Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

NyfikenGrau

Medlem
Jag är övertygad om att piloterna med SAS kommer överens om en uppgörelse inom kort.
Sedan är det business as usual.

Jag har rätt svårt att se det bli business as usual med tanke på hur mycket SAS redan förlorat och hur mycket de kommer förlora i ökade lönekostnader för piloter och som en följd andra grupper. Plus eventuella ersättningsutbetalningar.

Hur kommer exempelvis longhaul-expansionen med A350 och A321LR påverkas?
 

011430121

Medlem
Jag fick ersättning för en nedgradering SAS PLUS -> Lufthansa Ekonomi för några år sedan
kommer inte ihåg med hur mycket, men det var faktiskt betydligt mer än jag förväntat mig.
Jag fick 400€ för nedgradering SAS PLUS till LH Ekonomi mellan München och Arlanda
Frågade inte hur de hade räknat ut det, hade en ombokad anslutning från Shanghai till München tack vare teknikproblem på SAS maskinen fick 600€ I ersättning för den flygningen.
 

Robert flysas

Moderator
Du menar att de tänker driva sin arbetsgivare i konkurs för skojs skull?

Då låter det mer sannolikt att piloterna antingen är så säkra på att få ett nytt välbetalt jobb att det inte spelar någon roll vad som händer med SAS eller att piloterna vet att de ändå kommer sägas upp från SAS och ersättas med utländska piloter från någon centraleuropeisk bas(SAIL/Cityjet-modellen).

I båda fallen har piloterna absolut noll att vinna på att ge efter.

Nej, jag menar att de borde inse hur mycket detta orsakar. Samhället funkar ej. Folk strandsatta. Ingen lön för crew i Norge. Hur långt skall piloterna gå och facket ? De borde kunnat förhandla längre innan de tar till strejk.
 

Luke

Medlem
det lev blankt nej andra gången också. :(

inte inställd = ingen ombokning till andra bolag. de har troligtvis ingen lust att betala 2 C biljetter till SFO i onödan

Dock sa han något intressant. Inom 24 timmar til avgång har de rätt att boka in på ALLA tillgängliga flyg, inkl icke star alliance. Då öppnas det ju upp lite andra alternativ med BA/AF/KL mfl

Sent svar, men såg inte om du fått återkoppling. Vi är 4 personer som åker till SFO imorgon och jag har provat att ringa några gånger per dag för att boka om proaktivt. Inte möjligt. Idag ringde jag 2 minuter efter press release, inga problem att boka om även utanför star alliance, så mitt tips är att ha några sådana alternativ klara också när du ringer.

1. Det finns de som lyckats med att boka om in din flight är inställt, men jag lyckades inte med detta trots ca 5 försök. :)
2. Inga problem att boka om utanför star alliance, de kommer t o m föreslå detta.
3. Vi lyckades gå från 4 biljetter i SAS Go Light till 4 biljetter i British Airways business - jag tror det var ett misstag från deras sida, men kanske kan ge dig hopp I alla fall....:)
 

airborn

Medlem
Sent svar, men såg inte om du fått återkoppling. Vi är 4 personer som åker till SFO imorgon och jag har provat att ringa några gånger per dag för att boka om proaktivt. Inte möjligt. Idag ringde jag 2 minuter efter press release, inga problem att boka om även utanför star alliance, så mitt tips är att ha några sådana alternativ klara också när du ringer.

1. Det finns de som lyckats med att boka om in din flight är inställt, men jag lyckades inte med detta trots ca 5 försök. :)
2. Inga problem att boka om utanför star alliance, de kommer t o m föreslå detta.
3. Vi lyckades gå från 4 biljetter i SAS Go Light till 4 biljetter i British Airways business - jag tror det var ett misstag från deras sida, men kanske kan ge dig hopp I alla fall....:)

Tack Luke..då finns det lite hopp. Hoppas du får en trevlig resa. British business ska vara fin :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Sebastian.k

Medlem
Jag har rätt svårt att se det bli business as usual med tanke på hur mycket SAS redan förlorat och hur mycket de kommer förlora i ökade lönekostnader för piloter och som en följd andra grupper. Plus eventuella ersättningsutbetalningar.

Hur kommer exempelvis longhaul-expansionen med A350 och A321LR påverkas?


Jag förstår, i samband med strejker medför det kostnadskonsekvenser som drabbar båda parter.
Det som styr är behovet och efterfrågan.
Sedan om kort- eller långsiktig strategi vinner återstår att se.
SAS har med all säkerhet allternativa strategier på hur human- och kapital ska fördelas inom befintliga och nya bolag för att generera balans.
 

Gus

Medlem
Jag fick 400€ för nedgradering SAS PLUS till LH Ekonomi mellan München och Arlanda
Frågade inte hur de hade räknat ut det, hade en ombokad anslutning från Shanghai till München tack vare teknikproblem på SAS maskinen fick 600€ I ersättning för den flygningen.
Var detta på en award- eller revenuebiljett?
 
Toppen