Senaste nytt

Santander Mitt kort billigaste kortet för att ta ut kontanter i USA?

Elias

Medlem
Nej, men 40kr i extra kortavgift vid bankomatuttag, (Sas Mastercard Premium är minst 40kr eller 3% av uttagsbeloppet), blir ganska mycket om man kommer göra småuttag kan jag tycka. Testar Santander och ser hur det fungerar. :)
Självklart så är det så. Om man bara jämför "valuta kostnaden" så sparar du 50 öre per pizzaslice om den tex kostar $3 :)
 

Maja

Medlem
Självklart så är det så. Om man bara jämför "valuta kostnaden" så sparar du 50 öre per pizzaslice om den tex kostar $3 :)
#sparadkrona ;) Början till en miljon, eller hur var det nu. :D

Tycker det är bra att vi jämför och ser på saken ur flera olika vinklar och att man tänker till hur man använder sina kort etc. Bra med flera infallsvinklar och uträkningar. :)
 

apknug

Medlem
De har väl rimligtvis ett aningen högre pris per dollar än "default rate:n", eller tjänar de inget alls på valutahandel? Kort utan uttagsavgift har ibland sämre kurs så beroende på hur mycket man tar ut kan de olika varianterna löna sig. Jag tar ut så pass lite att det inte spelar någon roll, men för de som tar ut väldigt mycket under året kan det snabbt bli 100-lappar eller mer.
Nu gäller det som jag försökte förtydliga ovan även köp, spend, i utländsk valuta. Det är nog där de flesta lägger mest stålarna på ex en USA resa.

Det behövs inte spenderas så mycket för att spara en 100 lapp. Tre hotellnätter på 2200 styck så har man fixat en hunka, med 1,5% påslag vilket är normalt. Tar man sen ut i automat går det ännu snabbare. På en hel resa med hyrbilar, hotel, krognotor, nöjen samt uttag kan det bli fyrsiffrigt att spara.

Och det med ett kort som är helt utan årsavgift.

Det står naturligtvis alla fritt att frivilligt stå utanför och istället betala dessa avgifter till kortföretaget.
 

Gus

Medlem
Blir det samma kurs på Santander mitt kort och Coop mer? Jag har båda och undrar vilket jag ska ha för spendering i utlandet? Båda är MasterCard och har 0% i valutapåslag.
 

Meifai

Ny medlem
Hejsan, jag lyfter upp en gammal tråd om Santanderkort. Har haft som backup till CoopMedmera och bara använt för köp och aldrig kontantuttag men nu behöver både handla och ta ut.
Om jag tar ut 10€ och sedan handlar för 20€; måste jag sätta in motsvarande för 30€ för att inte åka på kontantuttagsräntan?...eller räcker det med att bara täcka uttaget, dvs 10€??
Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Maja

Medlem
@Meifai Om du betalar €20 i en butik/restaurang etc. så går det på din kredit och så länge du betalar din räkning i tid så kostar det inget extra. MEN när du tar ut kontanter i en bankomat så måste du sätta in för att täcka uttaget direkt, annars blir det en kostnad. Vad de än säger så går det alldeles utmärkt att sätta in pengar i förväg också när du vet att du ska göra ett kontantuttag! :)
 

Meifai

Ny medlem
@Meifai MEN när du tar ut kontanter i en bankomat så måste du sätta in för att täcka uttaget direkt, annars blir det en kostnad. Vad de än säger så går det alldeles utmärkt att sätta in pengar i förväg också när du vet att du ska göra ett kontantuttag! :)

Tack @Maja !
perfekt, då fick jag svar på min fråga och dessutom nyttig information utöver det jag frågade (om insättning)!
 

Skysteam

Medlem
Hejsan, jag lyfter upp en gammal tråd om Santanderkort. Har haft som backup till CoopMedmera och bara använt för köp och aldrig kontantuttag men nu behöver både handla och ta ut.
Om jag tar ut 10€ och sedan handlar för 20€; måste jag sätta in motsvarande för 30€ för att inte åka på kontantuttagsräntan?...eller räcker det med att bara täcka uttaget, dvs 10€??
Tacksam för svar!

Jag brukar sätta in samma dag eller någon dag efter, när jag ser exakt belopp jag tagit ut, på mitt utdrag (och Santander har numera äntligen en app även i Sverige). Jag sätter in någon krona extra, utöver det jag tagit ut. Jag har aldrig hunnit få någon ränta. Såklart, vill du vara helt säker, sätter du in i förväg, men det räcker alltså med någon dag i förväg då...
 

Gus

Medlem
Jag ska snart åka till Australien. Ska mestadels använda mitt amex där för att tjäna ihop till min voucher 2020. Jag har även ett Santander mitt kort och ett norwegian-kort. Det jag tänkte göra med dessa korten är att använda i en ev. bankomat samt till bilhyra.

Visst tänker jag rätt att det räcker att ta med Santander mitt kort? Det kortet slår väl norwegian både på bilförsäkringen samt uttagsavgifter?
 
Toppen