Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Gus

Medlem
De kommer göra allt de kan för att hitta annan flight, främst inom Star Alliance.
Hur mycket måste man kämpa för att bli ombokad till en annan allians? Vi flyger sas business till Chicago på lördag. Om alla biljetter i business med star alliance tar slut, kommer då sas försöka omboka oss i star Alliance ekonomi? Det gäller nog att ha koll på sina rättigheter extra mycket vid sådana här tillfällen.

En annan fråga. Vi ska landa kl 12.20 enl tidtabell. Om vi blir ombokade och landar tex klockan 17 så kan jag söka ersättning för faktiska merkostnader från american express i alla fall. Men får man någon som helst EU-ersättning från SAS?
 

palmen

Moderator
Om jag tolkar min fru rätt från hennes kontakter i SAS så blir det strejk dvs om nu inte SAS gör en totalomvändning.
Är verkligen orolig för min resa den 2 maj till HKG och fattar inte hur mitt förstånd är då min fru varnat för denna strejk någon månad tillbaka.
Jag tror de har löst detta fram till dess, är dessutom min backupdag om allt skiter sig med ordinarie bokning innan.
 

Gus

Medlem
Om jag tolkar min fru rätt från hennes kontakter i SAS så blir det strejk dvs om nu inte SAS gör en totalomvändning.
Är verkligen orolig för min resa den 2 maj till HKG och fattar inte hur mitt förstånd är då min fru varnat för denna strejk någon månad tillbaka.
Jag förstår du är orolig men om nu strejken bryter ut så har du ändå 5 dagar på dig att ringa SAS för att bli ombokad!? Jag reser nu på lördag men är inte superorolig, jag tänker att SAS kundtjänst löser detta? Framförallt om man kommer med egna förslag.
 

Hafermann

Medlem
Hur mycket måste man kämpa för att bli ombokad till en annan allians? Vi flyger sas business till Chicago på lördag. Om alla biljetter i business med star alliance tar slut, kommer då sas försöka omboka oss i star Alliance ekonomi? Det gäller nog att ha koll på sina rättigheter extra mycket vid sådana här tillfällen.

En annan fråga. Vi ska landa kl 12.20 enl tidtabell. Om vi blir ombokade och landar tex klockan 17 så kan jag söka ersättning för faktiska merkostnader från american express i alla fall. Men får man någon som helst EU-ersättning från SAS?
EUersättning utgår mest troligt inte när det gäller strejk, även om jag har för mig att det finns enstaka rättsfall där utfallet blivit annat.

Utan att veta är det troligast att man först söker *A business, därefter premium/Eco. Därefter lär man titta på andra allianser.
 

danielhog

Medlem
EUersättning utgår mest troligt inte när det gäller strejk, även om jag har för mig att det finns enstaka rättsfall där utfallet blivit annat.

Utan att veta är det troligast att man först söker *A business, därefter premium/Eco. Därefter lär man titta på andra allianser.
Jag kommer argumentera och dra mitt case långt om jag blir försenad och hänvisad till att strejk är extraordinärt. Den har varit varslad en månad, jag har hört av mig två gånger till SAS och efterfrågat ombokning till andra bolag (såklart utan resultat än) och det har blivit strejk vid senaste förhandlingarna. Allt annat än extraordinärt i min bok.
 

Tonton

Medlem
Vad tror ni om detta: Sonen är bokad på SK534 från LHR som ska landa på ARN 00.30 på Fredag morgon. Inte för att jag tror att piloterna slår på autopiloten vid midnatt och vägrar röra spakarna. Snarare är väl om dom kommer köra planet till London med risk för att det blir stående där.
Har inte fått någon alert om detta på bokningen, däremot på returen den 29’e.

SK534 brukar mestadel flygas av Ireland. Någon får rätta mig om jag har fel, men de kommer inte strejka, eller hur? Med det sagt så skulle jag ändå vara orolig. Sist det var strejk så fastnade jag i London i fyra extranätter. Många flyg kommer att ställas in, inklusive Ireland-avgångarna. Det kan säkerligen bli så att kärran stannar på ARN för att användas till någon annan avgång från ARN.
 

danielhog

Medlem
Hm, jag kom på ett prekärt problem. Mitt visum går ut 2 maj, samma dag som jag är bokad hem från Kina med SAS. Spontant är det en dålig ide att stanna utan visum.

Tankar på lösning/krav om flyget blir helt inställt? Bli flygen till annan ort (TYO, HKG?) för att invänta flyg hem?

Jag är varken sugen på att passera immigration och sitta på flygplatsen ett dygn eller stanna i Kina utan visum.
 

NotRyan

Medlem
Hm, jag kom på ett prekärt problem. Mitt visum går ut 2 maj, samma dag som jag är bokad hem från Kina med SAS. Spontant är det en dålig ide att stanna utan visum.

Tankar på lösning/krav om flyget blir helt inställt? Bli flygen till annan ort (TYO, HKG?) för att invänta flyg hem?

Jag är varken sugen på att passera immigration och sitta på flygplatsen ett dygn eller stanna i Kina utan visum.
Givet din belägenhet skulle jag kontakta SAS och be att få bli ombokad via Hong Kong. Där kan du åtminstone andas några dagar medan det löser sig med ytterligare ombokning.
 

Peter G

Medlem
Hur mycket måste man kämpa för att bli ombokad till en annan allians? Vi flyger sas business till Chicago på lördag. Om alla biljetter i business med star alliance tar slut, kommer då sas försöka omboka oss i star Alliance ekonomi? Det gäller nog att ha koll på sina rättigheter extra mycket vid sådana här tillfällen.

En annan fråga. Vi ska landa kl 12.20 enl tidtabell. Om vi blir ombokade och landar tex klockan 17 så kan jag söka ersättning för faktiska merkostnader från american express i alla fall. Men får man någon som helst EU-ersättning från SAS?
Då sitter vi på samma plan om det nu lyfter på lördag :).

Tror inte sas kan hävda extraordinärt givet de senaste domarna inom EU, varpå du säkerligen får ut ersättning om det blir inställt / ombokat.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen