Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mikado

Medlem
Jag har en tur och retur bokad till Split 27 april-1 maj (betald med pengar, SAS Go dit och Plus hem). Har hittat alternativ med Brussels Airlines, vad har jag för rättigheter? Kan jag boka om på förhand utan att betala extra eller behöver jag vänta tills man vet om strejken blir av eller ej? Känns risky att vänta, speciellt eftersom Brussels flyger från Bromma. Lär inte vara lätt att komma fram på telefon på fredag som EBS.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har en tur och retur bokad till Split 27 april-1 maj (betald med pengar, SAS Go dit och Plus hem). Har hittat alternativ med Brussels Airlines, vad har jag för rättigheter? Kan jag boka om på förhand utan att betala extra eller behöver jag vänta tills man vet om strejken blir av eller ej? Känns risky att vänta, speciellt eftersom Brussels flyger från Bromma. Lär inte vara lätt att komma fram på telefon på fredag som EBS.
Du kommer inte kunna boka om själv till andra bolag, det är något du måste kontakta SAS för att lösa i så fall. Jag antar att de inte redan nu kommer boka om detta och ju närmre avgång man kommer blir det svårare och svårare med platser så det är lite moment 22 över det hela.
Om det är superviktigt att komma iväg så är det bästa att boka en extra biljett med andra bolag, boka full flex så går den att avboka åtminstone om det nu mot förmodan inte blir strejk.
 

Hafermann

Medlem
Jag har en tur och retur bokad till Split 27 april-1 maj (betald med pengar, SAS Go dit och Plus hem). Har hittat alternativ med Brussels Airlines, vad har jag för rättigheter? Kan jag boka om på förhand utan att betala extra eller behöver jag vänta tills man vet om strejken blir av eller ej? Känns risky att vänta, speciellt eftersom Brussels flyger från Bromma. Lär inte vara lätt att komma fram på telefon på fredag som EBS.
Vanliga ombokningsregler gäller fram till dess att strejk meddelas.
 

Mikado

Medlem
Du kommer inte kunna boka om själv till andra bolag, det är något du måste kontakta SAS för att lösa i så fall. Jag antar att de inte redan nu kommer boka om detta och ju närmre avgång man kommer blir det svårare och svårare med platser så de tär lite moment 22 över det hela.
Om de tär superviktigt att komma iväg så är det bästa att boka en extra biljett med andra bolag, boka full flex så går den att avboka åtminstone om det nu mot förmodan inte blir strejk.

Vanliga ombokningsregler gäller fram till dess att strejk meddelas.

Det här är verkligen världens bästa forum, tack för supersnabba och informativa svar och glad påsk!
 

Alf

Medlem
Jag kontaktade SAS om en bokning jag och hustrun har den 29 april och det är som ni skriver här, bokar ni om på eget initiativ kostar det i avgifter. Själv har jag bokat resan på både poäng och voucher som gått ut vid årsskiftet. Det är därför otänkbart att begära en ombokning innan strejken för då försvinner både gamla poäng och vouchern.

Enligt agenten räknade hon med att man kunde få ett förslag till ombokning 1-2 dagar före avresa. Själv är jag inne på att flytta bokningen fram i tiden och hoppas på att strejken är slut. Detta förslag tyckte agenter var bra för då var SAS välvilligt inställd till ombokning när man inte belastade systemet med ombokning till andra bolag under strejken. För egen del behöver vi inte resa just de dagar vi bokat. Fördelen med att vara Senior.
 

Gus

Medlem
Ditt läge är inte bra i händelse av strejk. Du bör förbereda dig och ta fram tillgänglighet på samtliga alternativ. När strejken sedan kommer är tillgängligheten noll, och det gäller primärt anslutningsflygen inom Europa. Om du vill vara helt säker på att komma iväg - och det finns tillgängliga awardplatser - bokar du om redan nu.
Jag blir gärna säker på att komma iväg! :) Menar du att jag kan ringa sas redan nu och be om ombokning inom alliansen? Resan är en premium award för 60 000 poäng. Jag har inte poäng nog för star alliance award!

Loungen är nog öppen som vanligt, om inte samtliga flighter skulle ställas in, vilket jag har svårt att tro. Lycka till med flygningen, håller tummarna!
Jag trodde att antingen alla flighter eller ingen flight ställs in? Eller hur menar du?

Om min flight ställs in så får jag väl inget boardingkort så då kommer jag inte airside i vilket fall.
 

Agö

Medlem
Jag blir gärna säker på att komma iväg! :) Menar du att jag kan ringa sas redan nu och be om ombokning inom alliansen? Resan är en premium award för 60 000 poäng. Jag har inte poäng nog för star alliance award!
Jag menar normal ombokning av award. Innan det blir strejk gäller normala regler. Om du inte har tillräckligt med poäng är det ju inte en möjlig väg dock. Du får helt enkelt hoppas på det bästa.
 

Gus

Medlem
Innan det blir strejk gäller normala regler.
Vanliga ombokningsregler gäller fram till dess att strejk meddelas.
Nja, inte helt vanliga ombokningsregler. Jag får som sagt ett meddelande när jag loggar in att jag gratis kan omboka resan. Det är ju alltid gratis att omboka en sas award online men jag tolkar det som att texten hade sett likadan ut om det varit billigaste sas go biljetten betald med pengar.

Dessutom så kan jag boka om till i princip vilket datum jag vill, även datum då det inte finns bonustillgänglighet. Så de börjar redan förbereda sig känns det som.

En annan fråga. Egentligen spelar det ingen roll vart vi åker. Om alla platser med alla bolag har fullt till Chicago. Kan vi då be om att få åka till tex new york eller hong Kong i stället?
 

Agö

Medlem
Nja, inte helt vanliga ombokningsregler. Jag får som sagt ett meddelande när jag loggar in att jag gratis kan omboka resan. Det är ju alltid gratis att omboka en sas award online men jag tolkar det som att texten hade sett likadan ut om det varit billigaste sas go biljetten betald med pengar.

Dessutom så kan jag boka om till i princip vilket datum jag vill, även datum då det inte finns bonustillgänglighet. Så de börjar redan förbereda sig känns det som.
Ah, det var något nytt (och förvånansvärt tidigt!). Lägg gärna upp en bild på meddelandet så andra kan se det här, hjälper säkert folk.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen