Senaste nytt

AMEX PLATINUM- för mig samt frågor.

Ganska säker på att bedrägerierna inte i första hand handlar om poäng. Snarare att man handlar med stulet kort och sedan vill göra refund på ett annat. Metoden är heller inte helt ovanlig för penningtvätt av halvsmå belopp.
De sa uttryckligen att det handlade om Amex för att det gav så mycket bonuspoäng. Det gör att jag tror att det inte handlar om stulna kort.
 

mha321

Medlem
De sa uttryckligen att det handlade om Amex för att det gav så mycket bonuspoäng. Det gör att jag tror att det inte handlar om stulna kort.
Det var som sjutton. Nåja, I stand corrected.

Nej handlar man på stulet kort så hamnar ju poängen hos den som fick kortet stuket och inte hos den som handlar :)
 
Ok jag förstår men om extra kortet står på henne och inget på mig men vi är sambo. Samt att hon har godkännt att jag får använda hennes kort. Får jag ta del av försäkringen då?

Jag skulle inte rekommendera det upplägget, det är ett rejält brott mot avtalsvillkoren att du använder hennes kort. Skulle ni få ett försäkringsfall är det stor risk att det upptäcks, och då skulle jag tro att alla försäkringsanspråk avslås rakt av.
 

PP4EH

Medlem
Sitter och ska boka F1, hotell , flyg och hyrbil till SPA belgien.

Har ett Amex plat och ett Amex Elite, funderar lite på hur jag ska göra.
Om hemsidorna för dom olika aktörerna quotar priset i Euro tar dom helt säkert betalt i Euro då?
Isåf är det värt med Amex Plat för utländsk valuta ger mer poäng.
Ska det ge lika mycket poäng som Amex Elite så är det ju mer värt att köra på Elite, så man närmar sig vouchern dvs.

Vad tycker ni? och vad vet ni?
 

Vindpilen

Medlem
Sitter och ska boka F1, hotell , flyg och hyrbil till SPA belgien.

Har ett Amex plat och ett Amex Elite, funderar lite på hur jag ska göra.
Om hemsidorna för dom olika aktörerna quotar priset i Euro tar dom helt säkert betalt i Euro då?
Isåf är det värt med Amex Plat för utländsk valuta ger mer poäng.
Ska det ge lika mycket poäng som Amex Elite så är det ju mer värt att köra på Elite, så man närmar sig vouchern dvs.

Vad tycker ni? och vad vet ni?

Det brukar vara ganska tydligt när man kommer till själva betalningen om vilken valuta som det betalas i. Om det är online-betalning du gör via en säker tjänst så ska det belopp dras som du ser på skärmen i den valutan. I vissa fall kan man välja valuta, beroende på leverantör och betaltjänst.

Tänk på att det är något osäkert om hyrbilsförsäkringen gäller om du inte betalar resan med Platinum.
 

lucasd

Medlem
Sitter och ska boka F1, hotell , flyg och hyrbil till SPA belgien.

Har ett Amex plat och ett Amex Elite, funderar lite på hur jag ska göra.
Om hemsidorna för dom olika aktörerna quotar priset i Euro tar dom helt säkert betalt i Euro då?
Isåf är det värt med Amex Plat för utländsk valuta ger mer poäng.
Ska det ge lika mycket poäng som Amex Elite så är det ju mer värt att köra på Elite, så man närmar sig vouchern dvs.

Vad tycker ni? och vad vet ni?

Betala 75% av resan med ditt Platinum. Betala även hyrbilen med Platinum. Om du vill ha tillgång till den bästa försäkringen du har i korten alltså. :)
 

PP4EH

Medlem
Det brukar vara ganska tydligt när man kommer till själva betalningen om vilken valuta som det betalas i. Om det är online-betalning du gör via en säker tjänst så ska det belopp dras som du ser på skärmen i den valutan. I vissa fall kan man välja valuta, beroende på leverantör och betaltjänst.

Tänk på att det är något osäkert om hyrbilsförsäkringen gäller om du inte betalar resan med Platinum.
Vad är skillnaden mellan hyrbilsförsäkringen på elite kontra platinum?

Det är väl lite konstigt att jag ska betala allt som har med min resa att göra för att få försäkringen, huvudsaken är väl att betala hyrbilen med platinum.
Detta är inte en paket resa, allt bokas enskilt hos varje aktör.
 

lucasd

Medlem
Vad är skillnaden mellan hyrbilsförsäkringen på elite kontra platinum?

Det är väl lite konstigt att jag ska betala allt som har med min resa att göra för att få försäkringen, huvudsaken är väl att betala hyrbilen med platinum.
Detta är inte en paket resa, allt bokas enskilt hos varje aktör.

Har du läst försäkringsvillkoren för dina respektive kort? Gör det och jämför vilken försäkring som täcker dina behov. En skillnad är exempelvis att Elite inte har en hyrbilsförsäkring.

Din resa måste betalas till 75% med ditt Platinum eller MR för att försäkringen ska gälla. Utöver det måste 75% av hyrbilen betalas med Platinum eller MR för att hyrbilsdelen ska gälla.

Här finner du försäkringsvillkoren. Läs på och bilda dig din egna uppfattning om vilket kort du ska betala med för att du ska bli täckt enligt dina önskemål: Reseförsäkring som ingår i ditt kort
 

Vindpilen

Medlem
Vad är skillnaden mellan hyrbilsförsäkringen på elite kontra platinum?

Det är väl lite konstigt att jag ska betala allt som har med min resa att göra för att få försäkringen, huvudsaken är väl att betala hyrbilen med platinum.
Detta är inte en paket resa, allt bokas enskilt hos varje aktör.

På Elite-kortet finns ingen hyrbilsförsäkring, det gör det på Platinum.
Läser man villkoren på försäkringarna ordagrant så står det att minst 75 % av resan ska betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Hyrbilsförsäkringen är en del av reseförsäkringen på Platinum-kortet.

För ca 3-6 månader sedan gick AMEX ut och sa att det det alltid är den reseförsäkring som är kopplad till respektive kort som gäller (m.a.o betalar du med Elite så gäller Elite och Platinum så gäller Platinum).

Sen vet jag någon enstaka person på forumet som fått höra från AMEX att just hyrbilsförsäkringen gäller ändå men det skulle jag inte förlita mig på då det inte stämmer överens med vad som står i försäkringsvillkoren.
 
Toppen