Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Ricci

Medlem
Rätt skrämmande läsning om hur vinst och värde tsr över alla nivåer av något så kritiskt som flygplanstillverkning. Nu är USA lobbyismens förlovade land så det kommer inte som en väldigt stor överrraskning, men att faktiskt avsiktligt komma undan med defekter eller framtida faror skapade av produktionen är rätt illa. Nånstans måste en gräns dras även hos FAA samt Boeing för att inte onödigt riskera människoliv.
Är det någon som vet om det förresten ligger några tyngre stämningar klara mot Boeing nu när de åtminstone delvis erkänt sin skyldighet i olyckorna?
Om jag har förstått det rätt så har amerikanska justitiedepartementet startat en utredning mot FAA och jag har för mig att jag sett en stämningsansökan också mot Boeing. Om jag minns rätt så var det amerikanska FN-anställda som också dog så det kommer nog bli en massa arbete till advokaterna i USA...
 

igelkotten

Medlem
I en artikel i DN om svensken som omkom i Ethiopian-kraschen berättade mamman till den omkomne att sk ambulance chasers från USA hade kontaktat henne kort efter olyckan.

Boeings advokater måste ha fullt upp nu, kan inte va särskilt kul att hantera denna soppa. Tur att min byrå exklusivt arbetar för värsta konkurrenten till Boeing...
 

Jönsson

Medlem
I en artikel i DN om svensken som omkom i Ethiopian-kraschen berättade mamman till den omkomne att sk ambulance chasers från USA hade kontaktat henne kort efter olyckan.

Boeings advokater måste ha fullt upp nu, kan inte va särskilt kul att hantera denna soppa. Tur att min byrå exklusivt arbetar för värsta konkurrenten till Boeing...
Är det inte förbjudet att jaga klienter vid katastrofer? Man tror alltså att det ska bli lätta stämningsfall, eftersom dessa chasers så snart efter olyckan började jaga klienter?
 

igelkotten

Medlem
Är det inte förbjudet att jaga klienter vid katastrofer? Man tror alltså att det ska bli lätta stämningsfall, eftersom dessa chasers så snart efter olyckan började jaga klienter?

Det är inte generellt förbjudet. Ej heller i Sverige, så länge du inte är ledamot i Samfundet. Gäller att va ute snabbt, finns fördelar för både den enskilde och advokatbyrån att knyta sig an så många offer så möjligt för skalfördelar, bla för class action. Sen är det så klart inte de mest seriöst aktörerna som jagar klienter på detta vis, rent moraliskt känns det tveksam.
 

Jönsson

Medlem
Det är inte generellt förbjudet. Ej heller i Sverige, så länge du inte är ledamot i Samfundet. Gäller att va ute snabbt, finns fördelar för både den enskilde och advokatbyrån att knyta sig an så många offer så möjligt för skalfördelar, bla för class action. Sen är det så klart inte de mest seriöst aktörerna som jagar klienter på detta vis, rent moraliskt känns det tveksam.
Man kan tycka att det är förbaskat omoraliskt i alla fall.
 

Flying Finn

Medlem
AA raporterad sitt Q1/2019 idag och bl.a. kom de fram med hur stora förluster de redan i nuläget kommer att göra under 2019 p.g.a. förbudet.

American Airlines Group Inc cut its 2019 profit forecast on Friday, saying it expected to take a $350 million hit from the grounding of Boeing's 737 MAX planes, a situation that cuts revenue while many costs remain in place.
 
Toppen