret".
Genom att göra det besvärligt (och få en att känna sig som en jobbig miljöbov) att begära att rummet ska städas så kommer det givetvis att ge större effekt i antal ostädade rum än när man tackar nej via en skylt. Jag kan ju tycka att en bra medelväg hade varit att rummet inte städas om man inte sa till, men att om man ville ha det städat så kunde man begära det genom att hänga ut en skylt (dvs motsatsen mot de ställen där man hänger ut en skylt för att INTE få det städat).
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Thornado

Medlem
Skyltar om att undanbe sig städning har jag sett ofta, men aldrig erbjudande om kompensation som i det fetmarkerade. Var har du sett det, är det vanligt och vad pratar vi om för värde på ett ungefär?

Första stället jag var med om det var på något SPG-hotell för ganska länge sen. Där kunde man få 500 poäng (eller kanske $5 på Starbucks i lobbyn) för varje dag som man avböjde städning. Nu senast såg jag detta på Park Inn i Amsterdam i januari. Tror att det var 5EUR voucher till hotellrestaurangen. (Just det fallet blev det ju allmänt kaos när de gick in i rummet ett antal gånger och städade trots att jag hängt ut skylten, vilket efter diverse klagomål resulterade i poäng värda en halv natt på det hotellet.)
 
Toppen