Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Lind78

Medlem
När framtiden för SAS äntligen började se ljusare ut, kanske tillomed lite hoppfull.... då kommer ett fackförbund och förstör allt... och inte bara för företaget, utan i det här fallet sätter dom också krokben för sig själva. Denna Vilhelm Pershagen(eller vad han nu heter), när han uttalar sig blir man ju mörkrädd.
Nej, hoppas nu ledningen följer Vilhems råd, (men gör det bara lite snabbare ryck plåstret) och sätt SAS i konkurs, sen starta upp med bas i Irland el liknande.
Att mina 430 000 EB poäng och ebg ”for life” brinner inne blir ju surt, men ändå värt för att se dessa ”giriga” piloter/busschaffisar i luften få söka sig om efter nya jobb....
///inte bitter
 

Tonton

Medlem
Angående lönerna...

Läste detta ikväll på nätet av någon random:
"Karin Nyman, kommunikationschef på SAS svarade häromdan på en fråga på intranätet där hon specificerade att medellönen (utan tillägg och traktamente) för en pilot anställd på SAS i Sverige är 85200 kr. Sen tillkommer traktamente på ca 7000-9000 kr per månad."

Med ovan nummer i baktanke så försökte jag mig på en snabbekvation. Enligt senaste årsredovisningen så har SAS 1273 Piloter som har heltidstjänster. SAS personalkostnader för dessa är 2,58 miljarder SEK. Med andra ord så är SAS personalkostnad per heltidsanställd pilot cirka 2 025 000 SEK eller 169 000 SEK/månad. Drar man av arbetsgivaravgifter, pension och dylikt så får man snittlönen hos de heltidsanställda piloterna. Jag har inte koll på vad arbetsgivaravgifterna är och hur mycket pensionsavsättning piloterna har, men att den slutgiltiga snittlönen hamnar runt 85 200 SEK låter inte orimligt i mina ögon.

Kontentan? det SAS säger om lönerna verkar ju inte vara allt för långt ifrån sanningen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel i mina tankegångar :)
 
Last edited:
Angående lönerna...

Läste detta ikväll på nätet av någon random:
"Karin Nyman, kommunikationschef på SAS svarade häromdan på en fråga på intranätet där hon specificerade att medellönen (utan tillägg och traktamente) för en pilot anställd på SAS i Sverige är 85200 kr. Sen tillkommer traktamente på ca 7000-9000 kr per månad."

Med ovan nummer i baktanke så försökte jag mig på en snabbekvation. Enligt senaste årsredovisningen så har SAS 1273 Piloter som har heltidstjänster. SAS personalkostnader för dessa är 2,58 miljarder SEK. Med andra ord så är SAS personalkostnad per heltidsanställd pilot cirka 2 025 000 SEK eller 169 000 SEK/månad. Drar man av arbetsgivaravgifter, pension och dylikt så får man snittlönen hos de heltidsanställda piloterna. Jag har inte koll på vad arbetsgivaravgifterna är och hur mycket pensionsavsättning piloterna har, men att den slutgiltiga snittlönen hamnar runt 85 200 SEK låter inte orimligt i mina ögon.

Kontentan? det SAS säger om lönerna verkar ju inte vara allt för långt ifrån sanningen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel i mina tankegångar :)
Medianen av talen 97 och 35 är 66 men jag tror många fler ligger i det övre skiktet så 80 är rimligt.
 

Gus

Medlem
Har hemresa i Plus för två vuxna och infant från Chicago till Stockholm med direktflighten imorgon. Ringde och kom fram efter 17min (som EBD) och fick ombokat till LOT. Var enda som gick om vi ville åka premium economy hem i morgon, annars economy med Lufthansa. Ändå nöjd med resultat då det viktiga var att komma hem samma dag som planerat.
Du flyger alltså hem med detta planet? :) Det landade precis. Jag ska med samma, i business. Laddar upp med jalapenochips och cola i Air France-loungen.

20190428_195356.jpg
 
Kom fram efter 15 min väntetid och lyckades boka om hemresa EWR-ARL. De vägrade dock respektera våra plus-biljetter och översätta tex till ek. premium med Lufthansa så vårt enda alternativ var ekonomi med United till London och BA sista sträckan till ARL. Alla ev. ersättningskrav som följd av det blev jag hänvisad till att registrera en förfrågan om.
Snopet, men viktigast att komma hem.
 

drW

Medlem
Sitter i San Fransisco med familjen och har en bokad resa hem med familjen på fredag. Har en liten fundering om hur ni skulle ha gjort. Skulle i redan nu höra av er om att få hemresan ombokad? Är det överhuvudtaget aktuellt för en stackars EBS som åker ekonomi?
 
Toppen