Senaste nytt

Reseutlägg Eurobonuspoäng

patteng

Medlem
Hej!

Är det någon som vet eller har utnyttjat att betala sitt reseutlägg, i detta fall flygbiljett med sina eurobonuspoäng för att sedan få ersättning i pengar för kostnaden på vad biljetten egentligen hade kostat i pengar?
Går det ens?

Tack på förhand för svar.

Mvh
 

MrDollar

Medlem
Du behöver ju ett kvitto på beloppet du ska få utlägg för.
Skulle nog säga, utan att ha forskat vidare i det, att det inte går.
Hej!

Är det någon som vet eller har utnyttjat att betala sitt reseutlägg, i detta fall flygbiljett med sina eurobonuspoäng för att sedan få ersättning i pengar för kostnaden på vad biljetten egentligen hade kostat i pengar?
Går det ens?

Tack på förhand för svar.

Mvh
 

Dr. Miles

Expert
När jag jobbade på ett svenskt företag, lyckades jag att göra en deal med chefen så att företaget gav mig ett visst antal semesterdagar istället för direkt monetär kompensation.
I mitt fall var för resor mellan Sverige och Norge (det kostade 12.000 poäng den tiden) med samma dag eller nära inpå avresedatumet så att vanliga biljettpriserna var dyra.
 

Valley

Medlem
Inte hört talas om. Tror att du och företaget riskerar stora problem vid en kontroll. Få pengar i form av utlägg som inte finns skulle jag tro är likställt med lön = skatt.
 

MrDollar

Medlem
Nja, en offert är ju knappast att likna giltigt underlag för firman att dra av.
Då skulle man kunna plocka in offert för miljoner kr och sedan försöka dra av...
Det finns ett kvitto/offert från SAS som specifierar vad den biljetten skulle ha kostat..
kanske inte hjälper..
 

Canadien

Medlem
Du kan väl köpa t ex 60k poäng av SAS för 12.000SEK och sedan använda dessa poäng för att boka en resa.
 

FF#1

Medlem
Det finns två sätt att hantera ersättning av poäng monnertärt.

det ena är om man köper poängen mot kvitto, då kan man få ersättning av arbetsgivaren för det...
Har gjort det för en US airways bonusresa. köpte poäng och skatter för 14000kr fick en First class jobbresa som var nästan ovärderlig. Billigaste eknomi kostade 19000 med 22 h byte i Doha....)
Gäller att ha en bra arbetsgivare för ett sånt upplägg....

Det andra mer fishy är att boka vanlig resa för poäng, man får ett vanligt kvitto, med moms och allt.
Skulle inte ens tänka på det trots att det skulle vara liten risk att skattemyndigheten upptäcker det.

det är en sån med 14000p för en inrikes enkel.
upload_2019-5-3_14-46-51.png


EDIT: undrar vad SAS gör med det i sin ända med moms och avdragsrätt mm?
 
Toppen