Senaste nytt

ESTA: slarva inte.. kan få stora konsekvenser

mha321

Medlem
Hela ESTA är ju ett skämt egentligen, Bosse bus eller Ali med självmordsväst svarar ju så klart rätt på frågorna.
Däremot är det väl bra att de vill ha koll på vilka som kommer in, men det borde de ju klara utan de frågorna.

Håller tummarna för bra tjänsteman på Fredag, glöm inte uppdatera.. ;-)

Vilka som kommer in får de genom APIS.

ESTA innefattar väldigt mycket mer än bara de frågorna. De finns där bara för att det blir lättare att stoppa folk - antingen om de inte gjort något annat olagligt eller om det är svårt att bevisa. Men om du har ljugit på ett federalt formulär man de använda det.

Vilket intressant nog den här personen har gjort. Bara åt "fel håll"..
 

Flying Finn

Medlem
Personligen skulle jag föredra ansöka 10 års visum till USA i stället för hela den nuvarande regelbundna ESTA-leken. Det kostar lite mera och kräver 1-2 besök till ambassaden i Håfors, men efter det kunde jag strunta i att fylla i ESTA-formuläret.

En intervju var tionde år känns mycket fiffigare ur en rent underrättelsesynpunkt, för CBP avgör ju i varje fall ens rätt till entré vid varje gränspassering in till USA. ESTA är ju officiellt avgiftsbelagd typ för att finansiera deras jävla officiella turismwebbplats (Visit USA eller vad den nu heter), medan egentligen tror åtminstone jag att det är frågan om att ha oss utlänningar betala en större del av säkerhetscirkuset. Alla vi betalar ju för TSA i form av Sep 11th -avgiften per varje biljett i/till/från USA (förutom vissa lokala rutter utanför säkerhetssystemet), men det är ju även andra säkerhetsväsen inblandade i flyg. Det stämmer att ESTA ger goda möjligheter för att ge oss utlänningar besvär på federal nivå, i fall något av svaren inte skulle vara helt korrekt.

Själv har jag fått CBP:s gränsagent att kräva mig ange namn på hotell, eftersom jag trodde det skulle varit enklare för FBI, ATF och andra "good guys" lokalisera mig med gatuaddressen, i fall de söker mig med Google Maps eller navigator för att ta mig på en ferie i Gitmo. :p Tänkte bli intressant för först kom jag inte ihåg namnet på hotellet... Nå kanske man hittar fram lättare när man ilar med sin patrullbil och spejar efter ett ljusreklam för typ Super 8 eller Hyatt än var 5677 Richard Reid Avenue är. :rolleyes: Nå fick rota fram bokningsbeviset och det löste sig.

För min del blir det troligen aktuellt med amerikanskt långtidsvisum inom de närmaste åren p.g.a. uppkommande nöjesbesök till Iran.
 

bnr

Medlem
Hoppas det löser sig fort.
Jag var tvungen att fixa visum eftersom jag har svenskt + iranskt medborgarskap.
Minns jag rätt så tog det bara en arbetsdag (fre -> mån) att få hem passet med visumet inklistrat. Hade intervjun på fredag och passet i brevlådan måndagen därpå.

D.v.s. det kan gå rätt fort!
 

CoooC

Medlem
Hoppas det löser sig fort.
Jag var tvungen att fixa visum eftersom jag har svenskt + iranskt medborgarskap.
Minns jag rätt så tog det bara en arbetsdag (fre -> mån) att få hem passet med visumet inklistrat. Hade intervjun på fredag och passet i brevlådan måndagen därpå.

D.v.s. det kan gå rätt fort!

Oj, det lät snabbt. Jag fick vänta åtminstone 4-5 arbetsdagar.
 

Crater

Medlem
Ja, varför har man med den frågan?
Hoppas det löser sig, att kryssa i ja just på den frågan var ju minst sagt otur.
Jag skulle blivit livrädd och tro att det var kört att komma in i USA för evigt, men antagligen räcker en intervju.
Kan de inte bara godkänna ESTA:t på ambassaden, det vore ju bäst.
 

Kricka

Medlem
@Senator Ett tips är att vara på plats tidigt då kön brukar vara lång..!
När jag fick mitt visum tidigt förra våren var det mer än två timmars kö.
Ta absolut inte med en dator - då blir man inte insläppt överhuvudtaget.
Det är en fördel att inte ens ta med mobilen.
När man avverkat köandet ute, säkerhetskontrollen för att komma in på
ambassaden och kön inne på viseringskontoret så går det snabbt och
smidigt. Jag hade en trevlig handläggare som efter någon minut gav ok
och någon dag senare fick jag passet på posten.
 

kander

Medlem
@Senator Ett tips är att vara på plats tidigt då kön brukar vara lång..!
När jag fick mitt visum tidigt förra våren var det mer än två timmars kö.
Ta absolut inte med en dator - då blir man inte insläppt överhuvudtaget.
Det är en fördel att inte ens ta med mobilen.
Du kan dock förvara dator + mobil i närliggande Engelska kyrkan under ambassad-besöket om man nu måste ha dem med.
 

igelkotten

Medlem
2014 kunde jag förvara mobil i en box vid säkerhetskontrollen in till ambassaden. Är det inte längre möjligt?
 
Toppen