Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

obs

Medlem
Vad som skulle vara intressant att få veta är vad SAS har för lönekostnader på en pilot. Det räcker ju inte med att räkna lön och traktamente utan man måste ju också räkna in pensionsavsättning samt för svenska piloter arbetsgivaravgiften. Jag skulle i alla fall anse arbetsgivaravgiften som en (om än dold) lönedel då en stor del går till pilotens allmänna pension som i andra länder betalas av arbetstagaren via inkomstskatten.

En annan fråga: Om det nu inte handlar om lönen som piloterne säger numera, vad var då anledningen till att man initialt lade fram ett krav om ett lönepåslag på (om jag minns rätt) 30%? Eller ville man ha ett sånt lönepåslag för att kompensera för det som man anser vara oschyssta arbetsvillkor?

Bara mina 2 cents...
 

Tonton

Medlem
De höjde hans lön med 2,4 miljoner kr!

”Hans nya årslön för 2015/2016 hamnar därmed på 10,5 miljoner kronor, framgår det i SAS senaste årsredovisning.”

Aah, korrekt. Jag som läste lite snabbt. :)

Faktum kvarstår ändå. Snittårslönen för Stockholmsbörsens 20 största bolag ligger på 23,9 miljoner SEK enligt SVD (2019). Så där ser jag inga problem med den lön han har idag. Att vara CEO innebär väldigt mycket press och ansvar.
 

Alf

Medlem
Någon som har provat att boka om en award resa enligt specialregler som nu gäller: Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.
Om man har business klass I men endast business C D J Z finns på annat datum - kan man ändå boka om eller måste bokningsklass I finnas på andra datum?

Jag har bokat om en resa till Florence från ARN via CPH. Jag har bokningsklass I och jag fick de tider och dagar vi ville ha. Vet ej vad det fanns för bokningsklasser tillgängliga på de nya tiderna.

Jag noterade att det på tidigare stod SAS Plus i bokningen och i nya bokningen står det SAS Plus Pro. Jag vet inte vad det skulle vara för skillnad. Hursomhelst flyttade jag fram resan en vecka till avresa 6 maj.
 

obs

Medlem
Helt galen! 3 timmar i telefonkö utan att komma fram, så dåligt sköt de måste väl hyrt in enorma mängder av personer för att svara på frågor?

Sedan står det dig absolut fritt att sluta flyga med SAS, men när det väl blir strejk hos andra bolag så tror jag inte din upplevelse blir mycket annorlunda.

De gör förmodligen så gott de kan. Men vill man klandra SAS för något är det nog snarare att många samtal kunde ha undvikits om SAS hade sett till att modernisera sina kärnsystem så att flera processer kunde skötas av kunderna själva via en digital kanal, i stället för att de som nu är tvungna att ringa kundservice. Jag menar, t.ex. avbokning och refundering av biljetter borde inte vara rocket science även om det ingår en massa delprocesser och regelverk, i alla fall inte den första delen med själva avbokningen och vidarebefordring av ärendet till ekonomiavdelningen för handläggning. Det samma gäller beställning av diverse tillägg till en bokning, det ska också gå att automatisera. I det avseende hänger SAS tyvärr kvar i forntiden.
 
Toppen