Är det givet att det rör sig om extraordinära omständigheter i detta fall? Har för mig att det kom en dom från EU-domstolen hyfsat nyligen som sa att detta får prövas från fall till fall vid strejk. Här skulle det handla om att bolagets egen personal strejkar i samband med att avtalstiden löper ut, vilket varslats om flera veckor i förväg. En av tvistefrågorna är dessutom att SAS ensidigt sagt upp parternas samarbetsavtal. Känns inte så extraordinärt eller som något som legat utanför bolagets kontroll.
Fast avtalstiden hade normalt sätt inte löpt ut. Det var ju pilotfacket som sade upp det i förtid. Detta har sedan av ena parten presenteras som att sas ensidigt sagt upp avtalet, men det är knappast hela sanningen. (sedan har sas sagt upp andra delar av avtalet - men hur det kan vara mer ensidigt än de som sade upp det först kan man ju fråga sig).
I princip var det ju så att man 2017 skrev ett avtal för 3 år till skillnad från normalt 2, för att sas skulle få chansen att få organisation att sätta sig osv. I augusti förra året sade piloterna upp det från i år och kunde på det sättet få det till 2 är trots att man kommit överens om 3. Motiveringen var bara att det blir fördelaktigare för piloterna i förhandlingen (inget fel med det i princip, men det pekar på att den uppsägningen var precis lika ensidig).
Däremot kan de inte hävda dålig förvarning, de fick ju 3 veckor. Men vad skulle de gjort under denna period? Köpa upp tiotusentals stolar på andra bolag för att täcka upp för risken för strejk? De kan ju inte gärna hyra in underleverantörer, det räknas väl som strejk brott. Likaså får man inte fylla på med annan personal. Det finns ju skrivelser i reglerna om att bolaget ska göra allt de kan för att lösa problemet - men vad skulle det vara i det här fallet, om de ska hålla sig inom lagen?
Nog för att man som drabbad kund gärna ser en sådan utbetalning. Men om sas faktiskt skulle bli cash-ersättningsskyldiga för alla inställda flyg så är frågan hur långa dagars strejk det tar innan bolaget går i konkurs på allvar den här gången. Det lär vara dyrt nog med ombokningar och hantering för att det ska kännas i år framöver ändå...