Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Mr Basic

Medlem
Jag vill åka med sas business till Chicago och använda mig av sas premium (60000 poäng tor). Jag åker gärna med en kompis. Det finns två platser kvar ett visst datum. Jag bokade först för mig (arn-cph) och tänkte sedan messa några kompisar om de vill och kan följa med på resan (annars åker jag själv) och sedan boka resan till den personen. Men direkt när jag bokade min plats så försvann den andra platsen. Jag provade då att avboka min plats och då kom den andra platsen tillbaka direkt. Är detta vanligt? Hänger de två platserna ihop på något sätt?

Följdfråga. Om jag bokar och betalar en resa för mig och en kompis med mitt sas amex premium, gäller då försäkringen även för min kompis? (Han har också sas amex premium).
Jag hamnade i detta läge 2016 då jag betalat resa (med Amex Premium) till Frankrike för 4 pers. Ringde Amex och då sa de att försäkringen även gällde för den (1) av mina vänner som hade ett eget Amex Premium.
Om detta har förändrats sedan dess vet jag ej.

Edit. Jag tolkar villkoren som att innehavare av motsvarande kort, fast man inte betalat med detta, också omfattas av försäkringen (så länge resan är till 75% betald med Amex eller eurobonuspoäng). Detta gäller Amex Premium.

Nedan från villkoren.
2. Resan måste betalas till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Jag hamnade i detta läge 2016 då jag betalat resa (med Amex Premium) till Frankrike för 4 pers. Ringde Amex och då sa de att försäkringen även gällde för den (1) av mina vänner som hade ett eget Amex Premium.
Om detta har förändrats sedan dess vet jag ej.

Edit. Jag tolkar villkoren som att innehavare av motsvarande kort, fast man inte betalat med detta, också omfattas av försäkringen (så länge resan är till 75% betald med Amex eller eurobonuspoäng). Detta gäller Amex Premium.

Nedan från villkoren.
2. Resan måste betalas till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng
Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.
Njae, 3a är väl bara att definiera vem som är kortmedlem och att sedan dennes familj också omfattas.

I dec-17 hade jag ett case där jag betalat resa för mig och polare. Han har ett premium också. Han omfattades då inte av försäkringen.
 

Vindpilen

Medlem
i mitt tycke inte självklart alls när:
1. avgiften på 375sek är en aviserad förmån som Eurobonus Diamond kortinnehavare. denna menade hon jag skulle betala.
2. det på hemsidan aviseras att inte alla flygbolag kan bokas via hemsidan. "Vis bokning av award biljetter med SQ och AI kontakta sale support"

Låter som ett missförstånd på punkt 1. Som tidigare nämnt så betalar alla en avgift på 450 SEK/pp för bokning av Star Alliance Awards. Avgiften på 375 SEK ska inte betalas av Diamond-medlemmar.

Följande har SAS skrivit:

SERVICE FEE FOR PERSONAL ASSISTANCE OF BOOKING STAR ALLIANCE AWARD TRIPS
2019-03-15

To align all our booking concepts, a service fee* of 375 SEK/NOK/DKK or 40 EUR/USD per person and booking for personal assistance of bookings of Star Alliance award tickets will be implemented from 1st of April 2019.

The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool but chooses to book via customer service, e.g. phone, chat or e-mail. Exemptions* apply for EuroBonus Diamond members, Unaccompanied minor (UMNR), and infants. It’s always recommended to book flights online, if possible.
* subject to change
 

GOTBound

Medlem
Jag har 21 000 EB poäng som ligger och "skräpar", de går ut i augusti.
Jag tänkte ta med mig mina två söner till Stockholm i sommar när Mrs.GOTBound arbetar.
Mina poäng räcker till en award bokning t&r för mig och sonen som är <11 år. Jag tänkte boka en ungdomsbiljett t&r för 13 åringen, kan jag ringa Tallinn och be att de slår ihop mina bokningar till en?

Ja, jag vet att jag missade "rean" som slutade igår...

EK
 
Jag har 21 000 EB poäng som ligger och "skräpar", de går ut i augusti.
Jag tänkte ta med mig mina två söner till Stockholm i sommar när Mrs.GOTBound arbetar.
Mina poäng räcker till en award bokning t&r för mig och sonen som är <11 år. Jag tänkte boka en ungdomsbiljett t&r för 13 åringen, kan jag ringa Tallinn och be att de slår ihop mina bokningar till en?

Ja, jag vet att jag missade "rean" som slutade igår...

EK

Du kan inte slå ihop bokningar, tyvärr.
 

Xilan

Medlem
Det finns så många bud om vad det är som gäller numera när det kommer till avgifter för Awardresor med Star Alliance. SAS har inte heller någon info på hemsidan vad jag kan hitta. Ska vi hjälpas åt att fylla i formuläret som jag gjort nedan. Moderator kan sedan eventuellt snygga till och lägga som sticky överst i tråden.
Frågan är om termen avbokningsavgift ska finnas med? Jag tänker att det är intressant att veta hur mycket man förlorar på att avboka resan helt och hållet. Förr var ju den summan 0:- vilket var bra för oss med många vouchers och högar med poäng. Man kunde boka alternativa rutter parallellt och bestämma sig i sent läge vilken man skulle ta.
Finns det mer info som är intressant? Fyll på med den i formuläret.


Avgifter i samband med bokning/ombokning/avbokning av Eurobonus Star Alliance Award.


Boka på sas.se
Bokningsavgift:
Ombokningsavgift:
Avbokningsavgift:

Boka via Tallin (när man har möjlighet att göra det själv via sas.se)
Bokningsavgift:
Ombokningsavgift:
Avbokningsavgift:

Boka via Tallin (när man INTE har möjlighet att göra det själv via sas.se)
Bokningsavgift:
Ombokningsavgift:
Avbokningsavgift:

För EBD gäller ovanstående förutom att:
 
Jag är sugen på att boka resa med familjen och det är en star alliance-resa där jag vill använda två Amex-vouchers. Båda syns på hemsidan men när jag klickar i den ena så står det bara "gäller bara för två personer" och den andra vouchern blir utgråad. Finns det ingen möjlighet att boka med två vouchers på hemsidan? Om det inte är möjligt, kommer jag då slippa avgiften 375 kronor om jag ringer Tallinn?
 

Vindpilen

Medlem
Jag är sugen på att boka resa med familjen och det är en star alliance-resa där jag vill använda två Amex-vouchers. Båda syns på hemsidan men när jag klickar i den ena så står det bara "gäller bara för två personer" och den andra vouchern blir utgråad. Finns det ingen möjlighet att boka med två vouchers på hemsidan? Om det inte är möjligt, kommer jag då slippa avgiften 375 kronor om jag ringer Tallinn?

Jag tror att du måste göra två separata bokningar för att applicera två vouchers.
 
Toppen