Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

LSH

Medlem
Hej! Har letat biljetter till Hongkong ett tag nu men jag har inte hittat en enda! Brukar sas inte släppa business biljetter dit eller har någon hunnit före mig?
Hongkong är den destination SAS släpper minst business till. Det första släppet görs 329 dagar innan avgång och ligger nu på 15/3. Det har släppts en del för mars 2020 men långt ifrån varje dag. Just nu finns två platser på 15/3. Boka den/dem snabbt som fan och hoppas att du hittar retur längre fram. Tillgången på HKG-CPH är dock ännu sämre än det omvända.

Tanken är att åka någon gång mellan feb-april nästa år. Ska man fortsätta leta eller ge upp? Med vänlig hälsning, Majsan
Nej, du får en ny chans 125 dagar innan avgång
 
Last edited:

Majsan

Medlem
Tack @LSH !! Hur applicerar jag 2-4-1 om jag bokar biljetterna på två separata tillfällen? Funkar det bara åt ett håll då?
 

LSH

Medlem
Tack @LSH !! Hur applicerar jag 2-4-1 om jag bokar biljetterna på två separata tillfällen? Funkar det bara åt ett håll då?
Applicera vouchern när du bokar. Du får sedan ringa Tallinn för att lägga på en retur (och åker då eventuellt på en avgift) men rabatten kommer gälla för t/r. Om du vågar vänta några timmar (midnatt lokal tid i Hongkong) kanske det lossnar hembiljetter i ekonomi. Om du bokar en t/r kan du sedan ändra returen utan att behöva ringa in eller betala avgift.
 

Majsan

Medlem
Nu går det att boka retur 16/3 i plus/go. Gör det och håll sedan koll på lämpliga returbiljetter.

Försökte boka 15-16 men kunde inte eftersom landar senare än vad avgången i Hongkong skulle gått. Du är en riktig hjälte som orkat hjälpa till, tack ska du ha. Jag ska försöka med din teknik april 2020 eftersom jag precis läste att vädret skulle va lite bättre. Stort tack!
 

LarsCph

Medlem
Jeg har SAS Eurobonus point til at købe 3 stk t/r billetter til USA's vestkyst og tænkte at forsøge at købe billetter til sommerferien 2020 hvor vi gerne vil derover. Derudover et SAS Mastercard Premium med "rejs business for economy pris" fordelen aktiv.

Jeg har forstået at man skal være hurtig på tasterne 330 dage før ønsket dato for at have en chance for at få billetter og at de slippes bare 2 billetter i business class. Så min ide var at købe one way 2 stk København-San Fransisco og 1 stk Stockholm-Los Angeles når de frigives. Tilsvarende booke hjemrejsen some one way. Vi ville så rejse min datter + mig på det ene fly og fruen på det andet. Hvis der senere frigives yderligere pladser hvor vi har 2 pladser i forvejen ville jeg så booke om så vi rejser med samme fly, men det er helt OK for os at rejse separat.

Jeg læser en del ældre indlæg om at det kan være svært/umuligt i det hele taget at købe award billetter i sommerferien (vi skal rejse Juli / primo August) - gælder det stadig? Er der nogen fordel ved booke t/r rejsen med economy på hjemrejsen og så booke det om til business class senere når/hvis der findes plads? Udover at man så har hele rejsen på plads, men da vi ikke tænker at rejse hjem på economy class syntes jeg umiddelbart det virker bedst at vente og så booke hjemrejsen som one-way.

Det er ikke kritisk at vi rejser på én specifik dato ud/hjem men skal være væk i cirka 3 uger.

Er det midnat DK/SE tid de slipper pladserne?
 

LSH

Medlem
Jeg læser en del ældre indlæg om at det kan være svært/umuligt i det hele taget at købe award billetter i sommerferien (vi skal rejse Juli / primo August) - gælder det stadig?
Väldigt svårt men inte omöjligt. För sommaren 2019 hade SAS blackout och släppte inget vid 329. Det lilla som släpptes till LAX/SFO kom +170d och senare.

Er der nogen fordel ved booke t/r rejsen med economy på hjemrejsen og så booke det om til business class senere når/hvis der findes plads? Udover at man så har hele rejsen på plads, men da vi ikke tænker at rejse hjem på economy class syntes jeg umiddelbart det virker bedst at vente og så booke hjemrejsen som one-way.
2 enkelbiljetter ger bäst flexibilitet och störst chans att boka, men kostar lite mer (72k vs 60k/pax)



Er det midnat DK/SE tid de slipper pladserne?
Släppen vid 329 sker 00 lokal tid (så midnatt för din utresa och tidiga morgnar för returen). Andra släpp verkar dock ske vid midnatt skandinavisk tid oavsett avgångstidzon. Dock inte 100% på detta.
 

LSH

Medlem
Tittade lite mer på mitt data för 2019. Det har fortfarande inte släppts något hem från SFO eller LAX så du får kanske ställa in dig på att boka hemresa från ORD eller EWR. Om nu 2020 följer samma mönster.....
 

Borje L

Medlem
Har det släppts något överhuvudtaget till ORD eller SFO från CPH för perioden mitten av juni till mitten av augusti för 2019? Har bara sett via ARN till ORD och inget till SFO.
 
Toppen