Daniel Larsson
Medlem
Nu läste jag på svt att dom verkar ha kommit överens
Ja, på sikt kan det mycket väl vara detta som var dödsstöten. Utöver det finansiella så tror jag det skapat enormt dålig stämning och gjort att många förlorat hoppet bland övriga anställda, ägare och övriga intressenter. Efter att ha kämpat i flera år för att vända på alla sätt så måste känslan nu vara ”är det ens någon idé att hålla på?”.Tror detta är döden för bolaget, på sikt, även om bokslutssiffrorna pekar på att man ska kunna utstå bra många veckor innan man skulle tvingas i konkurs.
Om staten inte skulle vilja rädda SAS så är det nog helt rätt tid att låta bli. Motvind för flyget allmänt, och den mediala bilden är ju inte att gemene man utrycker sitt stöd för piloterna heller. Man lade 50 miljoner på en nattågupphandling....hur många nollor måste vi lägga på för att bekosta detta kalas?
Äpplen och päron, men alltför många medier och privatpersoner kommer jämföra rakt av. Och i populismens tid kommer politikerna få huvudbry. Man försöker minimera flygandet och försvaga arbetsrätten....isf vore väl en räddning av SAS antitesen?
Det mest illavarslande är dock att piloterna tvingat fram (eller det var den väg ledningen, kanske taktiskt, valde) varsel av bolagskollegor med mycket sämre inkomster (och villkor?)
Vet inte vilket mottagande det fått internt, men genom erfarenhet från andra branscher tror jag att det är klart problematiskt för framtiden.
Tvingas man varsla tillräckligt mycket kabinpersonal etc så är det ju också bara piloterna som påverkas av en ev. konkurs, och då är det ju närmast smärtfritt. Finns säkerligen bolag som anställer personalen igen, men efter egna villkor (som 9/10x är sämre än SAS?)
Så de man nu har med sig är den egna kåren och aktieägare som inte vill bli av med det sista av sina innehav.
För staten borde det ju på sikt vara billigare att sätta bolaget i konkurs och öka regionala stöd för linjer som inte kan bedrivas kommersiellt. De flesta bolag som skulle kunna upphandlas har ju så pass mycket lägre CASK att man får pengar över till detta.
De linjer där man tjänar pengar på att flyga....ja dit kommer nog intressenter. Flygplan finns ju också att ta över..
Tror man kommer rädda SAS enkom för småspararnas investingar. Ser knappt några andra incitament längre.
Blir svårt efter att de gått i konkurs med tanke på trådens ämne..En gång sas alltid sas,kommer flyga med vad som än händer
Blir svårt efter att de gått i konkurs med tanke på trådens ämne..
Helt klart värd skattepengar för att hålla sas flygande
För dom är SASAv vilken anledning då??
För dom är SAS