Senaste nytt

Flytta till Dubai?

Jag kan bara hålla med tidigare talare om det mesta. Kan väl också lägga till att jag nog trodde det skulle vara lättare att jobba där än det var, jag jobbade för olympiska kommittén och det blev ganska mycket jobb (ej mer betalt). Mycket muntliga löften som sedan inte gick att uppfylla (du får ledigt extra någon annan gång...). Nu jobbade jag mest i Saudi så spenderade inte mycket på att dricka, men om du gillar att laga mat tyckte jag det vara väldigt välsorterade mat affärer och ganska dyrt att är bra mat ute... Dubai är riktigt dyrt. Jag hade aldrig några problem med religion, men det är mycket bättre att säga att man är kristen än att man inte tror på gud. Jag vet inte vad du är ute efter för info, men jag jobbade/levde ihop med Saudier så jag har fått lära mig en del artighets saker som uppskattas och en del saker du absolut inte ska göra (dom är ganska förlåtande mot expatas men kommer säga till om det blir fel). Kör på det! Jag ångrar mig inte....
 

flybob

Medlem
Jag kan bara hålla med tidigare talare om det mesta. Kan väl också lägga till att jag nog trodde det skulle vara lättare att jobba där än det var, jag jobbade för olympiska kommittén och det blev ganska mycket jobb (ej mer betalt). Mycket muntliga löften som sedan inte gick att uppfylla (du får ledigt extra någon annan gång...). Nu jobbade jag mest i Saudi så spenderade inte mycket på att dricka, men om du gillar att laga mat tyckte jag det vara väldigt välsorterade mat affärer och ganska dyrt att är bra mat ute... Dubai är riktigt dyrt. Jag hade aldrig några problem med religion, men det är mycket bättre att säga att man är kristen än att man inte tror på gud. Jag vet inte vad du är ute efter för info, men jag jobbade/levde ihop med Saudier så jag har fått lära mig en del artighets saker som uppskattas och en del saker du absolut inte ska göra (dom är ganska förlåtande mot expatas men kommer säga till om det blir fel). Kör på det! Jag ångrar mig inte....

Tack för infon. Skulle du säga att det är dyrare att äta ute och handla livsmedel än i Stockholm? Kikar jag på t.ex. Numbeo, så verkar det mesta billigare förutom hyra (inkl. el/internet), alkohol och mejeriprodukter.
 

Ystad

Medlem
En liten "anekdotisk" berättelse om att äta ute i Dubai:
För en 7-8 år sen var jag där några dagar på tjänsteresa. Det var i maj och jag minns det som olidligt varmt.
Jag bodde på ett hotell nära flygplatsen, i restaurangen serverades olika bufféer varje kväll. Min sista kväll där var jag klar med jobbet och beslöt mig för att äta i hotellets restaurang. Där serverade man en fantastisk och överdådig skaldjursbuffé. "Berg" av ostron, humrar och en massa annat gott. Jag antar att allt flugits in. Det är inte många middagar jag minns efter så lång tid - men denna minns jag. Att sitta i "öknen" och äta färska ostron - häftigt.
 
Tack för infon. Skulle du säga att det är dyrare att äta ute och handla livsmedel än i Stockholm? Kikar jag på t.ex. Numbeo, så verkar det mesta billigare förutom hyra (inkl. el/internet), alkohol och mejeriprodukter.
Jag skulle säga att alla livsmedel som är speciellt inriktade mot expats (Produkter från europa eller USA, vissa grönsaker som t ex sparris eller Nespresso kapslar) är dyra. Annars tyckte jag att grönsaker och kött höll väldigt bra kvalitet till mycket bra priser. Jag kom aldrig fram till vad det var tänk att man skulle göra med kaffet i affären (Tror man skulle rosta själv) så jag köpte för på Ikea och sedan tog jag med en väska med Kaffe när jag var hemma. Alkohol är inte så mycket dyrare än ett dyrare ställe i Stockholm. Vet många kompisar som har festat på lite, men jag har varit väldigt försiktig då det skulle anses att man inte har kontroll om man skulle bli onykter och då tappas det lite respekt för en.
 

flybob

Medlem
20190423_195544.jpg
Bestämde oss för att prova Dubai. Tack för alla tips!
To be continued!
 
Grattis till erat val och kommande bröllop. :)
Tror ni får det jätte bra där och hoppas att ni har ngn plan för vad din blivande fru ska sysselsätta sig med.
 
Toppen