Senaste nytt

Vad händer med Eurobonus etc om SAS köps upp?

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror inte det händer något med poängen utan den övergår ograverat till nya bolaget. Möjligtvis med 2-4-1 voucher som är något Amex står för.

Jag är verkligen inte insatt i sånt här, men har svårt att se Lufthansa (troligaste köparen får man förmoda) behandla poäng från Eurobonus som deras egna Miles&More, som generellt är svårare att både tjäna status och award på. Jag kan inte tänka mig att sötebrödsdagarna fortsätter om självständiga SAS upphör.
 

Canadien

Medlem
Jag är verkligen inte insatt i sånt här, men har svårt att se Lufthansa (troligaste köparen får man förmoda) behandla poäng från Eurobonus som deras egna Miles&More, som generellt är svårare att både tjäna status och award på. Jag kan inte tänka mig att sötebrödsdagarna fortsätter om självständiga SAS upphör.
Samtidigt så vill de ju behålla frequent fliersarna och inte tappa dem till OneWorld. Så någon form av transfer lär det ju bli av både status och Miles. Men kanske inte 1:1
 

Sebastian.k

Medlem
Jag är verkligen inte insatt i sånt här, men har svårt att se Lufthansa (troligaste köparen får man förmoda) behandla poäng från Eurobonus som deras egna Miles&More, som generellt är svårare att både tjäna status och award på. Jag kan inte tänka mig att sötebrödsdagarna fortsätter om självständiga SAS upphör.



Om sas blir uppköpt så kommer det fortsätta som ett dotterbolag i den nya koncernen. Kostnadseffektiva förändringar kommer att ske löpande förmodligen. dvs. Avvecklingar/sammanslagningar.

Eurobonus med Amex etc kommer med största sannolikhet att löpa på med mindre justeringar. Kundstocken är viktig för köparen. Och sist men inte minst, frågan; kommer man i så fall se över LCC koncept?
 

mha321

Medlem
Och sist men inte minst, frågan; kommer man i så fall se över LCC koncept?
Säkerligen.

Det troliga är väl att det som blir kvar i "mainline" är feeder till de stora Tyska flygplatserna och eventuellt ett fåtal longhaul-linjer som blir kvar. Resten landar i ett tydligare LCC-koncept inom Eurowings. Säkert inte den utveckling som många av oss här inne skulle vilja, men det blir nog betydligt tydligare.
 

Silferlood

Medlem
Ajdå.. det här stycket är väl framförallt det som föranledde min fråga. Resten av artikeln är väl egentligen ingen nyhet för oss insatta.

”Skandinaviskt fokus kan man möjligen uppnå på flera sätt. Lufthansa har till exempel tagit över Swiss, Austrian Airlines och Brussels Airlines och driver dem nu som dotterbolag med starka lokala namn.

Det är en modell flyganalytikern Andrew Charlton på Aviation Advocacy tror vi får se mer av.

– Vi kommer att gå från ett 20-tal större bolag i Europa till bara 7–8 flygbolag. SAS och Finnair kommer att finnas kvar, men endast som nordiska varumärken hos ett större flygbolag, sa Andrew Charlton till SvD i början av året.”
För er som minns avregleringen av flyget i EU början på 90-talet, då myntade ju Jan Carlzon att SAS skulle bli "One of five-95" ;).
 

Carl

Medlem
Det är mycket som Miljöpartiet vill men allt går inte att genomföra av olika skäl tex förbjuda flygbolagens bonusprogram. Det skulle ju strida mot EUs konkurrenslagar
 
Toppen