Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skysteam

Medlem
Hejsan

Hade en resa i September förra året då jag och en kollega åkte till Malta. Vi blev försenade redan från Arlanda och missade då vår anslutning i Frankfurt. Ankomst i Malta blev över 4 timmar. Anledningen sa kaptenen i högtalaren var att passagerare ej dök upp vid gate och väskorna inte lastades av i tid, så vi blev försenade.

Har försökt kräva detta av Lufthansa enligt Regelverket 261/2004. Först efter (otroligt lång svarstid) hävdade de att förseningen var pga tredje part. Jag svarade att de ändå måste vara ansvariga för att lasta av väskor i tid när passagerare inte dyker upp.

De svarade aldrig på detta så jag kontaktade Allmänna reklamationsnämden. De fick också ett väldigt sent svar av Lufthansa. Där hävdar Lufthansa att förseningen berodde på långa köer i säkerhetskontrollen.

Det kan väl iofs vara sant att köerna var långa den morgonen, men jag tycker fortfarande att det inte är ett rimligt skäl för att neka ersättning.

ARN har i samma mail där de meddelade Lufthansas svar bett mig komma in med kompletterande uppgifter om jag har några.

Nu tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag borde skriva.

Har ingen mer info än den jag redan angivit.

/Von Wiffen


Jag tänker kanske lite annorlunda än många... men jag förstår inte varför EU lagt detta ersättningskrav på flygbolagen. Är flygbolag en guldgruva, där man bara kan slänga ut pengar kors och tvärs? Såklart NEJ. Det känns bara som att man lagt grunden för konkurs rätt av.
Om jag personligen blivit försenad 3-4 timmar, skulle jag inte bry mig. Möjligtvis skulle jag kolla upp min egna, privata försäkringar i ärendet. Jag har troligtvis blivit ombokad per automatik och fått flertalet SMS och mail om det, samt eventuellt fått en mealvoucher som jag varit för mätt för att utnyttja, då jag suttit i någon lounge. Jag kom fram till resmålet, och shit happens, men nu är jag glad och life goes on. Hur snål kan man bli, tänker jag...
(Angående kö i säkerhetskontrollen, så kan det hända emellanåt. Då borde det ju åligga flygplatsen att ersätta. Eller så borde passagerare ha detta i åtanke, och alltid stå i kön minst 1 tim före. Eller? Att ligga på knä och leta efter 1-2 väskor bland 200 st löst lastade, är väl också något man helst undviker om det går...)
 

Von Wiffen

Medlem
Jag tänker kanske lite annorlunda än många... men jag förstår inte varför EU lagt detta ersättningskrav på flygbolagen. Är flygbolag en guldgruva, där man bara kan slänga ut pengar kors och tvärs? Såklart NEJ. Det känns bara som att man lagt grunden för konkurs rätt av.
Om jag personligen blivit försenad 3-4 timmar, skulle jag inte bry mig. Möjligtvis skulle jag kolla upp min egna, privata försäkringar i ärendet. Jag har troligtvis blivit ombokad per automatik och fått flertalet SMS och mail om det, samt eventuellt fått en mealvoucher som jag varit för mätt för att utnyttja, då jag suttit i någon lounge. Jag kom fram till resmålet, och shit happens, men nu är jag glad och life goes on. Hur snål kan man bli, tänker jag...
(Angående kö i säkerhetskontrollen, så kan det hända emellanåt. Då borde det ju åligga flygplatsen att ersätta. Eller så borde passagerare ha detta i åtanke, och alltid stå i kön minst 1 tim före. Eller? Att ligga på knä och leta efter 1-2 väskor bland 200 st löst lastade, är väl också något man helst undviker om det går...)

Hej Skysteam

Vill börja med att säga att du har en ganska tråkig ton...
Även om du citerade mitt inlägg så verkar rätt mycket av det du skriver vara generellt till de som söker ersättning. Så jag väljer att inte ta det som ett personligt påhopp över mitt ekonomiska tänk.

Angående varför EU lagt det på flygbolagen kan jag inte svara på, men nu finns möjligheten att söka ersättning för förseningar. I mitt fall missade jag ett viktigt möte just pga detta. Vad vet jag, du kanske har ofantligt mycket fritid och kan åka låååång tid i förväg på alla dina resor?
Vi fick inte heller någon automatisk ombokning eller mealvoucher (däremot har du rätt i att maten i loungen hjälpte att fördriva tiden).

Alla passagerare bör vara i tid till flygplatsen, men jag hoppas du förstår att det är en utopi.
Efter att ha jobbat på just Arlanda som gatekordinator så vet jag att om beslut att offloada passagerare och leta baggage görs i tid uppstår inte en sån här försening så ofta. Men när kapten på avgångstid säger att passagerare inte dykt upp och att de ska börja leta baggage så är det för sent. Därmed är det flygbolagets ansvar och inte flygplatsens.

Kan meddela att Allmänna reklamationsnämden även gick på min linje och gjorde Lufthansa ansvariga.

Precis som du säger, shit happens och life goes on. I mitt fall dock med 400EUR mer i fickan.

/Von WIffen
 

ekf

Medlem
men jag förstår inte varför EU lagt detta ersättningskrav på flygbolagen.
Jag har ingen aning om hur EU tänkt, men en gissning skulle väl vara att det ger ett incitament till flygbolagen att göra det de kan för att förseningarna inte uppstår i första läget.
Personligen vill jag komma fram i den tid som jag bokat, det kan vara ett viktigt möte, en anslutning eller kanske resan är så kort att den blir meningslös vid en försening. Då vill jag att flygbolaget jag valt att resa med verkligen försöker, med hjälp av sitt systematiska arbete, se till att komma fram i tid.
Jag skulle även välkomna något liknande för övriga transportslag såsom långfärdsbuss och tåg över en viss reslängd etc
 

Skysteam

Medlem
Hej Skysteam

Vill börja med att säga att du har en ganska tråkig ton...
Även om du citerade mitt inlägg så verkar rätt mycket av det du skriver vara generellt till de som söker ersättning. Så jag väljer att inte ta det som ett personligt påhopp över mitt ekonomiska tänk.

Angående varför EU lagt det på flygbolagen kan jag inte svara på, men nu finns möjligheten att söka ersättning för förseningar. I mitt fall missade jag ett viktigt möte just pga detta. Vad vet jag, du kanske har ofantligt mycket fritid och kan åka låååång tid i förväg på alla dina resor?
Vi fick inte heller någon automatisk ombokning eller mealvoucher (däremot har du rätt i att maten i loungen hjälpte att fördriva tiden).

Alla passagerare bör vara i tid till flygplatsen, men jag hoppas du förstår att det är en utopi.
Efter att ha jobbat på just Arlanda som gatekordinator så vet jag att om beslut att offloada passagerare och leta baggage görs i tid uppstår inte en sån här försening så ofta. Men när kapten på avgångstid säger att passagerare inte dykt upp och att de ska börja leta baggage så är det för sent. Därmed är det flygbolagets ansvar och inte flygplatsens.

Kan meddela att Allmänna reklamationsnämden även gick på min linje och gjorde Lufthansa ansvariga.

Precis som du säger, shit happens och life goes on. I mitt fall dock med 400EUR mer i fickan.

/Von WIffen


Tycker att det är väldigt märkligt att skriva att jag skulle ha en tråkig ton (onödigt personangrepp? självvald negativ tolkning?), men det får stå för dig då, och jag hoppas att andra ser mer klart på mitt inlägg.
Tänker man ekonomiskt, borde man väl dessutom heller inte ha som prio att hjälpa till att sänka flygbolagen. Att du missade ett viktigt möte, det håller jag med om att det var viktigt, men med tanke på att du arbetat som "gate coordinator", undrar jag om du inte planerade för snålt med tid, då du bättre än dom flesta vet vad som kan gå fel med en flygresa?
Du vet också mer än väl, iom ditt tidigare jobb, att börja leta bagage "i tid" låter enkelt på pappret, men kan ligga illa till tidsmässigt i verkligheten.
Tråkigt som sagt att du valde att misstolka, men inlägget handlade mer om hur gemene man har tagit för givet idag, att man ska roffa åt sig allt som går, lite onödigt mkt.
Är nu mer förvånad över ditt svar rent allmänt, då du arbetat inom branschen, och borde ha ett helt annat tänk och förståelse, för hur saker fungerar.
Tyvärr har du väl heller inte valt att åka med ett bolag som har en organisation där saker och ting sker med automatik, vilket ju gör att man känner sig mer omhändertagen och har mindre eller noll att klaga på i efterhand. Ska jag lägga till att jag inte har oceaner av fritid mer än andra, eller att jag struntar i om folk kommer för sent för att dom inte planerat väl? Nej, för det borde du inte ens nämnt, då det enbart låter spydigt.
Man ska tydligen akta sig för att svara på något i detta forum, vare sig man vill hjälpa eller om man vill delge en annan åsikt.
 

Skysteam

Medlem
Jag har ingen aning om hur EU tänkt, men en gissning skulle väl vara att det ger ett incitament till flygbolagen att göra det de kan för att förseningarna inte uppstår i första läget.
Personligen vill jag komma fram i den tid som jag bokat, det kan vara ett viktigt möte, en anslutning eller kanske resan är så kort att den blir meningslös vid en försening. Då vill jag att flygbolaget jag valt att resa med verkligen försöker, med hjälp av sitt systematiska arbete, se till att komma fram i tid.
Jag skulle även välkomna något liknande för övriga transportslag såsom långfärdsbuss och tåg över en viss reslängd etc


Som du säger, så reser man ju pga av ett syfte, och därför vill man komma fram till den tiden man valt. Jag tänker mer på att flygbolagen väl gör sitt bästa för att få fram betalande resenären i tid även utan "straffavgift" via EU, då varje minut extra på marken kostar extra för dom också oavsett. Att lägga en extra utbetalning för att EU bestämt det, hjälper ju inte någon i längden, då vi väl alla vill att flygbolagen ska fortsätta att existera, för annars kommer vi ju ingenstans. Håller med dig om att det ska vara lika för alla, och förstår därför också ännu mindre EU-avgiften mot flygbolag, när det inte gäller andra transportbolag. Går ens egen bil sönder och man inte kommer fram i tid eller har alternativ lösning, är det ens egen ensak att ha försäkring. Jag tänker samma med en försenad flygresa eller annan transport, att man måste själv försäkra sig.
 

Vera

Medlem
Jag har ingen aning om hur EU tänkt, men en gissning skulle väl vara att det ger ett incitament till flygbolagen att göra det de kan för att förseningarna inte uppstår i första läget.
Personligen vill jag komma fram i den tid som jag bokat, det kan vara ett viktigt möte, en anslutning eller kanske resan är så kort att den blir meningslös vid en försening. Då vill jag att flygbolaget jag valt att resa med verkligen försöker, med hjälp av sitt systematiska arbete, se till att komma fram i tid.
Jag skulle även välkomna något liknande för övriga transportslag såsom långfärdsbuss och tåg över en viss reslängd etc
Tidigare rådde ju bitvis total anarki och man behöver ju leverera till sina kunder enligt ingånget avtal. Detta är ett sätt att lösa detta som fungerar skapligt för vissa bolag men andra inte följer EU lag vidare. I dess enkelhet kan man tala om konsumentköplag på en eu plattform som tyvärr behövs.
 

Vera

Medlem
Som du säger, så reser man ju pga av ett syfte, och därför vill man komma fram till den tiden man valt. Jag tänker mer på att flygbolagen väl gör sitt bästa för att få fram betalande resenären i tid även utan "straffavgift" via EU, då varje minut extra på marken kostar extra för dom också oavsett. Att lägga en extra utbetalning för att EU bestämt det, hjälper ju inte någon i längden, då vi väl alla vill att flygbolagen ska fortsätta att existera, för annars kommer vi ju ingenstans. Håller med dig om att det ska vara lika för alla, och förstår därför också ännu mindre EU-avgiften mot flygbolag, när det inte gäller andra transportbolag. Går ens egen bil sönder och man inte kommer fram i tid eller har alternativ lösning, är det ens egen ensak att ha försäkring. Jag tänker samma med en försenad flygresa eller annan transport, att man måste själv försäkra sig.
Den retoriken är svår för din egen bils kvalitet ansvarar du för service etc. Här kan du påverka inget annat än artt se till att du får vad du betalar för. Sköts sådant undermåligt tvingas regelverk fram, säkerhet, kvalitet, leverans etc Ibästa fall försvinner de oseriösa aktörerna och de som har ordning blir kvar.
 

Hachans

Medlem
Jag tänker kanske lite annorlunda än många... men jag förstår inte varför EU lagt detta ersättningskrav på flygbolagen. Är flygbolag en guldgruva, där man bara kan slänga ut pengar kors och tvärs? Såklart NEJ. Det känns bara som att man lagt grunden för konkurs rätt av.
Om jag personligen blivit försenad 3-4 timmar, skulle jag inte bry mig. Möjligtvis skulle jag kolla upp min egna, privata försäkringar i ärendet. Jag har troligtvis blivit ombokad per automatik och fått flertalet SMS och mail om det, samt eventuellt fått en mealvoucher som jag varit för mätt för att utnyttja, då jag suttit i någon lounge. Jag kom fram till resmålet, och shit happens, men nu är jag glad och life goes on. Hur snål kan man bli, tänker jag...
(Angående kö i säkerhetskontrollen, så kan det hända emellanåt. Då borde det ju åligga flygplatsen att ersätta. Eller så borde passagerare ha detta i åtanke, och alltid stå i kön minst 1 tim före. Eller? Att ligga på knä och leta efter 1-2 väskor bland 200 st löst lastade, är väl också något man helst undviker om det går...)

Det som EU har lagt på flygbolagen är att de som leverantör till slutkund också är ansvarig gentemot slutkund. Vi kan dra en analogi till tågen som också EU har varit inblandade i och det fungerar lite på samma vis.

När du reser med tåg i Sverige, så har du flexibilitet när något oväntat inträffar. Exempelvis kan du välja att ta en taxi dit du ska istället, och sen skicka räkningen till tågbolaget och få tillbaka dina pengar. Oavsett vem det är som orsakat förseningen så är det tågbolaget jag för en dialog med. Det kan vara kontaktledningsras, trasigt tåg eller att någon stulit rälsen - det spelar ingen roll. Tågbolaget är min kontakt.

Naturligtvis så är det inte tågbolagets fel att någon stulit rälsen så de inte kan köra sina tåg. Utan varje kvartal/halvår/år görs en avstämning (kvittning hetter det på järnvägsspråk) där de får tillbaka pengarna (eller prisavdrag) på förseningar som inte varit deras fel, och får betala för förseningar som varit deras fel om de orsakat skada för andra bolag (typ tåget går sönder och står ivägen för andra). Med lite plus och minus så blir det en summa att antingen få tillbaka eller betala.

Detsamma gäller på flygsidan även om det är andra avgifter. Du som konsument har din kontakt med flygbolaget, för hur sjutton skulle det se ut om du ska behöva leta upp och driva process mot en lokal flygplats när de klantar sig med tekniken eller catering inte kommer? Du reglerar dina förehavanden med flygbolaget, som i sin tur sen kommer att reglera med dem som faktiskt orsakade förseningen. Det är inte så att flygbolaget får betala för saker som ligger utanför deras kontroll. Naturligtvis vill de gärna slippa detta eftersom att de då slipper ekonomisk skada för de förseningar de faktiskt själva orsakat. Men där sätter EUs konsumentskydd tydligt stopp - vilket jag personligen tycker är skönt. Så var säker på att om flygplatsens säkerhetskontroll ställer till med problem, så kommer de också att få betala för det. Precis som på samma sätt som trafikverket får betala om deras tågklarerar missar något.
 

Agö

Medlem
Jag tänker kanske lite annorlunda än många... men jag förstår inte varför EU lagt detta ersättningskrav på flygbolagen. Är flygbolag en guldgruva, där man bara kan slänga ut pengar kors och tvärs? Såklart NEJ. Det känns bara som att man lagt grunden för konkurs rätt av.
Varför? För att det är en bransch som har en uttalad affärsmodell som utgår ifrån att man medvetet överbokar avgångar i hopp om att visst antal passagerare inte ska dyka upp eller ställer in avgångar med för få bokningar. Om du är intresserad kan du t.ex. läsa den här rapporten på 451 sidor.

Konsumentskydd kallas det nog tror jag.

https://ec.europa.eu/transport/site...-possible-revision-of-regulation-261-2004.pdf
 

ekf

Medlem
Jag tänker mer på att flygbolagen väl gör sitt bästa för att få fram betalande resenären i tid även utan "straffavgift" via EU, då varje minut extra på marken kostar extra för dom också oavsett.
Det försöker de nog alldeles säkert, det är jag inte orolig för, men baserat på rättsfall som diskuterats kan det tydligen vara billigare att låta några resenärer komma fram försent utan kompensation istället för att ha (mer) backup-crew och backup-plan ståendes, eller utspridda reservdelslager.
Då bidrar kompensationen till att öka intresset av att förbättra punktligheten. Dessutom, till skillnad från bötesstraff och liknande, så får resenären i alla fall någon slags plåster på såret. Personligen är jag inte intresserad av "EU-ersättningen", jag vill hellre komma fram i tid.. Men blir jag sen så är det i all fall en liten tröst.
 
Toppen