Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

PGillner

Medlem
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

Bokningsklass L borde generera iaf 125p för GOT-FRA.
FRA-EWR (3869 miles) L ger 25% = 967p.

Funkar inte formuläret maila: ebretro@sas.se

Tack för tipset med att maila dem (att ringa är nog inte läge just nu pga av strejken :( )
De poäns som du "räknat" fram ovan är ungefär vag jag förvantar mig också och då jag är ca 1000 paäng från EBG så är det ju viktiga sådana...
 

mostlyjack

Ny medlem
Hej,

Är relativt ny till forumet och sökt en del information online men hoppas att ni kan hjälpa mig. Är intresserad av att boka min första BC resa från Stockholm till Brisbane och tillbaka via antingen Bali eller Singapore. Frågan rör sig om antalet Eurobonus poäng jag kommer att tjäna in om jag bokar via SAS hemsida (då priset skiljer sig bara några hundra kronor från Singapores hemsida) och tanken är att nyttja ett SAS Amex elite för att få än mer extra poäng. Enligt SAS tabell är det 9000 poäng i BC Z men är detta från Stockholm - Singapore eller är detta Stockholm - Brisbane (mellanlandning i Moskva och Singapore)?

Minst blir det 18000 om de räknar varje resa [ARN-Moskva-SIN-BNE] och [SIN-Moskva-STO[ som 2 sträckor. Eller kommer varje delsträcka att räknas som en resa? Dvs x Eurobonus poäng ARN-Moskva, 9000p Moskva-SIN, x Eurobonus poäng SIN-BNE?

Tack för svar och hjälp!

Mvh,

Jack
 

danielhog

Medlem
Hej,

Är relativt ny till forumet och sökt en del information online men hoppas att ni kan hjälpa mig. Är intresserad av att boka min första BC resa från Stockholm till Brisbane och tillbaka via antingen Bali eller Singapore. Frågan rör sig om antalet Eurobonus poäng jag kommer att tjäna in om jag bokar via SAS hemsida (då priset skiljer sig bara några hundra kronor från Singapores hemsida) och tanken är att nyttja ett SAS Amex elite för att få än mer extra poäng. Enligt SAS tabell är det 9000 poäng i BC Z men är detta från Stockholm - Singapore eller är detta Stockholm - Brisbane (mellanlandning i Moskva och Singapore)?

Minst blir det 18000 om de räknar varje resa [ARN-Moskva-SIN-BNE] och [SIN-Moskva-STO[ som 2 sträckor. Eller kommer varje delsträcka att räknas som en resa? Dvs x Eurobonus poäng ARN-Moskva, 9000p Moskva-SIN, x Eurobonus poäng SIN-BNE?

Tack för svar och hjälp!

Mvh,

Jack
Hej, sitter på telefon så kommer inte skicka några länkar.

SAS flyger inte till Singapore utan det är ett samarbete med Singapore airlines. Så boka via Singapores hemsida är rekommendationen. Du får ingen fast summa poäng utan det baseras på avstånd. Googla ”poängtabeller sas Singapore airlines.” Sen ser du intjäning baserat på bokningsklass, vilket du kan se när du bokar hos Singapore airlines.

Slutligen googla ”great circle map” och kolla upp distansen.
 

joa

Medlem
Det här är nytt för mig. Vilken poängtabell gäller?
Skall flyga till DFW via FRA. Biljetten är bokad som United Airlines med flighten opereras av Lufthansa.
Klassen på ditresan är Q-klass *fniss*. Enligt UA's tabell ger Q 75%. Enligt Lufthansas ger Q 50%.
Jag gissar att jag får poäng enligt UA's regler.
Skall tilläggas att jag har SAS EB som bonussystem.
 

mha321

Medlem
Det här är nytt för mig. Vilken poängtabell gäller?
Skall flyga till DFW via FRA. Biljetten är bokad som United Airlines med flighten opereras av Lufthansa.
Klassen på ditresan är Q-klass *fniss*. Enligt UA's tabell ger Q 75%. Enligt Lufthansas ger Q 50%.
Jag gissar att jag får poäng enligt UA's regler.
Skall tilläggas att jag har SAS EB som bonussystem.

Du får poäng enigt operating carrier alltså Lufthansa.

Du vet dock inte om Q på United blir Q på Lufthansa, det kan även hamna i en annan klass. Men *oftast* blir det samma klass på transatlantic med joint venture carriers, alltså tex United och Lufthansa.

Men det är definitivt Lufthansa tabellen som gäller.
 

Maja

Medlem
Försöker räkna på hur många poäng jag får om jag bokar med Lufthansa GOT-FRA-MXP.

Det står bokningsklass "S" på samtliga ekonomivarianter = Light/Classic/Flex och hemresan står som "W" på alla tre nivåer.

Enligt EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS så bör det bli 250 poäng per sträcka, eller tolkar jag tabellen fel? 500 på vägen dit och 500 på vägen hem? Någon EBD/EBG-bonus får vi väl inte då det är Lufthansa, eller hur?
 

squeezen

Medlem
Försöker räkna på hur många poäng jag får om jag bokar med Lufthansa GOT-FRA-MXP.

Det står bokningsklass "S" på samtliga ekonomivarianter = Light/Classic/Flex och hemresan står som "W" på alla tre nivåer.

Enligt EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS så bör det bli 250 poäng per sträcka, eller tolkar jag tabellen fel? 500 på vägen dit och 500 på vägen hem? Någon EBD/EBG-bonus får vi väl inte då det är Lufthansa, eller hur?
Nej ingen bonus för guld+

Bokar du direkt hos LH med den klass som de anger så gäller poäng enligt deras tabell per ben. Skulle du boka via SAS som codeshare så blir det ju lotteridragning om hur klasser matchas mellan bolagen.

Edit: förtydligande; S och W ska båda ge 250 per ben om flighten är över landsgränser
 

Maja

Medlem
Nej ingen bonus för guld+

Bokar du direkt hos LH med den klass som de anger så gäller poäng enligt deras tabell per ben. Skulle du boka via SAS som codeshare så blir det ju lotteridragning om hur klasser matchas mellan bolagen.

Edit: förtydligande; S och W ska båda ge 250 per ben om flighten är över landsgränser
Ej codeshare, tänkte boka den direkt via Lufthansa och det är ju över landsgränser båda flighterna. Den första Sverige till Tyskland, den andra Tyskland till Italien.
 

FilipJ

Medlem
Flög CPH-BOS med bokningsklass Ys, fick 7500 poäng som EBG. Flög BOS-CPH i Yb och fick 5000 poäng som EBG. Kan någon förklara logiken?
 
Toppen