Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Suttit i Jumpseat ett par gånger främst på Long haul och just landningarna och starter är de mest intressanta. Sett en del småmisstag som gjorts här och där. Inga förödande men ja på grund av trötthet garanterat. Man flög säkert 4-5 min efter takeoff ut från EWR med landningsställen fullt utfällda bland annat....
Jag förstår inte varför tröttheten blir större vid mixed?
 

M.K

Medlem
Fick höra nu nyss av en TV reporter att strejken äntligen är över. Det kändes skönt att landa på ett ödsligt ARN och lite lustigt att jag utsattes för denna strejk hela tiden från i fredags morse då jag snabbt blev ombokad.

Bra service av lufthansa som flög från München ikväll med en full A321 med mestadels (ombokade?) svenskar lät det som. Jag råkade se manifestet med mitt namn på och förvånande nog var det bara ett tiotal status pax på flighten. Ändå 200 pax på denna flygning.

Jag hoppas verkligen SAIL får några fler maskiner efter detta så att mer trafik är möjlig nästa gång det är dags. Många arbetsdagar som gått förlorade och andra konsekvenser för alla oss strandade pax.
 

Gus

Medlem
Min hemresa från San Francisco blev ombokad till Lufthansa samma dag och var ursprungligen en bonusresa i SAS Plus. Från Frankfurt blev det Economy. Har jag rätt till någon kompensation från SAS?
Hade inte tillgång till wifi varken på utresan eller hemresan.
Sträckan sfo-fra var i premium Economy men fra-arn blev Economy med Lufthansa? Sträckan fra-arn blev du nedgraderad på med andra ord så då ska du få ersättning, 30 % av biljettpriset om jag fattat rätt. Vet dock ej vad som gäller när det är award. Åkte du med sas till sfo?

Jag själv är i samma sits, blev ombokad från arn-ord med sas business Award till arn-fra-ord. Blev nedgraderad vid gaten på Arlanda till Economy. Har claimat till sas men de menar att det ju står business class på både boarding pass samt bokningsbekräftelsen så jag har lite svårt att bevisa det hela.

Du bör kunna få 3000 Eurobonuspoäng för avsaknad av wifi. Det fick jag för min flight hem med LOT Polish.
 

fcx

Medlem
Sträckan sfo-fra var i premium Economy men fra-arn blev Economy med Lufthansa? Sträckan fra-arn blev du nedgraderad på med andra ord så då ska du få ersättning, 30 % av biljettpriset om jag fattat rätt. Vet dock ej vad som gäller när det är award. Åkte du med sas till sfo?

Jag själv är i samma sits, blev ombokad från arn-ord med sas business Award till arn-fra-ord. Blev nedgraderad vid gaten på Arlanda till Economy. Har claimat till sas men de menar att det ju står business class på både boarding pass samt bokningsbekräftelsen så jag har lite svårt att bevisa det hela.

Du bör kunna få 3000 Eurobonuspoäng för avsaknad av wifi. Det fick jag för min flight hem med LOT Polish.

OT, men om du blir nedgraderad i gate så ska du vända dig till utförande flygbolag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Airbuspilot

Medlem
Jag förstår inte varför tröttheten blir större vid mixed?

Jo, för att isf flyga långlinjer 3 dagar, ledig 3 dagar året runt ca 45 turer så får du plötsligt en chartertur eller två dagen innan en långtur. Kortturerna innan börjar väldigt tidigt och långturerna efter börjar sent.
Jag förstår att SAS önskar det men jag tycker det är farligt.
 

Gus

Medlem
OT, men om du blir nedgraderad i gate så ska du vända dig till utförande flygbolag.
Aha! Sas har inget med det att göra alltså? Låter ju ändå ganska logiskt. Konstigt bara att sas agenten inte sagt något om det på 4 vändande mail. Du har ingen aning om hur Lufthansa ersätter en nedgraderingen på en sas bonusresa?
 

Peter G

Medlem
Vår ARN-ORD i PLUS slutade med AY på utresan där vi fick Eco jmf Prem eco (tror inte de har det ens) , och nu hem om några timmar med LH via München där vi var bokade i Premium Eco, dock på waitlist. -17 i eco, -5 i Prem eco.
När vi checkade in sa den oerhört glada agenten ”you are the 5 lucky ones today - enjoy Business :)
Är EBD och aldrig fått CU på SAS men fick det av LH för hela sällskapet :)

Vilken trevlig avslutning på allt krångel denna vecka men som SAS hanterat ypperligt i vårt fall.

Vi har nu avnjutit polar lounge inkl 3 rätters servering. Nice koncept United har på ORD.

Snart väntar flatbed.
 

Agö

Medlem
Jacob Pedersen, Sydbank, i Berlingske.

»Jeg sidder lidt med fornemmelsen af, at det kan godt være, at piloterne ikke har fået et fast greb om styrepinden i cockpittet med det her, men de har i hvert fald sparket døren ind og taget det første skridt.«

»SAS-ledelsen skal tilbage i kontorerne nu og finde ud af, hvordan i alverden man vil sikre, at man kan få arbejdet yderligere besparelser ind i de spareplaner, der allerede er i gang, så man kan kompensere for den her aftale.«

Analytiker kalder SAS-forlig et stort skridt i gal retning: »En umanerligt dyr strejke«
 

varva77

Medlem
Ja, piloterna får nog ses som ganska klara vinnare. Visst de fick inte sina 13-25% men det trodde de nog knappt själva. I övrigt har de ju mer eller mindre bestämt hur bolaget ska bedriva sin verksamhet framöver. Tidigt än så länge och lite har ju hittills sagts men känslan är inte att allt det här har gett någon egentlig ökad förståelse för varandra vilket nog skulle vara bra för framtiden.
 
Toppen