Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Gus

Medlem
Vilka priser betalar SAS för en ombokning, inom och utom alliansen? När mitt flyg ord-arn blev inställt blev jag först ombokad till iceland air business. Jag ser på google flights att iceland air har billigast business enkel väg, ca 22 000 kr. Var det därför de bokade oss på den flighten? Star Alliance kostar 30 000 kr och uppåt. Säger dessa priserna SAS något alls, eller de har en helt annan prislista/avtal när de bokar om hos andra bolag? Är det mycket dyrare för sas att boka en Finnair flight än tex Lufthansa?

Jag ringde sedan och bad om att få bli ombokad och fick då LOT Polish. Måste SAS då betala avbokningsavgift till Iceland Air? Eller dessa biljetter är alltid gratis att avboka?
 

IAMMA

Ny medlem
För er som har Facebook här har tom en pilot lagt ut sin lönespec som ett inslag i debatten (går nog se utan att ha ett konto)
Eric Oscarsson - Kära vänner.Jag är pilot på SAS och... | Facebook

Inte imponerad. Man får ju känslan att han blivit tvungen att bli pilot och jobbar för SAS, vilket knappast är fallet. Han började också för lite över ett år sen på SAS, så lönen är i princip för en helt ny pilot (om uppgifterna på hans FB-sida stämmer), men det glömde han att skriva ut tydligen.
 

Luke

Medlem
Tack Luke..då finns det lite hopp. Hoppas du får en trevlig resa. British business ska vara fin :)

Tack, ser fram emot detta, vi har aldrig testat BA business förut. Jag tror det kommer lösa sig för er, tror tricket är att ha några alternativ och ringa direkt vid 12 (eller när press release kommer). Kan verka som om det finns strikta regler, men det går att diskutera med dem. Lycka till!
 
Inte bara det. Står att utbetalningen ska ske 25:e maj, vilket är en lördag i år. Lär väl vara lönespec för april 2018, dvs. hans allra första lön (står på FB att han fick jobb på SAS 2:a april -18). Enl. mig helt OK ingångslön för tre års postgymnasial utbildning.
Ja, ser ut att vara för april/maj 2018. Haha, är det så att piloterna känner att de förlorar allmänheten och måste planterna sådana här historier? Att ha runt 34k i ingångslön efter såpass kort eftergymnasial utbildning är ju inget att skämmas över.
 
Toppen