Senaste nytt

Datum då diverse flygbolag/flygplatsanställda ska omförhandla sina anställningsvillkor

Jag tänkte att det vore bra att ha en tråd där vi delar med oss information om när diverse flygbolag/flygplats-anställda ska omförhandla sina anställningsvillkor. Då kan man ju vara beredd på att det blir strejker och man kan välja att låta bli att boka icke-nödvändiga flygresor under dessa perioderna. Vad tror ni om den här mallen?
  • Yrkesgrupp och flygbolag eller flygplats: (t ex Air France-anställda piloter eller ground handling personal på London Heathrow).
  • Startdatum för villkorsförhandlingarna:
  • Risk för strejk: (valfritt; bara om man har någon uppfattning om risken. T ex Frankrike hög risk, Vitryssland låg risk).
 

Tonton

Medlem
  • Yrkesgrupp och flygbolag eller flygplats: Kabinpersonalen hos primärt SAS
  • Startdatum för villkorsförhandlingarna: Nuvarande treårsavtal löper ut 2020-03-31 (hittar info på bland annat Unionens hemsida: SAS CA - supplement Kabin inom Svenska Flygbranschen | Unionen
  • Risk för strejk: Ja, min uppfattning är att det är hög risk för strejk. SAS Ireland har tillkommit sedan senast, och utflaggningen kommer vara en viktig punkt i det hela.
 

Tonton

Medlem
Jag tar mig friheten att gå lite halv-OT då det inte gäller ett flygbolag :rolleyes:
  • Yrkesgrupp och flygbolag eller flygplats: Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort - Största hotellet inom Hiltonkedjan, 16e största hotellet i världen, och största hotellet på Hawaii.
  • Startdatum för villkorsförhandlingarna: Inte specifierat, men fackliga avtalet gick ut i juli 2018.
  • Risk för strejk: Ja. Vid en omröstning i helgen så röstade hela 91% av de 1700 fackmedlemmarna för planera en strejk. Huvudanledningar till strejken är "excessive workload and poverty wages that specifically impact the workers at the timeshare towers" (Källa: Workers at Hilton Hawaiian authorize strike as negotiations drag on Fackförbundet Local 5 arrangerade en strejk hösten 2018 för Bonvoyhotellen på Hawaii - Den strejken varade I 51 dagar och täckte 2700 människor. Så det är inte direkt en högoddsare att vi kommer se ännu en strejk här snart.

Med andra ord - om det är någon på BC som är påväg till Hawaii och som planerar att bo på Hilton, så kan det vara bra att hålla lite koll på detta :p
 

Homer

Medlem
Pilots' union writes to British Airways CEO warning that it may ballot flight crews for strike action in dispute over pay
  • Balpa has rejected two separate pay deals made by British Airways to its pilots
  • It claims the deals are less than inflation and that it amounts to a pay cut
  • Union has written to BA's CEO to warn him a ballot on a strike could be imminent
Pilots' union writes to BA CEO warning that it may ballot flight crews for strike action | Daily Mail Online


Inte bara piloterna:

British Airways staff have moved closer towards a strike after rejecting the airline’s pay deal
Balpa represents 90 per cent of BA’s pilots, while Unite represents BA’s cabin crew and GMB its IT and ground handling staff, among others. The unions want a three-year deal with better profit-sharing and the reintroduction of an employee share ownership scheme. They added they were committed to resolving the disagreement through negotiation.revised pay offer.
Subscribe to read | Financial Times
 
Last edited:

Homer

Medlem
Franska flygledare ska väl strejka snart igen också antar jag, det är väl några månader sen sist.
Vet inte om det går att förutspå något datum med det brukar ju inträffa under sommaren.
 
  • Yrkesgrupp och flygbolag eller flygplats: Kabinpersonalen hos primärt SAS
  • Startdatum för villkorsförhandlingarna: Nuvarande treårsavtal löper ut 2020-03-31 (hittar info på bland annat Unionens hemsida: SAS CA - supplement Kabin inom Svenska Flygbranschen | Unionen
  • Risk för strejk: Ja, min uppfattning är att det är hög risk för strejk. SAS Ireland har tillkommit sedan senast, och utflaggningen kommer vara en viktig punkt i det hela.

Hur ofta innan brukar det strejkas isf? Ska till NYC 2020-03-20
 
Toppen