Varför är dessa linjer döda tror du? Jag flyger regelbundet Got - Arn och anser det som ett mycket bättre alternativ än tåget. Nyfiken på din motivation bara?
Ta Göteborg-Stockholm t.ex. Här är några skäl:
- Konkurrensen är mördande. Två tågbolag (räknar inte med Blå Tåget) konkurrerar extremt hårt. SJ med t.ex. 23 avgångar mellan Göteborg och Stockholm (måndag 29/4), MTR Express med sju avgångar (måndag 29/4). Till det kommer flyget, SAS med nio avgångar (måndag 29/4), Norwegian med fyra avgångar (måndag 29/4) och BRA Flyg med åtta avgångar (måndag 29/4). Tåget äter upp flyget med - generellt sett - billigare priser och snabbare eller i vart fall jämförbar tidsåtgång - i synnerhet snabbtågen på 3h, och betydligt större kapacitet.
- Företagspolicys. Många företag tillåter inte flyg mellan Göteborg och Stockholm. Det kommer garanterat bli fler och fler som uttryckligen förordar tåget.
- Ett större antal direktlinjer från Göteborg. Precis som flera flygplatser i t.ex. Danmark har ju Göteborg Landvetter fått till stånd en vettig utrikestrafik till de flesta stora hubbar inom Europa. Detta minskar förstås behovet av transfer via Stockholm-Arlanda. Den utvecklingen är ju förhärskande inom Norden där sekundära flygplatser vinner mark eftersom folk vill resa direkt. I Danmark t.ex. är inrikestrafiken nästan utraderad med Ålborg-Köpenhamn som undantag.
- Sunt förnuft. OK, kanske inget skäl men någonstans kan t.o.m. en inbiten flygentusiast som undertecknad tycka att denna typ av korta distanser (och i synnerhet p2p) gör sig bäst för marktransport. Därmed kan fokus för flygplatserna skifta till längre transporter som inte lämpar sig för tåg. Ett klart fokus är alltid önskvärt. Se hur illa ställt det är i Stockholm med den helt - i mina ögon - bisarra debatten om Bromma flygplats som - återigen i mina ögon - borde varit avvecklad för länge sedan. Nu står man med två kassa flygplatser, utan fokus och med ett "avvecklat" Arlandaråd. Det, om något, är skadligt.