Hej
Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum - har under många år här hittat mycket inspiration, nyttig information och glädje!
Jag bokade för några månader sedan ett tur & retur biljett till mig och tjejen, från Kuala Lumpur till Stockholm. När biljetterna var bokade till mig och flickvännen insåg jag att jag hade poäng som var på väg att gå ut, och antalet var precis för att räcka till att uppgradera oss båda på returresan. Sagt och gjort, fyllde i uppgifterna på Qatars hemsida, och inom kort gick min uppgradering igenom. Flickvännens biljett genererade dock ett felmeddelande. Kontaktade Privilege Club som började undersöka. För att korta ned det kommande händelseförloppet låt mig i punktform förklara vad som hände därefter:
Veckorna går, och några dagar innan flygningen till Stockholm försöker vi boka sittplats på den ankommande flygningarna. Då kommer den stora överraskningen - flickvännens returbiljett är avbokad! Vi börjar undersöka, och efter många samtal med Qatar får vi veta att i det bekräftelsemejl jag fått som bekräftade att uppgraderingen gått igenom, fanns en länk som jag behövde klicka på. Går igenom mejlskörden, hittar mejlet och mycket riktigt står det halvvägs ner i bekräftelsemejlet att man måste klicka på en länk för en korrekt "reissue of ticket".
Vi har i cirka 2 veckor haft en dialog med Qatar, och tyvärr har det resulterat i att jag behövt köpa ny returbiljett till flickvännen från Stockholm tillbaka till Kuala Lumpur (kostnad cirka 2500 kr). Uppgraderingen är borta, så nu är hon bokad i ekonomi och jag i business, vilket givetvis innebär att jag reser i ekonomi och hon i business . Försökte uppgradera igen, men inga lediga platser kvar i bc.
Jag har hela tiden i min kommunikation med Qatar sagt att jag mycket riktigt inte läste mejlet i tid - när jag såg att det var en bekräftelse trodde jag det var klart. Det felet tar jag på mig, det som irriterar mig är dock:
1. Om de nu har ett system där kunden måste genomföra någon form av handling, i detta fall klicka på en länk, och konsekvensen är en avbokad biljett, markera detta tydligt och tidigt i mejlet samt i rubriken.
2. Skicka minst ett, men gärna flera påminnelsebrev.
3. Rent generellt är det en konstig process, att en uppgradering kan leda till att hela biljetten blir avbokad utan kundens godkännande via varken mejl, telefon eller annat sätt. Jag haft större förståelse ifall uppgraderingen hade misslyckats och fallit tillbaka till originalbiljetten, men inte att hela returbiljetten går till spillo.
3. Mest av allt irriterar jag mig på tillvägagångssättet här. Denna typ av trams där flygbolag räknar med att kunden inte läser/missar mejl, terms & conditions etc korrekt och där konsekvensen innebär merkostnader, är något jag associerar med flygbolag som Ryanair, Airasia - inte Qatar airways!
Jag vill nu höra med forumet, om ni råkat ut för något liknande - är dessa "länkmejl" standard? Jag har fortfarande inte fått förklarat för mig varför min uppgradering gick smärtfritt och direkt, och varför flickvännens krävde allt detta extraarbete som dessutom resulterat i detta.
Tack på förhand, och slutligen - Glad Påsk!
Patrick
Vill börja med att tacka för ett fantastiskt forum - har under många år här hittat mycket inspiration, nyttig information och glädje!
Jag bokade för några månader sedan ett tur & retur biljett till mig och tjejen, från Kuala Lumpur till Stockholm. När biljetterna var bokade till mig och flickvännen insåg jag att jag hade poäng som var på väg att gå ut, och antalet var precis för att räcka till att uppgradera oss båda på returresan. Sagt och gjort, fyllde i uppgifterna på Qatars hemsida, och inom kort gick min uppgradering igenom. Flickvännens biljett genererade dock ett felmeddelande. Kontaktade Privilege Club som började undersöka. För att korta ned det kommande händelseförloppet låt mig i punktform förklara vad som hände därefter:
- Får ett mejl från Qatar att flickvännens biljett behövde separeras från bokningen, så hon får nu ett eget bokningsnummer.
- Ett par mejl fram och tillbaka om att de jobbar med uppgraderingen
- Får tillslut en mejl där de bekräftar uppgraderingen - suveränt!
Veckorna går, och några dagar innan flygningen till Stockholm försöker vi boka sittplats på den ankommande flygningarna. Då kommer den stora överraskningen - flickvännens returbiljett är avbokad! Vi börjar undersöka, och efter många samtal med Qatar får vi veta att i det bekräftelsemejl jag fått som bekräftade att uppgraderingen gått igenom, fanns en länk som jag behövde klicka på. Går igenom mejlskörden, hittar mejlet och mycket riktigt står det halvvägs ner i bekräftelsemejlet att man måste klicka på en länk för en korrekt "reissue of ticket".
Vi har i cirka 2 veckor haft en dialog med Qatar, och tyvärr har det resulterat i att jag behövt köpa ny returbiljett till flickvännen från Stockholm tillbaka till Kuala Lumpur (kostnad cirka 2500 kr). Uppgraderingen är borta, så nu är hon bokad i ekonomi och jag i business, vilket givetvis innebär att jag reser i ekonomi och hon i business . Försökte uppgradera igen, men inga lediga platser kvar i bc.
Jag har hela tiden i min kommunikation med Qatar sagt att jag mycket riktigt inte läste mejlet i tid - när jag såg att det var en bekräftelse trodde jag det var klart. Det felet tar jag på mig, det som irriterar mig är dock:
1. Om de nu har ett system där kunden måste genomföra någon form av handling, i detta fall klicka på en länk, och konsekvensen är en avbokad biljett, markera detta tydligt och tidigt i mejlet samt i rubriken.
2. Skicka minst ett, men gärna flera påminnelsebrev.
3. Rent generellt är det en konstig process, att en uppgradering kan leda till att hela biljetten blir avbokad utan kundens godkännande via varken mejl, telefon eller annat sätt. Jag haft större förståelse ifall uppgraderingen hade misslyckats och fallit tillbaka till originalbiljetten, men inte att hela returbiljetten går till spillo.
3. Mest av allt irriterar jag mig på tillvägagångssättet här. Denna typ av trams där flygbolag räknar med att kunden inte läser/missar mejl, terms & conditions etc korrekt och där konsekvensen innebär merkostnader, är något jag associerar med flygbolag som Ryanair, Airasia - inte Qatar airways!
Jag vill nu höra med forumet, om ni råkat ut för något liknande - är dessa "länkmejl" standard? Jag har fortfarande inte fått förklarat för mig varför min uppgradering gick smärtfritt och direkt, och varför flickvännens krävde allt detta extraarbete som dessutom resulterat i detta.
Tack på förhand, och slutligen - Glad Påsk!
Patrick