Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Ricci

Medlem
Det måste väl finnas någon tids/flygtimmar innan nästa C-check görs innan den får flygförbud?
Den nya 330 kommer väl in i maj också så någonstans där borde man börja slakta LN-RKP.
En liten fågel kvittrade lite till mig och sa att SAS har hittat ett extra liv till denna maskin över sommaren 2019. Jag hade en svag misstanke om detta...men hur de nu lyckas med detta gällande service och allt?:confused:
Måste kolla upp mer imorgon..
 
Last edited:

WF789

Medlem
RKP får nok noen ekstra uker i trafikk ettersom den nye 330-en blir forsinket. (Forsinkede seter)
Har ellers sett en del spekulering mtp RKP, men ingen ordentlige kilder på at den får flyforbud en bestemt dato.
 

Tveket

Medlem
Ska med SK0904 EWR-ARN, 3 juni. När en lite masochistik fantasi om att få uppleva RKPs sista flight och avsluta med en episk go-around på ARN.

Tidigare har jag läst att sista dag för att gå till D check var 6 juni, det är inte definitivt eller?
 

bnr

Medlem
En liten fågel kvittrade lite till mig och sa att SAS har hittat ett extra liv till denna maskin över sommaren 2019. Jag hade en svag misstanke om detta...men hur de nu lyckas med detta gällande service och allt?:confused:
Måste kolla upp mer imorgon..
Det jag har hört, från vad som troligen är en annan fågel, är att ordinarie flotta ska in på en del D-check och att RKP får agera reservmaskin när nya A330E kommit och ordinarie flotta genomgår D-check.
Vågar inte svära på att det stämmer till 100%.
 

FilipJ

Medlem
Boardar SK928 BOS-CPH och efter equipment change (det var samma på väg hit, då med "panda express") märker jag att något inte stämmer... ja visst, 2-2-2 business skvallrar omedelbart. Sitter i plus men inget IFE eller wi-fi är ju inte vad man betalar. Skål till er andra här på!
 
En liten fågel kvittrade lite till mig och sa att SAS har hittat ett extra liv till denna maskin över sommaren 2019. Jag hade en svag misstanke om detta...men hur de nu lyckas med detta gällande service och allt?:confused:
Måste kolla upp mer imorgon..

Snacka med en pilot idag som berättade att LN-RKP fått dispens från norska flygmyndigheter från att göra D-check och blir således kvar över sommaren.
 

KalleSus

Medlem
Enligt initierad källa på norska sajten "Flyprat" har norska LT (Luftfartstillsynet) förlängt tillståndet för LN-RKP i två månader eller tills SE-REH är klar. Och senaste prognos är att SE-REH levereras någon gång i juli.
 

ulagun

Medlem
Ursäkta en helt okunnig, men på vilka grunder får man dispens från en D-check som väl är väldigt omfattande ?
Kan det äventyra säkerheten?
Ponera liknelsen att din gamla slitna bil inköpt bättre begagnad i Chile ska in på besiktning, men i väntan på din sprillans nyinköpta bil ska levereras kontaktar du bara besiktningsverkstaden och får dispens x antal månader.
 

lucasd

Medlem
Ursäkta en helt okunnig, men på vilka grunder får man dispens från en D-check som väl är väldigt omfattande ?
Kan det äventyra säkerheten?
Ponera liknelsen att din gamla slitna bil inköpt bättre begagnad i Chile ska in på besiktning, men i väntan på din sprillans nyinköpta bil ska levereras kontaktar du bara besiktningsverkstaden och får dispens x antal månader.

Antagligen finns ett datum en viss check ska göras, men sedan går det att försena detta datum vid behov.

Som med en bil var väl besiktningsperioden fem månader, tidigare iaf. Kan tänka mig att det är något liknande här med. Att det är innan ett visst datum det bör göras, men sedan ett annat datum planet får flygförbud.

Är inte kunnig alls, men det känns ju som det rimligaste.
 

Tonton

Medlem
Ursäkta en helt okunnig, men på vilka grunder får man dispens från en D-check som väl är väldigt omfattande ?
Kan det äventyra säkerheten?
Ponera liknelsen att din gamla slitna bil inköpt bättre begagnad i Chile ska in på besiktning, men i väntan på din sprillans nyinköpta bil ska levereras kontaktar du bara besiktningsverkstaden och får dispens x antal månader.
Jag har svårt att se att vare sig SAS eller Norska flygmyndigheterna (Namn?) skulle äventyra säkerheten för några. De vet nog vad de gör.

Det är ju inte så att planet exempelvis 30 juni är prima och sedan 1 juli är totalt odugligt. De har nog ganska rejäla säkerhetsmarginaler.
 
Toppen