Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

i6niol

Medlem
Var bokad NRT-CPH nu på fredag den 26:e april men fegade ur igår och ringde Diamond supporten som bokade om mig till torsdag istället. I Japan börjar Golden Week som är deras största ledighet nu på fredag så det är nästan helt slut på flygstolar till Europa oavsett bolag kommande helg.
 

Vera

Medlem
Hur mycket måste man kämpa för att bli ombokad till en annan allians? Vi flyger sas business till Chicago på lördag. Om alla biljetter i business med star alliance tar slut, kommer då sas försöka omboka oss i star Alliance ekonomi? Det gäller nog att ha koll på sina rättigheter extra mycket vid sådana här tillfällen.

En annan fråga. Vi ska landa kl 12.20 enl tidtabell. Om vi blir ombokade och landar tex klockan 17 så kan jag söka ersättning för faktiska merkostnader från american express i alla fall. Men får man någon som helst EU-ersättning från SAS?
Nej du får ombokning, avbokning, mat, telefonsamtal, hotell men ingen "kontant" kompensation, dvs 400 euro eller 600 Euro beroende på distans. Det räknas som extraordinära händelser.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Nej du får ombokning, avbokning, mat, telefonsamtal, hotell men ingen "kontant" kompensation, dvs 400 euro eller 600 Euro beroende på distans. Det räknas som extraordinära händelser.


Det är inte så säkert...

Har redan diskuterats här:
SAS piloter i strejk? | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
här
SAS piloter i strejk? | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
och här, kanske det viktigaste
SAS piloter i strejk? | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Bengt C

Medlem
Är det givet att det rör sig om extraordinära omständigheter i detta fall? Har för mig att det kom en dom från EU-domstolen hyfsat nyligen som sa att detta får prövas från fall till fall vid strejk. Här skulle det handla om att bolagets egen personal strejkar i samband med att avtalstiden löper ut, vilket varslats om flera veckor i förväg. En av tvistefrågorna är dessutom att SAS ensidigt sagt upp parternas samarbetsavtal. Känns inte så extraordinärt eller som något som legat utanför bolagets kontroll.
 

mha321

Medlem
Är det givet att det rör sig om extraordinära omständigheter i detta fall? Har för mig att det kom en dom från EU-domstolen hyfsat nyligen som sa att detta får prövas från fall till fall vid strejk. Här skulle det handla om att bolagets egen personal strejkar i samband med att avtalstiden löper ut, vilket varslats om flera veckor i förväg. En av tvistefrågorna är dessutom att SAS ensidigt sagt upp parternas samarbetsavtal. Känns inte så extraordinärt eller som något som legat utanför bolagets kontroll.

Fast avtalstiden hade normalt sätt inte löpt ut. Det var ju pilotfacket som sade upp det i förtid. Detta har sedan av ena parten presenteras som att sas ensidigt sagt upp avtalet, men det är knappast hela sanningen. (sedan har sas sagt upp andra delar av avtalet - men hur det kan vara mer ensidigt än de som sade upp det först kan man ju fråga sig).

I princip var det ju så att man 2017 skrev ett avtal för 3 år till skillnad från normalt 2, för att sas skulle få chansen att få organisation att sätta sig osv. I augusti förra året sade piloterna upp det från i år och kunde på det sättet få det till 2 är trots att man kommit överens om 3. Motiveringen var bara att det blir fördelaktigare för piloterna i förhandlingen (inget fel med det i princip, men det pekar på att den uppsägningen var precis lika ensidig).

Däremot kan de inte hävda dålig förvarning, de fick ju 3 veckor. Men vad skulle de gjort under denna period? Köpa upp tiotusentals stolar på andra bolag för att täcka upp för risken för strejk? De kan ju inte gärna hyra in underleverantörer, det räknas väl som strejk brott. Likaså får man inte fylla på med annan personal. Det finns ju skrivelser i reglerna om att bolaget ska göra allt de kan för att lösa problemet - men vad skulle det vara i det här fallet, om de ska hålla sig inom lagen?

Nog för att man som drabbad kund gärna ser en sådan utbetalning. Men om sas faktiskt skulle bli cash-ersättningsskyldiga för alla inställda flyg så är frågan hur långa dagars strejk det tar innan bolaget går i konkurs på allvar den här gången. Det lär vara dyrt nog med ombokningar och hantering för att det ska kännas i år framöver ändå...
 

Bengt C

Medlem
Håller delvis med, blir intressant att se hur ARN bedömer detta om det blir strejk. Kommer iaf att driva det dit om de ställer in mina flighter som utförs av SAS Ireland. Kan inte tänka mig att de har många piloter (om ens någon) som omfattas av strejken.
 

mha321

Medlem
Håller delvis med, blir intressant att se hur ARN bedömer detta om det blir strejk. Kommer iaf att driva det dit om de ställer in mina flighter som utförs av SAS Ireland. Kan inte tänka mig att de har många piloter (om ens någon) som omfattas av strejken.
Det har tidigare rapporterats att vissa av sas Ireland piloterna är anslutna till samma fack. Dock knappast alla.

Det blir ju en intressant utveckling om alla de på underleverantör går helt obehindrat och mainline inte. Det ökar onekligen incitamenten ytterligare till att lägga ut mer verksamhet på underleverantörer, men det gäller att ha många olika leverantörer med olika baser. Det gynnar knappast någon av parterna på lång sikt (men det är väl ungefär så som lcc agerat och lyckats rätt bra..)
 
Toppen