Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

NotRyan

Medlem
Byt arbetsgivare istället för att strejka! Är det fel läge på lön så kommer det att korrigeras men jag tror att SAS personal har det ganska bra i jämförelse. De andra bolagen lär ju inte flyga mindre helger än SAS tvärtom tror jag. Har väldigt svårt för att köpa "andra tjänar bättre". Så kan det vara ibland. Jag skulle vara rätt irriterad om jag var chef för SAS.
Rätt kul om man har ett antal år i bolaget och kanske har 70 papp som kapten och sedan byta och börja om som styrman på 30...
 

Peter G

Medlem
Rätt kul om man har ett antal år i bolaget och kanske har 70 papp som kapten och sedan byta och börja om som styrman på 30...
Och det regelverket är väl grunden till allt elände många gånger; dvs ingen kan lämna utan kännbar effekt negativt. Annars brukar man byta jobb om man är mycket missnöjd.
 

NotRyan

Medlem
Och det regelverket är väl grunden till allt elände många gånger; dvs ingen kan lämna utan kännbar effekt negativt. Annars brukar man byta jobb om man är mycket missnöjd.
Ja, precis. I normala branscher höjer man lönen genom att byta arbetsgivare. Som pilot sänker man lönen genom att göra så...
 
Jag undrar ju om pilotfackets företrädare har alla hönsen hemma. Idioti är det de håller på med!! :mad:
Jag har själv tänkt tanken att vill man verkligen att samma personer som tycker det är en bra idé att strejka för en 13% löneökning när man i snitt har 93k i ersättning per månad skall vara ansvarig för ens liv när man sitter där i flygplanet.
 
Lite perspektiv på tillvaron så tyckte jag detta har ett intressant inlägg i debatten om piloternas löner: SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen Så är SAS-piloternas lön egentligen | Aftonbladet

Om nu schemat är så viktigt som fackledaren säger: ”Fackledaren Wilhelm Tersmeden bekräftar bilden om konflikten kring schemaläggning.

– Schemat är den absolut viktigaste frågan.”

Varför håller de så jäkla hårt på att de ska ha 13% i löneökning??

Schemafrågan kan jag definitivt hålla med om men lönekravet är rent sagt skrattretande då de redan har så pass mycket.
 

Tjaeng

Medlem
Lite perspektiv på tillvaron så tyckte jag detta har ett intressant inlägg i debatten om piloternas löner: SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen Så är SAS-piloternas lön egentligen | Aftonbladet

Skulle piloterna gå med på ett avtal med differentierad lönehöjning där de som tjänar minst får fler % i löneökning? Typ de önskade 13% för nya/juniora styrmän och ner till 2,3% för alla kaptener med >70k grundlön? Skulle inte tro det, va.
 

Vera

Medlem
Om nu schemat är så viktigt som fackledaren säger: ”Fackledaren Wilhelm Tersmeden bekräftar bilden om konflikten kring schemaläggning.

– Schemat är den absolut viktigaste frågan.”

Varför håller de så jäkla hårt på att de ska ha 13% i löneökning??

Schemafrågan kan jag definitivt hålla med om men lönekravet är rent sagt skrattretande då de redan har så pass mycket.
Å samtidigt är det en strukturförändring och flygande sker morgon, kväll och helg mot tidigare när affärsresandet skedde dagtid i kombination med alla andra faktorer konkurrens, bränsle, krona och miljö som nämnts tidigare.
 
Toppen