Senaste nytt

Boka Star Alliance-awards online med Eurobonus

adhoc76

Medlem
Sitter med fingret på bokningsknappen. Har hittat award Stockholm-Chicago. Egentligen ska jag dock till Tampa. Kan jag ringa Tallinn och be dem lägga till Chicago-Tampa/Tampa-Chicago i United ekonomi efter att jag har bokat Stockholm-Chicago?
 

Jonas C

Medlem
Sitter med fingret på bokningsknappen. Har hittat award Stockholm-Chicago. Egentligen ska jag dock till Tampa. Kan jag ringa Tallinn och be dem lägga till Chicago-Tampa/Tampa-Chicago i United ekonomi efter att jag har bokat Stockholm-Chicago?
Det går. Du får betala 150kr i change fee.
 

ELOS

Medlem
Se upp med att det fortfarande bara ska vara 450 kr i service fee om det krävs manuell bokning - dvs. om det inte går att slutföra på webben. Det har nu hänt mig flera gånger att man lagt på 375 kr, dvs. totalt 825 kr för flyg som inte går att boka på nätet ex. första klass segment, AVIANCA etc.
 

aldrighemma

Medlem
Även om det är i samma zon?
@fcx antog nog att den resa du hittat var en ren SAS bokning, och i så fall så blir det fler poäng som går åt vid ändring eftersom bokningen görs om till en star alliance bokning. Om den resa du hittat redan innehåller andra bolag så blir det ingen skillnad i poängpris.
 

Canadien

Medlem
Gäller detta fortfarande?

Jag har en SASaward bokad online med en 241-voucher.

Avbokning
Det ser ut som om avbokning går att lösa själv online. Längst ned står det "Om du vill avboka denna bokning endast för en resenär, kontakta SAS kundtjänst" vilket ytterligare skulle indikera att avbokning för alla resenärer borde gå att göra själv online. Jag är dock inte sugen på att testa hela vägen.

Ombokning
Hemresan är bra, men jag inväntar en bättre utresa och funderar på om jag kommer kunna lösa ombokningen själv online. Det ser ut som att jag kan lösa ombokningen själv, men att 241-vouchern inte hänger med. Kanske dyker den upp i ett senare skede av ombokningsprocessen? När rätt utresa dyker upp, borde jag:
  1. Boka om själv online och hålla tummarna för att vouchern dyker upp i ett senare steg. Om vouchern inte hänger med, ringa för att applicera den i efterhand.
  2. Ringa för att genomföra ombokningen.
Alternativ 1 kan vara den snabbaste lösningen och innebär därför lägre risk att någon annan kniper mina platser. Om vouchern inte hänger med krävs dock tillräckligt med poäng för att betala hela resan utan voucher, vilket inte är några problem. Det borde också innebära mindre omboknings/serviceavgifter? Fast om jag måste ringa in för att applicera vouchern kanske jag åker på sånt ändå?

Alternativ 2 kan innebära timmar av telefonkö där platserna hinner försvinna och jag får vara med i avgiftslotteriet. I bästa fall bara 150kr/person, men med risk för ytterligare 350+450kr per person?


Du är i fel tråd och skriver. Denna tråden handlar om Star Alliancebokningar, inte rena SAS Awards. En ren SAS Award går utmärkt att avboka och till viss del omboka, t ex byta till annan avgång på samma sträcka, men inte byta sträcka helt. EWR-CPH-ARN kam ombokas online till EWR-ARN, men du kan inte ändra avrese eller destination. Men som sagt, fel tråd.
 

Grahnen

Medlem
Vet någon hur Singapore släpper sin awardresor? Skulle boka till Bali nu men det var förtillfället slut våra datum. Släpper de allt samtidigt eller allt eftersom?
 
Toppen